Kelab Peminat

Teja Kembali



Terasa canggung mengarang. Benar kata orang berpengalaman, kalau tinggal sesuatu kemahiran lama-lama, ia akan tumpul dan tersedak-sedak. Takut-takut nanti, bila lama sangat dibiar berkarat, nanti langsung tak boleh pakai dan semua itu akan menjadi sebuah sejarah dan kenangan sahaja.

Bukan apa. Terasa kadang-kadang diri ini kurang juga. Yalah, segan juga nak bersuara dalam kalangan orang yang serba bijak, serba alim lagi soleh dan solehah. Nak dibandingkan dengan kita, macam kangkung dengan ulam raja sahaja. Kangkung bolehlah tumbuh di tubir-tubir longkang, walau sebusuk mana longkang itu, sedangkan ulam raja itu bukan sekadar gah pada namanya sahaja, bahkan gah juga pada cara tumbesarannya. Ulam raja tak mainlah di ceruk-ceruk berlendir dan melekit. Ulam raja akan tumbuh mencacak tinggi, berbanding kangkung yang menjalar entah ke mana. Ulam raja dipetik dan boleh terus dijamah, sedangkan kangkung ini perlu dijerang dan dipanaskan, takut-takut batang hijaunya menyimpan lintah yang boleh menghisap darah dari dalam perut.

Baik, bukannya nak cerita pasal kangkung.

Sebenarnya nak ajak sahabat-sahabat seperjuangan semua untuk merenungi apa yang kangkung ini renungkan.

Sepanjang kangkung ini cuba berakar di relung pengarangan, kangkung dapati banyak dari kita yang bagus benar mengarang. Mana tidaknya. Masing-masing kan mempunyai fiil ulam raja, yang menjadi pilihan utama manusia dalam hidangan. Unsur manusiawi dalam ulam raja, yang mesra dengan lidah, yang akrab dengan mulut dan memuaskan perut, amat memikat ramai manusia untuk memetik pucuknya dan dijamu pula siang dan malam. Wah, betapa hebatnya sahabat kangkung ini yang selalu menjadi tumpuan manusia, apatah lagi yang berbangsa Melayu.

Namun, boleh tak kangkung ini mengusulkan sesuatu? Kangkung ini ada satu seruan sebenarnya.

Bagi kangkung, ulam raja yang sekadar mesra-mesra pada lidah, mulut dan perut, masih terasa tak cukup. Memang ada orang makan ulam raja mentah-mentah sahaja. Tetapi, cuba bayangkan (atau rasa) isi pengarangan si ulam raja disaji dengan sambal belacan dan tempoyak. Tak kecur selera dibuatnya?

Maksud kangkung nan sebatang di sini adalah; hidangan karangan yang hanya berintikan kisah tentang jiwa dan perasaan, tentang rapat atau renggangnya persahabatan, tentang besar atau kecilnya ujian Tuhan dan sebagainya, masih belum cukup untuk memberi kepada kepuasan selera. Ia perlu datang dengan sambal belacan dan tempoyak.

Tempoyak di sini adalah sari yang boleh membuatkan orang teringat-ingat akan lemak masamnya. Bukan sekadar teringat-ingat sahaja, bahkan sampai terfikir-fikir. Bila orang mulai berfikir, orang akan membuat renungan. Bila ada renungan yang dalam, akan bercambahlah buah-buah akal yang akan memberi khasiat yang besar pada tubuh rohani.

Sambal belacan pula, seperti yang kita tahu, pedas sifatnya. Mungkin hidangan karangan itu pedas dari segi lahiriyah. Tetapi, pedas juga boleh jadi pedas batiniyah. Pedas batiniyah itu, merangsang kita untuk meneguk air ilmu lagi dan lagi. Semakin pedas hidangan sambal belacan yang disulam dalam ulam raja, semakin banyaklah tegukan air ilmu diperlukan untuk meredakan kepedasannya.

Nah, itulah hebatnya juadah makanan Melayu. Bukan sekadar memberi kepuasan pada nafsu (nafsu makan dalam hal ini), bahkan mampu untuk merangsang pemikiran.

Kangkung tak maksudkan yang kita perlu melupakan ulam raja dan mengalih fokus kepada tumbuk sambal dan peram ulas durian. Ulam raja itu perlu, sebagai bahan asas. Bahan asas untuk tempoyak dan sambal itu sebenarnya. Tanpa ulam raja yang menusuk kalbu itu, apalah gunanya lemak tempoyak dan pedas sambal, kan? Tetapi, tanpa sambal dan tempoyak, pasti akan kuranglah kenikmatan yang akan dikecap jika memakan ulam raja itu mentah-mentah.

Kesimpulannya, hidangan ulam yang sedap adalah dengan sambal dan tempoyak. Tempoyak mampu membuatkan orang merenung dalam, sehingga menumbuhkan buah-buah akal. Sambal pula, boleh membakar lidah batiniyah, sampai memaksa orang meneguk air ilmu bergelas-gelas, lagi dan lagi. Tapi, sambal dan tempoyak itu, taklah bermakna tanpa kehadiran ulam raja - yang lebih manusiawi dan juga asas kepada kepedasan dan kelemakan sambal dan tempoyak. Tanpa ulam raja yang rapat dengan jiwa Melayu itu, akan menjadi janggal bagi orang nak menyentuh sambal dan tempoyak begitu sahaja.

Tiada ulasan: