Kelab Peminat

Toul Sleng


Toul Sleng. Kawat duri dan pagar zink menyambut saya. Sewaktu saya melangkah, sudah terasa kegerunannya.

"Apa yang menyebabkan bangsa Kemboja menderita?" tanya saya kepada Tuan Mufti Kemboja.

"Kehilangan diri," jawabnya.

"Bagaimana?"

"Semua ulama' dan ahli akademik dibunuh."

Di dalam tempat seksaan ini, banyak gambar bekas tahanan dipaparkan. Daripada 1000 lebih tahanan yang diseksa, hanya 12 sahaja yang selamat sehingga ke hari ini. Penyeksaan fizikal tidak terperi. Rasa ia menggigit-gigit kuku dan tengkuk saya saat melintasi setiap bilik tahanan.

"30 tahun kami kehilangan sistem pendidikan," kata mufti lagi.

"20 tahun dahulu, Kemboja tetap sama. Masih lagi dalam keadaan begini," kata pemandu pelancong.

Saya berdiri di hadapan sebuah album yang dipaparkan di dinding. Kapsyennya tertulis - 'antara ahli akademik yang diseksa di sini.'

Hati saya seperti ditumbuk. Terbayang-bayangkan tanah air.

Tiada ulasan: