Kelab Peminat

Jambatan menuju ke Pulau Berlian

Malam kami disapa lelaki bermotor dengan kata-katanya 'sre wong sre,' kami sempat berkeliling di bandar Phnom Penh. Pesta Air yang jatuh di malam akhir saya di ibu negeri Kemboja. Orang begitu ramai di bandar ini. Di mana-mana kelihatan motorsikal dan pejalan kaki. Mereka memenuhi kaki lima - berniaga dan berkampung di situ.

"Macet bangat!" kata saya.



"Setahun sekali. Seluruh Kemboja akan ke sini," kata sahabat saya sewaktu kami berhenti menunggu kenderaan lain yang bersesak di atas jalan raya.

Kami mencelahi kenderaan-kenderaan itu. Undang-undang jalan raya tidak dipedulikan.

Kami melintasi Nagaworld, pusat kasino terbesar di bandar ini. Ia dimiliki oleh peniaga Malaysia. Kemudian, terus kami menuju ke sebuah jambatan yang banyak lampu-lampunya. Ia menuju ke Pulau Berlian.

Jalan jambatan itu hanya dua lorong. Kiri dan kanan berdedai-dedai orang berjalan kaki. Di tengah lorong, kenderaan bersesak-sesak juga.

"Esok akan lagi ramai orang," kata sahabat saya. Beberapa orang yang berjalan kaki di tepi berpaling mendengar bahasa yang asing. "Ini belum pun bermula, tetapi orang sudah ramai."

Saya berkira-kira, kenapa orang Kemboja ini boleh bersusah-payah berkumpul di bandar Phnom Penh? Apa yang menarik mereka ke sini?

Kami melintasi jambatan itu, yang jaraknya cuma 200m - tetapi mengambil masa lebih 15 minit. Bentuknya mirip jambatan Pulau Pinang. Lampu berwarna menghiasi.

Setelah berlelah mengitari bandar Phnom Penh, saya meminta sahabat saya untuk pulang ke hotel.

***

"Kamu tahu tentang musibah yang terjadi di Kemboja hari ini?"

"Saya ada baca akhbar pagi tadi. Ramai orang mati."

Di ofis, ada yang menelefon orang di Phnom Penh. Resah menghantui. Ramai juga kenalan kami di sana.

"Ada sesiapa yang kita terkenal terlibat tak?" tanya saya.

Tiada ulasan: