Kelab Peminat

Tindak balas



Saya mendengar sebuah pengumuman, dari rakaman video 3 bahasa, Bahasa Inggeris, Arab dan Turki, di dalam kapal Mavi Marmara. Menyentuh. Menusuk.

Pengumumannya lebih kurang berbunyi begini:

"Dear brothers. Assalamualaikum. I advice all to take your seat and stay calm. Please don't show resistance. They are using live ammunition. They have took command of the ship. Please be calm. I repeat..." begitulah pengumuman dalam Bahasa Inggeris telor arab yang kedengaran antara dengar dan tidak di celah-celah tembakan yang bertalu-talu.

Kita, juga saentero dunia yang peduli, tindakan kejam rejim Zionis tersebut melanggar perkara yang disepakati oleh masyarakat dunia, yakni kemanusiaan. Dalam apa jua pertempuran, jika sebelah pihak yang diserang tidak memegang senjata, atau mempunyai kelengkapan yang setara - serangan tersebut dianggap sebagai pembantaian bacul dan tidak bermaruah. Seolah-oleh seorang samseng bertubuh sasa yang membelasah budak kecil yang tiada upaya dan kuasa.

Kemanusiaan, rasa paling asasi manusia, jika tercarik panjinya akan melukai hati setiap insan yang mempunyainya, tanpa mengira agama, bangsa atau warga negara.

Apatah lagi, dalam kegelisahan melihat kemanusiaan itu diganasi oleh kebinatangan - kelihatan bendera-bendera negara yang terlibat, tersangkut di palang besi Mavi Marmara; berkibar-kibar lesu. Dan, salah satu bendera itu adalah bendera milik negara kita. Jalur Gemilang, yang menjadi kebanggaan, kali ini resah berada di tengah-tengah kemelut dunia yang sangat kritikal. Di dalam kapal itu juga, dua belas warga dan saudara senegara kita, tersepit di antara keadilan dan kezaliman.

Adakah mereka akan diselamatkan dengan keadilan? Atau kezaliman bakal menyambut mereka terlebih dahulu? Nauzubillahi min zalik.

Kini, bermacam rasa telah kita rasa, apatah lagi buat mereka yang peduli. Gelisah, mengharap, marah, takut.

Bagaimana nasib 700 orang krew yang ditawan? Bagaimana dengan bantuan yang akan memberi makna pada penduduk Gaza? Bagaimana masa akan dijadikan asbab untuk mengubah apa yang berlaku? Bermacam persoalan bertalu-talu.

Cuma, di sini, suara kecil saya ini, ingin menyeru pembaca semua untuk sama-sama menarik nafas dalam-dalam, bersabar dan tenangkan diri. Marah, itu fitrah. Geram, itu tandanya kita ambil kisah. Namun, saranan Nabi SAW, "la taghdab, la taghdab, la taghdab," perlulah kita perhalusi, apatah lagi di saat-saat genting ini.

Jangan marah, sabda baginda, tiga kali. Marah itu lumrah. Tapi marah itu bukan Nabi suruh hapuskan. Terdetik rasa marah di jiwa akan menyebabkan tindak balas pada anggota.

Dan tindakan itu, sudah tentulah bukan dalam emosi yang dibakar marah. Tindakan itu, sudah pasti tindakan yang rasional, yang bijaksana dan mengambil kira semua perkara dan mencerminkan fikiran yang melihat apa yang bakal terjadi, baik dalam masa terdekat atau dalam jangka panjang.

Ini kerana, sekarang situasi genting. Situasi yang datang, mungkin hanya sekali.

Jika anda jeneral tentera, anda perlu memanfaatkan situasi ini sebaik mungkin. Jika anda seorang pemimpin, anda haruslah mengambil peluang ini semaksimum mungkin. Jika anda seorang insan biasa, seperti saya, anda haruslah bertindak semampu mungkin.

Dan, untuk memanfaatkan, mengambil peluang dan bertindak semampu mungkin ini, fikiran yang jernih dan perbincangan yang fasih.

Mahu berdemonstrasi? Silakan.
Mahu memboikot? Silakan.
Mahu membuat petisyen? Silakan.

Namun, jangan lupa untuk mendoakan pada Allah. Dan doa yang diterima adalah doa dari hamba yang tulus dan ikhlas hatinya. Juga benar dan spesifik permintaannya.

Dan, dalam tempik pekik demonstrasi, dalam susah payah boikot dan dalam jerih perih kita mengumpul tandangan dan simpati, jangan lupa, kita juga ada batas insan. Sedangkan menjadi tentera Muslim pun kita diajar tentang peraturan peperangan, inikan pula menjadi seorang pejuang tanpa senjata.

Hikmah dari orang berilmu. Maka, eloklah kita, mengambil saranan mereka yang lebih tahu. Tidak lain, tidak bukan, barisan ulama' yang peduli akan isu ini.

Dari situ, dengan kita tahu 'kenapa kita bertindak begitu,' maka setiap orak langkah tidak akan menjadi retorik dan sia-sia. Kita tahu di mana kita akan sampai dengan kudrat kita. Di sana nanti, apabila masa dan destinasinya kita telah jejaki, kita tak akan menoleh ke belakang dengan gelengan lemah dan pasrah. Sebaliknya kita akan berbangga dengan tindakan yang selari dengan ajaran Nabi dan yakin ia dipandang oleh Ilahi.

Pesan saya, pada diri, juga pada sahabat yang peduli, ayuh kita mengambil peluang ini, meningkatkan ketaqwaan - ketakutan dan harapan kita kepada Allah. Dialah Maha Membantu dan Mengawasi setiap insan. Doakanlah yang terbaik dan tertumpu pada-Nya, yang Berkuasa. Dengan menambah keimanan, lebih dekat kita dengan-Nya. Semakin dekat kita dengan-Nya, maka semakin mudahlah kita mohon apa-apa bantuan.

Tindakan, lakukanlah sewajar mungkin, mengikut cerminan Muslim, yang sudah tentunya tertegak nilai manusia, terbela nama agama. Kita berada di barisan keadilan, jika kita bertindak sepatutnya dan sebetulnya. Namun, orang akan melabel kita, 'kau pun sama,' apabila kita melulu, tergesa-gesa mengikut nafsu.

Kerana pada nafsu, ada juga rasa amarah. Dan amarah itu, juga satu ujian, yang setiap masa berada dalam diri kita untuk menguji, walau dalam apa jua keadaan sekalipun.

Tiada ulasan: