Kelab Peminat

Selamat tinggal

Masih jelas tergambar dalam ingatan, lima kubah putih masjid Turki Cyprus di Sunshine, Melbourne - dilayah sekawan merpati. Sebuah kubah yang besar menaungi empat empat kubah kecil di setiap penjuru dan sebuah menara setinggi 50 meter sememangnya jelas kelihatan dari lebuh raya lagi. Masjid ini besar, seperti masjid yang terdapat di Putrajaya, Malaysia. Dan, saiz masjid ini sama besarnya dengan kenangan yang tersimpan di dalam hati.

Hari itu, cuaca dijangka panas, melebihi 40 darjah celcius - suhu biasa untuk musim panas di Australia. Mujur kereta api yang bakal membawa saya bakal bertolak pagi, jadi hawa di Melbourne, masih lagi belum memijarkan kulit. Kami bersolat subuh, menghabiskan masa dengan berzikir mengingati Allah di dalam masjid sehingga waktu matahari terbit, lantas menunaikan solat isyrak. Hari itu, masing-masing tidak banyak berbicara, diam dan sugul. Permaidani merah dan mimbar yang dihiasi khat dan motif bunga menyaksikan satu lagi perpisahan.

"Apa perasaan kau sekarang?" Sahabat saya yang berketurunan Bosnia bertanya.

Saya diam, memandangnya kembali wajahnya yang putih bersih. Jambang emasnya menutup seluruh bahagian rahang dan bawah dagu. Tatkala dia habis berkata, dia tersenyum, menampakkan barisan gigi yang rapi, dengan dua batang gigi taring yang menindih barisan gigi bawah. Senyuman itu manis sekali.

"Saya tak dapat merasai apa-apa sekarang." Jawab saya setelah mengumpul kekuatan.

Waktu itu matahari sudah melepasi setinggi galah, namun masih dilindungi oleh awan nipis di sebelah timur. Kedengaran deruman kenderaan di lebuh raya menelingkah sekawan gagak yang bertenggek di bangunan bersebelahan kawasan masjid.

Benar, saya tak dapat merasai apa-apa waktu itu. Saya seluruhi wajah sahabat-sahabat saya yang lain. Sahabat saya dari Sri Lanka, Singapura, Bangladesh, India dan Filipina. Saya merasai mereka juga berat untuk meluahkan kata-kata. Awal pagi, sebelum ini, mereka tak pernah berkelakuan sebegini.

"Kau pasti akan merasai perasaan ini sekembalinya kau ke Adelaide," ujar sahabat Bosnia saya itu. Dia telah menghulurkan banyak bantuan kepada kami, jemaah Sydney-Adelaide, terutamanya saya. Terasa tiada apa yang boleh saya lakukan untuk membalas jasanya.

"Maafkan saya andai ada kekurangan. Doakan saya selalu." Sahabat Bosnia yang berkulit putih merah ini sahaja yang menguasai bicara pagi yang sayu. "Jangan lupa hubungi saya selalu."Sekali lagi saya bersalam dengannya, dan saya rasa sudah melebihi dua atau tiga kali kami berjabat erat. Dia ternyata tidak mahu melepaskan saya pergi.

"InsyaAllah. Kau pun sama, doakan aku juga. InsyaAllah, kita akan bertemu lagi, kalau bukan di sini, di sana, insyaAllah." Saya gagahkan diri untuk tersenyum.

Dan, saya berangkat, mengusung beg dan beban rasa yang tidak tertanggung. Berat meninggalkan sebuah persahabatan yang baru terjalin, mengakar di dalam jiwa dan rimbun meneduhi sukma. Berat meninggalkan bayu kemesraan yang mengulit sepanjang saya di halaman ukhwah merentasi bangsa dan bahasa.

Saya mula tersedu setelah sekian lama, namun hanya enjutannya terasa di dalam hati. Sukar benar menzahirkan perasaan pada raut wajah seorang lelaki.

Saya melambaikan tangan dan di dalam hati menadah doa agar kami semua bertemu semula. Itu sahaja kemampuan seorang hamba. Tidak boleh putus harapan pada Khaliqnya. Jika tidak termakbul di sini, Allah yang Maha Kaya tidak akan mengabaikan doa ini di sana, di mana pertemuan di sana lebih mulia di dalam majlis yang disertai oleh para malaikat. Secara rohani, saya berusaha menguatkan keyakinan saya atas kemurahan dan kasih sayang Allah.

Selamat tinggal sahabat. Selamat tinggal Melbourne.

Manusia diciptakan Allah dengan kemampuan fizikal dan metafizikal. Pertemuan fizikal akan luput ditelan tempat dan masa, namun jalinan metazikal barangkali akan kekal selamanya, di dunia ini dan di akhirat sana. Apabila saya memikirkannya, betapa beruntungnya saya diciptakan Allah. Dibenarkan-Nya untuk merasa nikmat kemanisan iman, walaupun cuma sebentar. Kemanisan yang tidak terbatas dengan kata-kata dan bahasa bicara atau aksara - kerana kemanisan ini tidak ada sesiapa yang mampu menjelaskan, melainkan dirasai sendiri oleh pemilik hati-hati itu. Kemanisan bertemu dan berpisah kerana Allah Subhanawata'ala.

Di dalam perjalanan pulang yang panjang ke Adelaide, saya banyak termenung, menyaksikan alam Allah yang dicipta dengan pelbagai jisim dan ragam. Mulanya saya ingin menyambung catatan saya yang lama terhenti, namun semangat tidak mengungjungi diri. Wajah-wajah mereka yang saya tinggalkan di Melbourne muncul satu persatu dan berkumpul dalam jemaah dan saling bertukar-tukar kemesraan.

Kehangatan ukhwah ini tidak akan bisa luput.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

selamat kembali ke tanah air.
selamat berjuang di tanah air.
semoga terus tsabat dengan apa yang telah dipilih dalam hidup.

jumpa lagi, jangan putus sahabat, insyaAllah =)

- paku -