Kelab Peminat

Sre wong sre

Malam sebelum Pesta Air di Phnom Penh, jalan raya begitu macet. Ada enam konsert yang dijalankan serentak di seluruh kota. Di atas jalan, motorsikal bersesak-sesak dengan pejalan kaki. Saya hanya membonceng, tanpa helmet dan berkeliling kota Phnom Penh.

"Mahu ke mana kita?" tanya sahabat saya yang menunggang motorsikal. Dia memakai helmet. Undang-undang di sini, hanya penunggang sahaja diwajibkan memakai helmet.

"Ke mana-mana. Angin malam," kata saya.

Kami melintasi penjaja cengkerik, kala jengking dan labah-labah goreng. Saya pernah menyatakan hasrat untuk merasainya, tetapi terhalang kerana ia digoreng dengan minyak babi.

Motorsikal kami memecut di atas jalan yang songsang cara pemanduannya kerana pemandu kereta di sini berada di sebelah kiri. Lampu isyarat kami langgar sesuka hati, seperti mana pengguna jalan lain.

Di satu lorong yang agak gelap, diapit oleh dua bangunan tiga tingkat, tiba-tiba ada sebuah motorsikal mengejar kami. Kami memecut, dia juga memecut.

Apabila dia sudah hampir di sisi saya, dia berkata dengan kuat, "Sre wong sre."

Kawan saya memulas minyak dan saya hampir terdorong ke belakang - hampir-hampir jatuh. Kami memasuki jalan utama yang lebih cerah. Di sini, tiada lagi sesiapa yang mengejar dengan motorsikal.

"Dia cakap apa?" tanya saya di dalam deru angin Sungai Mekong.

"Cewek abang, cewek."

"Kemboja?"

"Vietnam lagi cantik."

"Fuh!"

Sre wong sre.

Terngiang-ngiang.

Tiada ulasan: