Kelab Peminat

Dua Kota Timur 1

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Kumulai dengan segala puji kepada Allah dan selawat dan salam ke atas baginda, keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

Kata pepatah nan cendekia, 'jauh perjalanan di dunia, luas pengalaman dirasa.' Hanyasanya dengan pengalaman melalui peristiwa itu sendirilah, maka mengukuhlah keyakinan yang mengakar dalam jiwa. Keyakinan tentang adanya kuasa yang Maha Bijaksana dan Maha Berkuasa mentadbir alam semesta, yang rencam juzuk-juzuknya, tetapi mampu menyatu tunduk kepada aturan-Nya yang serba sempurna. 

Telah dijadikan manusia itu, berbilang bangsa untuk saling kenal mengenal dan bertuturlah mereka dalam pelbagai bahasa, sebagai bukti Kekuasaan dan Kebijaksanaan yang Maha Mencipta. Bahasa yang tersurat membayangkan akal yang tersirat adanya. Akal yang menampung ilmu anugerah ilahi merupakan kurniaan tertinggi buat makhluk-Nya dan dengan akal-lah manusia itu diberi erti - haiwan yang berkata-kata.



Sebermula, dua bangsa mahsyur dijadikan Allah SWT di dua penjuru dunia. Dan aku telah diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk merasai kehidupan singkat di kota mereka, mengenali bagaimana pengalaman sejarahnya, menjadikan mereka dan merenung bagaimana pandangan alamnya, membentuk ketamadunan yang mereka bina. 

Akan kukongsikan pengalaman bersama mereka, untuk renungan dan iktibar bagi kita. InshaAllah.

Tiada ulasan: