Kelab Peminat

Tentang Mengarang

16 Oktober 2009

Saya menulis catatan ini di sebuah taman yang indah, membelakangkan jalan yang berderum dengan kenderaan yang bersimpongang dengan decitan dan kicauan burung.

Angin memalu daun, mencetuskan bunyi menderu-deru. Angin musim bunga yang baharu hari ini disapa sang suria, setelah seminggu bumi ini kehujanan. Sisa-sisa kedinginan bulan Jun-Julai-Ogos, bulan-bulan musim dingin, masih lagi dibawanya. Saya berada di bawah pohon yang bercabang dua ini, mancari ilham untuk mengarang sebuah bingkisan kenangan buat negeri yang saya cintai ini - Adelaide.

Karya. Hasil kerja yang menduga akal dan ketabahan seorang pengarang. Saya pernah cuba berkali-kali menghasilkan karya, namun, masih belum benar-benar nampak hasilnya. Kata orang, sekali mencuba, belum tentu berjaya. Mungkin benar apa yang dikatakan orang itu, terutamanya buat diri saya ini.

Sementelah saya dalam fasa terakhir dalam kehidupan saya di sini. Jadi, saya kira, tidaklah patut saya meninggalkan kota ini tanpa sesuatu yang bermakna. Bukan sahaja bermakna buat diri saya, bahkan untuk manusia seluruhnya.

Jadi, bagaimana saya bisa melangkah? Melangkah dengan penuh yakin, melintasi liku-liku pengarangan yang benar-benar mencabar itu?

Adakah dengan berbekalkan semangat sahaja sudah memadai? Adakah ada komponen lain dalam tenaga pengarangan itu untuk membenihkan sebuah karya?

Penghayatan? Perasaan? Cinta?

Kata orang, ahli seni mendalam penghayatannya, seluas lautan perasaannya, seindah langit senja cintanya.

Dan ahli seni juga, perlulah ada sentuhan emas untuk memasukkan penghayatan, perasaan dan rasa cinta yang sama kepada pembacanya.

Siapakah saya di antara cita-cita itu semua?

Bolehkah saya membina mahligai karya yang dikunjung mesra oleh manusia pelbagai bangsa?

Saya kira, tahap saya ini, sebagai pencatat pengalaman kehidupan. Belum mahir lagi mencipta bait-bait yang merdu dan berlagu di hati manusia. Belum lagi bisa lantang bersuara, bak deklamator yang dibumbu resah dan gelora jiwa. Belum lagi secendekia pengarang pantun, menulis pembayang dan makna pantun yang menyimpan 1001 falsafah itu. Ah, masih banyak belum yang belum dicapai.

Jadi, bisakah saya melangkah?

Tiada ulasan: