Kelab Peminat

Kebebasan

Juga tentang peperiksaan, rasaku.

Yalah, musim peperiksaan ini, tak banyak sangat hal yang boleh kita buat. Apatah lagi, ehwal peperiksaan ini, membataskan apa yang kita suka buat, terutamanya jika perkara itu mengambil masa yang panjang.

Ambil contoh ini; katakanlah anda seorang peminat filem yang dimuat turun dari Torrent, sudah pasti, dalam musim peperiksaan ini, anda akan dapati, kadar tontonan anda akan berkurangan. Kenapa? Demi mencapai kejayaan akademik, anda sanggup mengurangi masa menonton movie, tetapi 'menonton' nota akademik pula!

Ada beberapa persoalan di sini.

Tidak boleh melakukan perkara yang anda suka, apakah bermakna kebebasan anda telah disekat? Apakah anda ditindas oleh 'kezaliman akademik' sampai anda nak bernyawa pun tak boleh? Apakah ini satu unsur kekejaman yang tidak berperikemanusiaan?

Oh, jangan katakan saya menyemarakkan semangat memberontak kalian kepada dekan universiti anda.
(trivia: Tahu tak, Dekan International Student Uni of Adelaide fasih berbahasa Melayu?)

Sebelum kita lanjutkan pemikiran santai ini, ayuh kita perhati dahulu apa itu definisi kebebasan.

Pada pandangan saya, definisi kebebasan yang paling tepat adalah yang dikemukakan oleh ahli Falsafah Islam tersohor- Prof. Syed Naquib Al-Attas;

Kebebasan adalah kebolehupayaan kita melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan.
-Islam and Secularism

Ya, bebas untuk melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan!

Maknanya di sini, kalau sudah tiba musim peperiksaan itu, faham-fahamlah apa yang kita kena buat. Kalau sudah berpuluh tahun hidup dalam dunia akademik, takkan tak biasa lagi?

Lainlah kalau anda itu super genius dan boleh menjawab soalan exam itu macam kopek kacang Menglembu.

Tapi, tentang genius, ada sebab kenapa Allah kurniakan kebolehan itu. Ia supaya; mereka melakukan apa yang mereka patut lakukan dengan kepala otak yang pandai itu. Mencipta alat yang memudahkan kehidupan manusia lain misalnya. Atau, membantu kawan-kawan yang tak genius untuk menghadapi gelombang peperiksaan ini.

'Melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan' ini pula amat panjang dan bercabang-cabang perbincangannya. Dalam entri ini, kita telah perhati contoh apa yang sepatutnya kita lakukan dalam musim peperiksaan. Semasa anda berehat dari membaca nota, cuba anda fikirkan hal ini, dalam konteks yang lebih besar; seperti membina negara, membina keluarga dan hidup sebagai seorang manusia di atas dunia.

Saya tak naklah memanjangkan entri ini kepada isu-isu yang lebih besar itu. Saya kembalikan kepada anda untuk memikirkannya sendiri. Tak kisahlah dalam waktu peperiksaan ini, atau luar peperiksaan nanti.

Nah, anda sekarang sudah melangkah ke alam falsafah!

p/s: entri ini, ingin saya kembarkan dengan entri Azmi, Kebebasan yang Terbatas

Peperiksaan

Dalam banyak-banyak waktu saya di Adelaide ini, waktu peperiksaan atau lebih masyhur disebut sebagai 'exam', adalah waktu yang paling saya tak suka. Tidak dapat dinafikan, waktu inilah, saya merasakan tekanan 'akademik' yang melampau, gara-gara mengumpulkan proses ulang kaji ke saat-saat akhir. Tambahan, belajar geologi yang sudah semestinya banyak menghafal, menghafal dan menghafal, sungguhpun kadang-kala tak faham pun teori dan sains di sebalik sesuatu konsep itu.

Tak mengapalah, asalkan boleh jawab untuk 'exam' kan!

Sebab lain, saya mudah jadi gelisah kerana tak dapat buat perkara-perkara yang saya gemar buat. Misalnya, membaca karya-karya sastera secara santai ataupun berkunjung ke rumah rakan-rakan. Waktu inilah, saya dapati, nota-nota geologi,itu seakan-akan seorang guru Bahasa Inggeris yang garang, yang sentiasa marah dan merotan jiwa saya jika saya tidak mengulitinya. Bila saya berani-berani mencuri masa untuk melakukan hobi saya, saya dapat mendengar leteran nota-nota geologi; seolah-olah saya bercakap Bahasa Melayu dalam kelas Bahasa Inggeris itu.

"Teja, why don't you study ah?"

Tambahan, kawan-kawan saya yang lain pun, menjadi introvet dalam waktu peperiksaan ini, lagilah sukar untuk saya menghabiskan masa berbual mesra sebagai seorang mahasiswa luar negara.

Tahun ini adalah tahun akhir pengajian. Impian saya, mahu lulus dan cemerlang dalam setiap subjek yang saya ambil. InsyaAllah, saya cuba usahakan ke arah itu. Selebihnya, saya pulangkan kepada Allah untuk tentukan. Pada masa yang sama, saya juga mengingat diri supaya hidup betul-betul normal, bukan sekadar berlagak normal. Tempoh sebulan untuk peperiksaan ini, bukanlah punca utama kita menjadi mereng, sewel atau separuh gila menjadi burung kakak tua yang baru diasah lidahnya dengan cincin suasa; mengajuk dan meniru jawapan untuk persoalan.

Peperiksaan samalah maksudnya dengan ujian. Ujian itu bukan sekadar duduk di hadapan meja, di dalam dewan dan membelek-belek kertas soalan (dan menulisnya apabila diarahkan menulis jawapan). Ujian itu lebih besar skopnya. Ujian menghadapi stress akademik. Ujian menghadapi kawan-kawan yang sudah habis peperiksaan dan menziarahi rumah kita waktu kita sedang studi. Ujian keikhlasan kita dengan Tuhan, sama ada kita akan tetap menjadi baik walaupun tiada lagi 'exam' selepas ini. Dan sebagainya.

InsyaAllah, semoga kita semua dibantu Allah dalam usaha kita menapaki kejayaan pembelajaran formal ini. Dan, kita akan tetap menjadi insan dan hamba, yang mengabdikan dirinya pada Tuhan-Nya, tak kira waktu peperiksaan ataupun tidak.

Berbahasa

1. Saya bukanlah orang yang mahir sangat berbahasa, apatah lagi berbahasa Melayu, yang banyak benar kias dan misal itu.

2. Saya mula belajar berbahasa dengan ibu bapa saya, juga opah saya yang menjaga saya dari kecil. Ayah saya orang Kedah dan ibu dan opah saya orang Perak. Jadi, sepanjang 2 dekad kehidupan ini, saya dibesarkan dengan kosa kata kedua-dua loghat negeri tersebut. Apabila direnungkan, bahasa ini telah mengisi jiwa Timur saya, memberi laluan pada saya untuk ekspresif terhadap sesuatu dan menyatupadukan kehebatan logik saintifik kepada kehalusan seni artistik.

3. Saya rasa, dengan berbahasa ini, apatah lagi berbahasa dengan betul, saya dapat menyampaikan apa yang berdegup dalam jiwa saya. Saya cuba merengkuh tenaga, menulis seperti mana yang dianjurkan oleh para cendiakawan dan budayawan bangsa, supaya bahasa yang saya warisi dari ibu bapa, opah dan keluarga saya terpelihara dengan seadanya. Malah, saya cuba sedaya-upaya untuk memahami apa yang ingin disampaikan di dalam sastera warisan turun-temurun.

4. Namun, benar kata orang, semakin tua umur, semakin banyak cabaran yang dihadapi. Bahasa ini berpasangan sifatnya. Janggallah kalau saya mengucapkan 'sama-sama' untuk membalas ucapan 'thanx.' Juga, sukar bagi saya untuk menerima 'sorry' seseorang sedangkan lebih ikhlas orang itu mengucapkan 'maaf.' Tetapi, kata Mat Shah dan Azmi, saya kena bersabar dengan realiti dan berusaha memperbaikinya.

5. Saya mempunyai impian. Saya nak memelihara semua khazanah bahasa yang diturunkan dan mewariskannya kepada anak-anak saya, sepertimana saya menerimanya dari ibu bapa dan opah saya. Saya tak mahu jadi perosak jambatan yang menyambungkan anak-anak saya dengan akar mereka.

6. Dengan berbahasa, saya tahu merasai cinta, kasih, sayang, suka dan rindu. Juga, bahasa membentuk saya supaya rasional jika membenci, memberontak, menegur dan mengkritik, bukan emosional. Dan yang paling penting, dasar semua ini adalah bahasa telah bertindak sebagai pintu yang membawa saya ke jalan kebenaran, hidup beragama dan berTuhan.

7. Saya minta simpang dari menjadi agen perosak pada kekayaan yang ada pada bangsa saya. Saya harap saya ada kekuatan untuk menyeru kawan-kawan saya untuk sama-sama dalam kesedaran ini.

8. Semoga Allah memberkati perjuangan untuk mempertahankan salah satu bahasa yang dituturkan oleh umat Nabi Muhammad ini.

Persoalan

1. Saya ada banyak persoalan yang bermain dalam kepala. Namun, saya tak sempat untuk menelaah buku, merengkuh tenaga di pustaka untuk mencari jawapan kerana ada peperiksaan. Kemudian, saya ada amali lapangan. Bulan hadapan, baharulah saya cuti dan boleh menggelisah dengan hal ehwal ini. Jadi, saya ingin catatkan apa yang bermain di kepala saya ini, supaya tak luput dan boleh dikongsi bersama anda semua.

2. Saya senang timbul ragu bila melihat tindakan orang, terutamanya meragui keikhlasan orang. Saya tengok ramai kawan-kawan saya bersemangat mengerjakan sesuatu yang mereka sendiri tak faham sepenuhnya. Apakah mereka buat itu betul-betul atas dasar penghayatan atau kerana terpaksa akur pada doktrinasi yang telah dipasakkan dalam fikiran sejak tahun pertama?

3. Saya rasa ada timbul ketakutan, apa yang diusahakan oleh kita semua adalah sebagai tindak balas atau diperkakas. Barat mungkin sahaja telah merancang gerakan itu gerakan ini, supaya kita bertelagah sesama sendiri dan berpecah dan menyesatkan antara satu sama lain. Bagaimana kita nak tahu apa yang kita lakukan ini adalah mutlak kebenarannya dan betul-betul menuju kehendak-Nya?

4. Ada dalil, namun sejauh mana kita ikhlas dengan dalil itu? Apakah kita takut kalah dalam berhujah, lalu kita 'merekrut' ayat-ayat Al-Quran dan Hadis-hadis Baginda, mengatakan yang kita ini ada juga membaca sedikit sebanyak. Tapi, adakah kita bersikap untuk membawa orang lain mempunyai pemahaman sama seperti kita atau mahu dia tunduk pada 'kehebatan' pengetahuan kita?

5. Kenapa kita terlalu cepat sangat melenting bila orang berbeza pendapat? Bila A cakap lain sikit, terus dipinggirkan. Bukannya mahu selidiki, kenapa A boleh berkata sampai begitu sekali terhadap B?

6. Apakah kita ini agen sekularisme. Seperti kita tahu, sekularisme itu adalah manifestasi orang 'liberal' terhadap tekanan golongan agama. Tak kisahlah belah mana-mana pun, tapi, apakah kita adalah agen yang menyemarakkannya dalam umat? Apakah kita golongan agamawan yang mengongkong? Atau apakah kita sang liberal yang tidak mahu tunduk pada kebenaran?

7. Kenapa susah sangat kita nak berpadu? Macamlah A itu bagus sangat dan macamlah B itu bersih sangat. Takkan tak pernah dengar perkataan 'sinergi'?

8. Cukup barangkali setakat ini. Nanti saya tambah lagi.


Mencari Petroleum

Saya segera menyimpulkan huraian panjang saya lebar saya tadi, setelah merasakan cukup untuk apa saya katakan. Saya mengulang; pertama, kami tidak makan khinzir kerana Allah melarangnya. Dia tahu apa yang baik dan tidak baik untuk kita ini, takkanlah Tuhan hendak biarkan kita makan makanan yang tak menentu keselamatannya.

Kedua, saya tambahkan, di balik hukum itu, ada rasionalnya tersendiri.

"Cuba tanyakan mana-mana kawan bioteknologis kamu, macam mana nak membunuh cacing pita dalam perut babi itu." Saya memicing mata. Dia sendiri menanyakan rasional hukum itu diturunkan dan saya menjawab seolah-olah membaca teks di depan mata. "Tambahan, dalam pandemik H1N1 ini, rasa-rasaku, eloklah kau kemudiankan babi dalam menu." Aku memang Melayu, fitrah bangsaku negatif terhadap binatang itu, sementelahlah sebabnya juga.

Dia seperti biasa, tak berpuas hati. Mana boleh kalah dalam perbincangan santai sewaktu menjawab soalan praktikal Petroleum Exploration III. Seingatku, beberapa kali juga dia menduga dengan persoalan yang mencabar. Selalunya, tanpa Aliff Adam atau Fakhruddin, aku lebih selesa mengelak dilutu dengan soalan. Segan juga kalau terkedu seorang diri kerana tak tahu hikmah di sebalik perintah dan larangan Tuhanku.

"Kalau begitu, apakah Tuhan menunjukkan cara kepada Muslim, tentang bagaimana mencari petroleum?"

Haih, ke situ pula dia. Aliff Adam di tepi sana sudah tersengih, menghantar isyarat bahawa akulah yang memikul amanah untuk menjawabnya. Oh, salahkah aku menjelaskan mengapa Muslim tidak makan babi tadi?

Dia menanti dan matanya benar-benar tajam. Macam helang menunggu mangsa yang tidak dapat lari ke mana-mana lagi.

Tiba-tiba, terpacul dari mulutku; "Habis tu, kalau 60% eksport petroleum dunia dari negara Islam, takkan itu masih tak menjawab persoalan kau?" Aha, ilhamkan datang dari langit. Persoalan dibalas dengan persoalan.

Dia meraba dagu. Kemudian, barulah dia mengangguk perlahan. "Betul juga."

Alhamdulillah, dua berbalas kosong. Syukur pada Tuhan yang memudahkan bicara.

Sewaktu sesi halaqah di hujung minggu, aku ceritakan kembali pengalamanku ini pada Azmi. Takut juga memberi jawapan yang terpesong. Lebih baik aku menyemak kembali dengan orang yang lebih arif, yang lebih ahli.

"Al-Quran bersifat umum dan syumul. Sungguhpun soalan spesifik itu tidak difirmankan, Al-Quran membentuk cara fikir kita untuk ke arah itu," hurai Azmi memecah kekabusan fikiranku.

Dan, membaca cerpen Faisal Tehrani, Muhammad Ulul Albab di Utusan Malaysia, seolah menyuluh lagi pencerahan tadi.

Al-Imran : 110, menyatakan tiga misi Muslim di dunia ini; mengerjakan kebajikan, mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah Taala, dengan visi untuk menjadi ummat yang terbaik, umat contoh.

Wah, bukankah nilai ini dipegang dalam kebanyakan organisasi besar, walaupun dilagangkan dengan bahasa yang berbeza. Tetapi, perlu diingat, bukan sekadar mengambil satu sahaja misi, tinggalkan yang dua lagi misi itu. Islam berkonsepkan kaffah, ambil semua yang diajar, tak boleh tinggal-tinggalkan yang mana kita tak berkenan.

Saya melanjutkan fikiran. Al-Quran kaya dengan khazanah saintifiknya. Tuhan kan mencipta alam ini, masakan Dia tidak tahu bagaimana Dia mengaturnya. Teori, hukum atau hipotesis saintifik yang dikeluarkan berdasarkan kajian komprehensif dan hujah-hujah yang kukuh para saintis; sebenarnya menghuraikan firman-firman yang berkaitan dengan ciptaan-Nya. Dalam entri saya sebelum ini, kuliah Arif tentang lebah dan semut, ada surah tersendiri yang mengkisahkan kehebatan penciptaan dua jenis serangga tersebut.

Namun, teori, hukum atau hipotesis bukanlah bersifat kebenaran mutlak. Yang mutlak kebenarannya adalah Al-Quran. Kalau terbit percanggahan, perlu diperiksa kembali kajian saintifik itu. Atau mungkin kita yang salah dalam menafsir ayat Al-Quran. Ingat, Al-Quran kalau disalah tafsir, tidak akan tersampai mesej-Nya. Yang ruginya nanti, adalah kita, bukan Dia. Kitalah yang memerlukan-Nya.

Saya menyeru rakan-rakan pemikir dan seniman saya sekalian untuk memantapkan lagi kajian saintifik dan kehalusan penghayatan terhadap kehebatan Pencipta alam ini. Alam ini, diciptakan dengan begitu baik oleh-Nya, dijaga dengan begitu sempurna oleh-Nya dan diperlihatkan pada kita dengan penuh indah oleh-Nya; untuk menjadi inspirasi dalam usaha kita mengatur kehidupan dan memudahkan perjalanan kita untuk ke sana.

(Mengapa mereka yang kafir masih mengingkari akhirat) tidakkah mereka memperhatikan keadaan unta bagaimana ia diciptakan? Dan keadaan langit bagaimana ia ditinggikan binaannya.? Dan keadaan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan? Dan keadaan bumi bagaimana ia dihamparkan? Oleh itu berikanlah sahaja peringatan (wahai Muhammad, kepada manusia dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan.
(Al-Ghasiyyah: 17-21)


---------------------------------

Teka-teki 2

"Seekor beruang, berjalan dari sarang sejauh 1 KM ke selatan, 1 KM ke barat dan 1KM ke utara semula. Setelah berjalan, beruang itu kembali semula ke tempat asal sarangnya tadi. Teka-tekinya, apakah nama beruang itu?" - Sumber, Arif Abdul Rahman (Arix Robotics)

Teka-teki


Salah satu langkah yang terbaik dalam menilai teka-teki permasalahan adalah dengan mengkaji apakah puncanya.

Tuhan telah mencipta dunia ini dan kejadian yang berlaku di atasnya dengan konsep 'sebab dan akibat,' atau dikenali sebagai sunnatullah.

Proses penilaian punca terhadap sesuatu kejadian itu dikenali sebagai sains. Dalam sains, logik dipakai untuk menguji kebenaran sesuatu penerangan/hipotesis terhadap kejadian itu dan disandarkan oleh hujah-hujah yang dapat disaksikan, dirasai, dibaui dan didengari oleh indera manusia.

Tetapi, apabila sains itu menyentuh hal-hal ghaib, seperti sejarah kejadian bumi, penilian punca dan hipotesis terhadap sesuatu kejadian itu disandarkan pada kesan-kesan kejadian dahulu itu.

Contohnya, jika terdapat meteorit (tahi bintang) yang membunuh kesemua dinosour dahulu, sudah pasti kawah meteorit itu akan tertinggal sebagai parut di muka bumi. Walaupun para geologis tak pernah menyaksikan sendiri kejadian tahi bintang jatuh di muka bumi, tetapi, dengan mengesani kawah yang sebesar padang bola; inferens (andaian) punca kejadian boleh dilakukan. Apabila inferens itu kuat dengan hujah-hujahnya, ia akan diterima sebagai penjelasan punca kejadian itu. Berdasarkan punca ini, para saintis akan memikirkan langkah-langkah yang terbaik sekiranya kejadian tahi bintang ini akan berulang lagi di masa hadapan.

Dalam menjawab teka-teki masalah mahasiswa di luar negara, seperti di Adelaide ini, pendekatan saintifik barangkali boleh menjadi satu pilihan. Rata-rata dari kita beraliran sains. Jadi, mudahlah untuk kita merengkuh tenaga menghuraikan kejadian/realiti masalah, mencari punca utamanya dan memikirkan jalan penyelesaian yang tepat, selaras dengan potensi tenaga dan masa kita di sini.

Namun, kadang-kala kelemahan dalam aspek saintifik ini adalah apabila sang pengkaji ralit dengan sesuatu proses dalam pengkajian saintifiknya.

Contohnya begini;

Saya yakin, ramai di sini percaya, rata-rata mahasiswa di sini masih lembap dan mandom dari segi kemahasiswaannya. Masih terkurung dalam budaya hedonisme, assobiyah, membazir duit rakyat dan celaru identiti dan jati dirinya.

Jadi, sang pengkaji, sibuklah berkumpul di malam-malam Sabtu, menghurai satu-dua jam masalah-masalah ini. Tetapi, cukupkah kita sebagai menjadi penghurai kejadian atau penghurai masalah?

Itu baru satu hal.

Satu lagi hal, adalah para pengkaji ini mengeluarkan inferens/penjelasan terhadap masalah itu bukan berdasarkan pemerhatiannya sendiri. Apa yang dikatakan oleh sang senior yang sedikit berpengaruh dan berjasa sedikit sebanyak, dijadikan sebagai hujah mutlak terhadap hurain masalah ini. Barangkali, pemerhatiannya tidak teliti seperti anda. Jadi, huraiannya mungkin tidak tepat. Hasilnya, langkah penyelesaian sama sekali tidak releven!

Lagi satu, para pengkaji macam kita ini, takut benar untuk berbincang (apatah lagi berdebat) untuk menggali punca dan cara penyelesaian yang terbaik. Kita lebih selesa menghurai masalah kelompok itu dan jemaah ini di belakang tabir kumpulan kita (comfort zone), sedangkan, tak pernah sekalipun bermesyuarat (musyawarah) untuk bersama-sama berganding tangan menghurai masalah, mencari punca, menyediakan jalan penyelesaian.

Bayangkanlah, setiap kelab, setiap mazhab dan setiap cabang pemikiran digunakan betul-betul, secara sunatullahnya, masalah ketamadunan mahasiwa Adelaide akan dapat diselesaikan dengan mudah. Mana tahu, dengan usaha ini, warga Adelaide boleh menjadi contoh pula kepada mahasiswa luar negara lain. Dan sudah pasti, negeri ini akan diberkati oleh Tuhannya, hasil usaha kita.

Nah, cakap bukan sebarang cakap, cakap bukannya berdegar-degar.

Tiada siapa yang boleh menjayakannya, melainkan kita sendiri!

Sebagai bunga pemula, mari kita sama-sama cuba selesaikan teka-teki ini.

"Apabila seorang inspektor polis datang melihat satu mayat yang mati tergantung di siling, dia berasa terkejut. Tiada dinding atau almari atau perkakas rumah di dalam bilik mayat tergantung itu. Ruang bilik itu kosong, sedangkan siling tempat tali gantung itu disangkut agak tinggi untuk dipanjat. Apa yang ada di bawah kaki mayat itu adalah hanya air yang berkumpul. Teka-tekinya, bagaimanakah si mati ini boleh tergantung di tali yang disangkut di alang yang begitu tinggi, sedangkan tiada perkakas rumah yang boleh membantunya menyangkut tali gantung tersebut?" - Sumber; Aliff Adam (Ringgo)


Gelas

Suatu hari, seorang guru bertanya pada murid-muridnya.

"Siapa yang kata gelas ini separa penuh, sila angkat tangan."

Semua murid di dalam kelas itu mengangkat tangan, kecuali seorang.

"Yang tak angkat tangan itu, boleh saya tahu, apa penjelasan anda?" tanya guru tersebut.

Murid yang malu-malu itu bangun sambil diperhatikan oleh semua warga kelas.

"Gelas itu separa kosong, cikgu."

Murid-murid yang lain ketawa mendengar jawapan itu.

"Mana ada gelas separa kosong. Tak nampak ke air di dalam tu?" sindir seorang murid di belakang.

Setelah ketawa di dalam kelas surut, guru tadi kembali bercakap.

"Jadi, untuk soalan cikgu tadi, siapa yang betul, siapa yang salah?" Celah seorang murid perempuan.

"Siapa yang angkat tangan tadi, jawapan anda betul. Kawan kita yang tak angkat tangan tadi, jawapannya betul juga."

Semua murid di dalam kelas itu saling berpandangan. Mereka berasa hairan dengan balasan yang diberikan oleh guru tadi.

"Murid-murid, pandangan kita semua terhadap sesuatu itu belum tentu sama. Walaupun jawapan yang kita berikan itu adalah jawapan serupa macam jawapan orang ramai, tetapi, jika terdapat pandangan yang 'aneh', tak semestinya pandangan 'aneh' itu salah," ujar guru tersebut.

"Kalau macam tu, dalam dunia ini, semua orang betullah cikgu? Tak kisahlah orang cakap apa pun." Murid yang duduk di belakang tadi, bertanya lagi. Dia kurang berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh gurunya.

"Bagus soalan tu," guru itu tersenyum. "Kalau kita nak cerita tentang kandungan air di dalam gelas; kita perlu menyaksikan sendiri apa yang ada atau apa yang tiada di dalam gelas ini dan penjelasan kita adalah mengenai gelas ini juga, selagi itu, apa juga pandangan yang diberikan, adalah betul."

Guru tadi mendekati murid di belakang. "Tetapi.." Semua murid berkalih tempat duduk untuk mendengar penjelasan lanjut cikgu itu. "Jika apa kita tak menyaksikan sendiri gelas itu, menjelaskan yang lain dari gelas itu, pandangan yang diberikan itu perlu diselediki."

"Susahnya nak faham cikgu." Rungut murid perempuan tadi.

"Katakanlah saya bertanya tentang gelas dan apa kandungan di dalamnya. Tiba-tiba, ada diantara kamu yang tak tengok pun gelas itu, pandai-pandai pula bagi jawapan. Jawapan itu pula, bukan tentang gelas di depan ni, tapi tentang meja, tentang lantai, tentang kerusi. Apakah jawapan itu betul apa yang saya hendak?"

"Mestilah tak." Murid yang menjawab gelas separa kosong tadi bersemangat menjawab.

"Kita ini," guru tadi berjalan ke hadapan kelas semula. "Tuhan minta kita untuk patuh apa yang Dia suruh. Siapa boleh beritahu saya, apa yang Tuhan suruh kita buat dekat dunia ni?"

"Beribadat!"

"Jadi manusia berguna!"

"Jadi anak yang baik!"

"Betul semua jawapan itu. Nah, perasan tak, bila saya tanya soalan ni, masing-masing ada jawapan masing-masing. Dan jawapan itu pula, selari dengan apa yang Tuhan suruh buat. Tapi, logikkah kita bila ditanya tentang hal ini, kita jawab; jadi anak yang derhaka, jadi manusia jahat?"

Murid-murid tadi menggeleng.

"Jadi, kita sebagai manusia, perlulah ikut kehendak Tuhan. Dalam mengikut kehendak Tuhan ini, masing-masing ada jalan masing-masing. Asalkan jalan itu tidak bercanggah dari apa yang Tuhan suruh buat. Asalkan kita kaji dan teliti, apa yang Tuhan bagi dekat kita dengan menggunakan deria, akal dan hati kita."

Penyifatan dan Pemodelan Takungan


Definisi Penyifatan dan Pemodelan Takungan atau dalam Bahasa Inggerisnya: Reservoir Characterization and Modelling merujuk pada:



"Reservoir characterization is a process for quantitatively assigning reservoir properties, recognizing geological information and uncertainty in spatial variability."

(Lake and Carroll, 1986)


Setelah seminggu lebih kos kontot (short course) sesi kedua, akhirnya sampai juga ke hujungnya. Jujur aku katakan, sakit-sakit badan juga berkelas tanpa henti dari jam 9 pagi hingga 5 petang. Tapi, demi ilmu yang amat berguna, kugagahi juga untuk tidak tidur di dalam kelas.


Yang menariknya, kos ini, telah menjelaskan konsep pemikiran emperikal yang dipakai oleh saintis, jurutera, doktor atau sesiapa sahaja berada di aliran sains ini. Umumnya, rata-rata sahabatku di Adelaide ini adalah orang sains juga. Pemikiran mereka saintifik, juga kelakuan dan perbuatan mereka mencerminkan kesaintifikan otak mereka.


Kos ini mengajar dan menambah pengetahuan serta kemahiran untuk menjelaskan sifat dan memodelkan batu takungan (reservoir) yang berpotensi mengandungi hidrokarbon. Kalau yang di luar sana bukan dari bidang geologi atau kejuruteraan petroleum, reservoir adalah lapisan bumi yang terletak beratus-ratus meter di bawah kaki anda yang berpontesi untuk mengeluarkan minyak atau gas. Para geologis dan jurutera petroleum perlu menghuraikan bentuk reservoir ini supaya kerja-kerja pengekstrakan minyak dari bawah tanah itu akan menjadi lebih mudah, selamat dan menggunakan kos yang optimum.


Untuk menghuraikan sifat-sifat reservoir ini, banyak cara yang perlu dipakai. Biasanya, cara yang dipakai oleh para geologis berlainan dengan cara yang dipakai oleh jurutera petroleum. Sang geologis menggunakan pendekatan pengetahuan dan teori geologi manakala sang jurutera petroleum menggunakan pendekatan matematik dan statistik. Kedua-dua pendekatan ini mempunyai matlamat yang sama, seperti yang saya katakan tadi, mencirikan dan menghurai sifat reservoir ini dan membuat sebuah model yang sama bentuk, parameter, ciri sepertimana reservoir di bawah tanah itu.


Kedua-dua pendekatan ini adalah pendekatan saintifik, yakni, mempunyai hujah yang boleh disandarkan, boleh dijelaskan dan boleh diaplikasikan dalam realiti penghasilan petroleum.


Namun, pendekatan yang digunakan oleh geologis selalunya menghasilkan model yang ringkas dan mengabaikan bentuk-bentuk atau parameter yang penting untuk sesebuah reservoir, walaupun model yang diketengahkan itu boleh dikatakan mengikut bentuk reservoir di dunia realiti. Manakala jurutera pula, lebih cenderung untuk menghasilkan model yang kompleks berdasarkan kiraan matematik dan statistik, tetapi mengkesampingkan pula bentuk reservoir itu dalam dunia sebenar. Pokoknya, pendekatan yang dipakai oleh kedua-dua kelompok ini, ada kelebihan dan kekurangannya.


Mari kita balik semula ke dunia saintifik kawan-kawan saya di Adelaide ini.


Bukan niat untuk menggolongkan atau mendiskriminasi, tapi aku berkongsi pemerhatian sosial aku terhadap masyarakat mahasiswa luar negara di sini. Di sini, semacam ada beberapa jenis kumpulan tetapi, yang dominannya ada dua. Beza kumpulan dua kumpulan yang dominan ini macam perbezaan yang diamalkan oleh geologis dan jurutera yang dihuraikan di atas tadi. Bagiku, matlmat kedua-dua kumpulan dominan ini sama, namun pendekatan mereka berbeza. Kumpulan yang pertama menilai sesuatu dengan mudah dan memberi kesimpulan yang mudah juga. Namun, kumpulan kedua merengkuh tenaga mengira itu dan ini untuk memberi penjelasan itu secara kompleks, spesifik dan tepat, namun kadang-kala terpesong daripada 'kebenaran' untuk reservoir itu. Tentang hal ini, biarlah ia disimpan dahulu untuk entri seterusnya.


Baik, kalau anda sudah membaca hingga peringkat ini, maknanya anda bersedia untuk huraian saya untuk entri seterusnya.


Sekarang, saya perlu bergegas untuk ke kelas Reservoir Characterization and Modelling untuk hari terakhir. InsyaAllah, akan ada idea bernas yang akan saya hidangkan untuk anda nanti.


Nantikan!

The Fall



Secara keseluruhan, saya nak memberi 11 dari 10 bintang untuk filem The Fall arahan Tarsem Singh.

Pernahkah anda berada dalam situasi di mana semuanya tidak menyebelahi anda dan tiada siapa yang 'sesuai' untuk mendengar segala keluh-kesah anda. Tiba-tiba, muncul seorang budak entah dari mana, yang sudi duduk di sebelah anda, mendengar dengan teliti segala masalah anda. Tahulah seorang budak, apalah yang nak diharapkan sangat darinya. Dapatkah budak itu memahami apa yang sedang kita rasai dan sesuaikah kita hendak bercerita secara 'terus' penderitaan yang kita alami kepada seorang insan yang masih belum pun matang itu?


Itulah yang cuba ditampilkan oleh Tarsem Singh dalam cerita The Fall (2006) dan konsep naratif cerita ini benar-benar memukau. Ditambah pula dengan sentuhan senimatografi yang mantap dan latar yang mengujakan dari seluruh dunia, membuatkan saya betul- betul terpaku di tempat duduk. Selain itu, alunan muzik latar Beethoven 7th Symphony memberi kesan yang membekas dalam setiap babak The Fall.

Saya terkesan dengan pelukisan watak Roy yang terlalu kecewa dan memperalatkan Alexendria (budak yang muncul tiba-tiba di katil wadnya) untuk mengambil dadah supaya dia boleh membunuh diri. Alexendria diumpan dengan cerita yang menakjubkan dari Roy supaya mudah disuruh dan datang setiap hari di sisi katil. Namun, pada masa yang sama, Roy secara tidak sengaja mengkisahkan dirinya kembali yang dilanda penderitaan melalui cerita pengembaraan 5 orang wira yang menentang Odieus yang zalim.

Pelakon kanak-kanak, Cantica Untaru (Alexandria/watak utama), mengalami pengembaraan imaginasi yang sangat menarik hasil cerita-cerita yang disampaikan Roy tadi. Wataknya yang penuh kemanjaan, kritis dan mempunyai semangat ingin tahu yang tinggi membuatkan saya terkenangkan adik kecil saya di Putrajaya. Sungguh serupa mereka ini.


Pada suatu hari, sewaktu Alexandria mencuri dadah di despensari, Alexendria telah ditimpa kemalangan. Kejadian ini telah membuatkan Roy berasa sangat sesal dan tidak lagi menyuruh Alexendria mencari dadah untuknya. Namun, waktu itu, cerita Roy masih belum tamat.

Sebaik sahaja Alexandria sedar, Roy digesa olehnya untuk menghabiskan cerita. Dalam babak ini, dikisahkan semua wira dalam cerita ini kalah satu demi satu. dengan Odieus. Alexendria amat tidak puas hati dengan apa yang perjalanan akhir cerita Roy, menangis-nangis meminta Roy supaya menukar jalan ceritanya. Bagi Alexendria, cerita Roy tidak sepatutnya berakhir sebegitu rupa kerana baginya, hero cerita Roy masih mempunyai harapan untuk menang. Saat ini, Alexendria benar-benar telah masuk menjadi sebahagian dari cerita Roy. 'This is my story too,' kata Alexendria.

Di tengah kekalutan ulang kaji peperiksaan ini, saya mengajak kawan-kawan sekalian untuk menonton filem The Fall ini, jika berasa sudah berasa bosan. Barangkali boleh mengendurkan stres dan membuka minda dan hati. Elemen kemanusiaan antara seorang lelaki dewasa (yang bermasalah) dan seorang kanak-kanak (yang belum matang) begitu indah dijalin oleh pengarang filem dan kisah Roy dan Alexendria barangkali terbias dalam kehidupan seharian kita. Bahkan, kadang-kala dengan penderitaan dalaman yang kita tanggung, mungkin cerita ini memberi sesuatu yang paling unik untuk kita meluahkan dan berkongsi pada insan yang sudi mendengar, sungguhpun pada seorang budak.

Bukankah dunia ini selalu tidak berpihak pada apa yang kita hendak?

Serangga bukan sekular

Mendengar pembentangan Muhammad Arif Abdul Rahman mengenai kehebatan disebalik teknologi ciptaan Allah terhadap serangga, membuatkan aku teruja untuk berkongsi.

Lebah madu (apis mellifera) mempunyai sistem risikan dan semboyan yang mantap. Kumpulan foregers atau pencari/penyiasat ditugaskan untuk mencari kawasan yang kaya dengan nektar. Setelah menemukan lokasi yang berpotensi menjana penghasilan madu, foregers ini akan kembali ke sarang untuk memberi penerangan pada lebah-lebah lain tentang lokasi tersebut. Namun, persoalannya, bagaimanakah foregers itu memaklumkan maklumat-maklumat penting supaya lebah-lebah lain mengetahui mengenai kedudukan lokasi syurga nektar itu?

Kata Arif dalam pembentangannya, untuk memberi taklimat tentang kedudukan lokasi nektar, foregers tadi akan menari selama berjam-jam. Tarian ini sebenarnya adalah satu bentuk komunikasi; komunkasi sang foreger dengan lebah-lebah lain. Pergerakan dalam tarian itu, mengandungi informasi tentang jarak, darjah penerbangan dan kedudukan lokasi berpandukan petunjuk dari matahari. Setiap empat minit, gerak tari foregers ini akan berubah, selari dengan perubahan kedudukan matahari di langit kerana putaran bumi. Dengan ini, para lebah pencari madu akan memperoleh maklumat yang tepat mengenai posisi dan lokasi syurga nektar tersebut.

Selain itu, Arif turut bercerita tentang semut gurun (cataglyphis fortis) yang pakar dalam menentukan vektor optimum dalam perjalanan mencari makanan. Sewaktu semut ini keluar di tengah rembang matahari Sahara, pencarian makanan tentulah menyebabkan semut tersebut terpaksa bergerak secara rawak, tetapi berkebolehan untuk pulang dalam satu garisan yang lurus semula ke sarang setelah menemui makanan.

Sebagai misalan mudah, katakanlah saya mencampakkan bola golf di tengah padang kecil. Katakanlah ia seluas 10 meter persegi. Anda akan menerewang keliling padang, merengkuh tenaga mencari sebiji bola itu. Apabila anda menemuinya, anda akan berlari terus semula ke saya, dengan cepat tentunya. Akan tetapi, bayangkan keluasan padang itu adalah 20 kali ganda saiz pertama tadi, atau katakanlah anda dipaksa mencarinya di tengah gurun yang tiada apa-apa petunjuk alam (land mark). Campur dengan rawaknya perjalanan pencarian anda terhadap bola itu, sudah tentu sukar untuk anda kembali secara garis lurus kepada saya, kerana mungkin kedudukan bola itu terletak berpuluh kilometer dari tempat saya berdiri.

Tetapi, tidak bagi semut gurun ini. Bila menemukan makanan, dan dengan fitrahnya sebagai pakar integrasi perjalanan dan pakar mencongak algebra dan vektor langkah; perjalanannya kembali ke sarang menjadi lurus sahaja tanpa bengkang-bengkok.

Yang ingin disampaikan Arif adalah mengenai kehebatan penciptaan biologi yang semestinya dicipta oleh suatu kuasa yang Maha Agung dan Maha Bijaksana. Kuasa itulah yang menjadikan alam ini serba canggih untuk dilihat, dihayati dan dicari apa yang ingin disampaikan di sebaliknya. Macam juga membaca buku, pembaca perlu menggali apa mesejnya. Juga macam menonton filem, apakah moral di sebalik ceritanya. Bukannya sekadar menumpukan keindahan bahasa atau aksi atau seni sinematografi. Bukan sekadar takjub dengan kehebatan lebah dan semut. Ya, itulah rahsia yang disimpan di sebalik kehebatan penciptaan ini. Dan kita, telah diseru malah digesa oleh Tuhan berpuluh-puluh kali, untuk menyelongkar rahsia ini. Tidak lain tidak bukan, sebagai salah satu pintu dan jalan untuk mengenali-Nya, dengan pintu dan jalan sains.

Tapi, realiti sekarang, sekular memusnahkan dan mencelarukan segalanya. Sekular datang dengan angkuh, memisahkan kesucian mesej di sebalik penciptaan-Nya itu dengan mengatakan bahawa alam adalah alam, bukannya alam itu alamat Ketuhanan. Maka, diperkakaskanlah alam itu seperti benda-benda mati, bukannya benda-benda yang menghidupkan rohani. Katanya, demi ketamadunan manusia, alam boleh diperkotak-katikkan. Sekadar ditiru kemantapannya, bukan lagi untuk dibandingkan siapa hamba, siapa Tuhan. Bila jadi begitu, hilanglah adab, hilanglah pengetahuan meletakkan sesuatu itu betul pada tempatnya. Maka, jadilah seperti sekarang. Bernanah dan berkahak. Busuk yang tak tertutupkan. Betapa rakusnya sekular menjahanamkan peradaban manusia.

Arif juga ada berbicara tentang kehebatan lalat buah (drosophila melanogaster). Tapi, akan menjadi panjang pula pengarangan ini. Pesan saya, lain kali, datanglah BMH untuk mengetahui input-input berguna

Kesimpulannya; mengkaji dan mengajilah, dengan mengetahui ada rahsia sedang digali. Kemudian hayatilah dengan kekaguman yang bersandar pada Pencipta. Bukan memisahkan alam dengan alamatnya. Itulah lawan sekular.

p/s; kenapalah karangan ini pelbagai nadanya. haih~

Angkut Meja

Semalam, seorang rakan satu jurusan, yang satu-satunya kawanku dari Malaysia berhasrat untuk bermalam di bilikku. Biasalah, dalam minggu ke-12 ini, memang assignment kami bertimbun-timbun. Tuhan sahaja yang tahu betapa banyaknya perkara yang perlu dibereskan minggu ini, juga minggu hadapan. Kami bertekad untuk menguatkan hati untuk kali ini dan berusaha bersungguh-sungguh untuk membuat yang terbaik! Nama pun mahasiswa tahun terakhir.

Di kamarku ini, cuma ada satu meja studi. Jadi, memandangkan sahabatku ini ingin studi juga di kamarku, maka kami terpaksa mengangkut meja kopi rumah yang terletak di tingkat tiga. Rumahku di sini, direka bentuk dengan partition yang banyak, dan hadangan-hadangan ini dibina untuk memaksimumkan privacy kepada penduduk di dalam rumah. Kami pun, bersusah-payahlah menggunakan pelbagai formasi untuk mengelakkan bucu meja itu dari berlanggar dengan dinding. Kalau tak, mesti beratus-ratus dolar akan dicaj sebagai ganti rugi.

Malam semalam, aku terfikir, aktiviti menurunkan meja kopi ini boleh kata berkait rapat juga dengan manusia. Yalah, bayangkan kiri dan kanan kita ada dinding yang tak boleh dicalari langsung, dan kita terpaksa menjalani jalan yang sempit dan sukar untuk menurunkan meja itu ke tempatnya. Macam kehidupan juga, kita perlu berhati-hati dengan dugaan dan cabaran yang datang di kiri dan kanan.

Katakanlah dinding kiri kami adalah satu ekstrim A. Kanan dinding kami adalah ekstrim B pula. Kalau kami mengangkut meja secara sambil lewa, pasti salah satu atau kedua-dua ekstrim itu akan tercalar. Maka terpaksalah kami membayar ganti rugi.

Kadang-kadang, aku jejaki balik sejarah semalam, ada tindakan yang tidak terkawal sehingga menujah ke dinding ekstrim A atau B. Mungkin kerana sambil lewa. Mungkin kerana rasa tak bersalah pun kalau tak merengkuh akal dan nurani untuk memilih mana yang terbaik, yang sesuai dengan realiti rumah yang berbudaya privacy, budaya yang asing sekali dengan kebiasaanku.

Aku teringat kata Naqibku yang sudah pasti berstatus sahabat; "Berdakwah ini, kita kena bersabar dengan realiti."

Konsep ini memang terpakai dalam apa-apa jua bidang kehidupan pun. Fikirkanlah, Islamkan menyeluruh. Jadi, konsep bersabar dengan realiti ini pun boleh juga dipakai sewaktu menurunkan meja dari tingkat tiga, di rumah direka bentuk untuk memaksimumkan privacy.

Jadi, dalam konteks kehidupan sebenar, mungkin bukan dinding A dan B sahaja akan dihadapi, bahkan banyak lagi. Yang penting, kitalah sendiri yang perlu merengkuh akal dan nurani dalam mencari metoldoogi terbaik untuk menempuh cabaran dan dugaan. Inilah realiti kehidupan. Inilah dinamakan ujian Tuhan.

Aku betul



Dua tiga hari lepas, aku ada berbincang seorang kawan mengenai isu 'aku betul'. Sebenarnya, kalau nak bersembang hal ini, memang banyak betul teori, falsafah, pendapat dan contoh yang perlu dikongsi, barangkali sampai tak tidur-tidur malam. Tapi, perbincangan kami hanya lima minit dan masa yang pendek itu memang secara sunnah tak akan membuahkan apa-apa konklusi pun.

Tapi, dalam perbincangan itu, ada kami perkatakan tentang peranan perangai (sikap) manusia berkenaan sesuatu pegangan.

Perangai, emosi, ikatan dan apa jua perkataan lain, amat berkait rapat dengan pemikiran, pegangan dan falsafah yang mencirikan dirinya. Kebiasaannya, seseorang itu akan tegar mempertahankan pendapatnya (meskipun salah), kerana kemungkinan ada nilai sentimental terhadap pendapat yang dipegangnya itu.

Katakanlah begini:
A dijamu dengan makanan, disediakan tempat tinggal, dibawa berjalan-jalan dan ditemani sepanjang masa oleh B. Tidak lama selepas itu, B menengahkan satu pendapatnya dan menyeru A untuk mempunyai pendapat yang sama seperti B. Maka, A menerima dan mempunyai pendapat yang sama seperti B. Tiba-tiba, datang satu makhluk yang bernama C yang cuba mencabar dan menduga A dan pendapat-pendapatnya. Apakah A sanggup mengenepikan sebentar jasa dan budi yang ditaburkan oleh A demi membincangkan pendapatnya secara adil dan saksama dengan C (yang tidak mempunyai nilai sentimental langsung dengan A ataupun B)?

Secara umum dan kebiasaannya, orang macam kita ini akan tegar mempertahankan dan mengelak daripada menerima hujah yang mencabar. B mungkin boleh jadi mak bapak kita atau abang kakak kita yang bagi makan dan tempat berteduh.

Persoalannya, apakah kita akan menghalangi perbincangan yang boleh membentuk pemikiran kritikal (yang semestinya menghala ke arah kebenaran) semata-mata untuk mempertahankan ikatan, tali, norma-norma sentimental ala-ala romantik?

"Eh, mana boleh! Brother tu baik dengan kitalah. Takkan orang baik macam dia salah kot?"

"Hah, lawanlah cakap kak, nanti kakak tak bawa jalan-jalan lagi baru tahu!"

"Abang dan kakak dah cakap macam tu. Abang dan kakak bawa aku tidur-tidur, jalan-jalan, makan-makan. Depa mesti betul. Maka, aku pun betul."

Satu lagi persoalan, berbaloikah mengorbangkan kebenaran dan usaha mencapai kebenaran itu semata-mata ingin menjaga pertalian dan membayar budi yang terhutang.

"Gila ka hang nak lawan mak bapak?"

"Ukhwah, beb. Jangan main-main."

Aku tertarik dengan cerita Imam Suhaib Webb, tentang anak murid Imam Syafie. Pada suatu hari, Imam Syafie berkonfrontasi dengan anak muridnya di dalam kuliah. Kerana emosional, anak murid itu berlari keluar. Imam Syafie mendapatkan anak muridnya itu dan berkata: "Jangan lupakan persaudaraan kita."

Begitulah, perangai atau sikap dalam mempertahankan pegangan sebenarnya satu formula yang terbaik kalau digunakan dengan teknik yang betul. Nak menduga, nak mencabar, nak menghujah - ya boleh sekali. Tetapi, jangan lupakan ikatan, pertalian, persaudaraan, ukhwah sungguhpun kita berbeza.

Tapi, jangan gunakan alasan ikatan, pertalian, persaudaraan, ukhwah, mahabbah dan lain-lain lagi sebagai penghalang untuk kita mendengar dan berbincang tentang pendapat orang lain.

Sedangkan sambal pun dibubuh asam jawa, inikan pula pemikiran manusia.

Pokoknya, perhalusilah diri anda jika sering berkata 'aku betul' atau 'kami betul.'