Kelab Peminat

Popularitas

Kami berempat melakukan perjalanan ke utara. Jaraknya amat jauh. Tambahan, sebaik sahaja usai kerja, kami terus mengembara. Jadi, sepanjang perjalanan, kami berganti-ganti pemandu.

Juga, kami bertukar-tukar fikiran.

"Yang bahayanya, apabila orang memikirkan popularitinya: sebagai isyarat kebenaran idea yang dibawanya." Waktu itu, kereta kami sedang memanjat banjaran Kinta.

"Mereka yang mempunyai pengikut yang ramai, merasakan merekalah yang membawa kebenaran. Padahal, tidak semestinya."

"Ada juga terkeliru, idea yang dipegang - dianggap sebagai jati diri mereka. Apabila mereka diajak berdebat, mereka merasakan maruah mereka sedang dipertaruhkan. Ini menyebabkan perdebatan tidak lagi menjadi perbincangan intelektual, sebaliknya, perbincangan penuh emosi. Satu, cenderung untuk merahsiakan idea mereka, kerana takut ia dikritik. Satu lagi, menghadapi kritikan dengan sifat panas baran dan melenting-lenting. Kebenaran tidak akan sampai kalau begini. Kebenaran akan lari."

Setiap seorang dari kami mengutarakan pendapat masing-masing. Sudah tentu, latar perbincangan kami berkisar dengan pengalaman kami di Adelaide, tempat kami bersama-sama mencari ilmu dahulu.

"Aku membenci politik. Aku memilih untuk tidak memilih. Semuanya hendak dipolitikkan. Sampai wujud daie politik. Agama digunakan untuk mendapatkan populariti. Lihat sahaja contoh tempat kita belajar dahulu."

"Kalau tak memilih mana-mana calon, anda tidak layak untuk komplen kepimpinan calon yang terpilih itu. Eh, tahun depan pilihan raya kan?"

"Orang selalu menganggap politik itu sebagai satu-satunya jalan. Ini faham politikisme. Rugi. Kita membazirkan banyak masa untuk itu. Sehingga pendidikan dan ekonomi kita terabai. Pendidikan membentuk pemikiran. Ekonomi menjamin kemakmuran. Politik sepatutnya menentukan kestabilan. Tetapi, politik sekarang, menjadi sebaliknya."

Hujan turun dengan lebat. Kami memandu dengan berhati-hati. Apabila penat, pemandu menyalakan signal dan singgah sebentar di R&R.

Kami mengecilkan tubuh di medan selera. Sebelum itu, kami berhenti sebentar di sebuah kedai menjual pelbagai barangan cenderamata. Tajuk senashkah akhbar menarik perhatian kami. 'Anwar merupakan kurniaan Tuhan.'

Saya teringat-ingat sosok tubuh yang pernah saya ajak untuk perbincangan dan perdebatan intelektual dahulu. Masih aktifkah beliau dalam arus politik mahasiswa, sungguhpun sungai usia tidak pernah berhenti berganjak ke muara? Masihkan beliau mahu melayani sampan yang berkolek ini?

Tiada ulasan: