Kelab Peminat

Merdeka = Ramadhan?




Kebelakangan ini, saya banyak menghasilkan beberapa karya yang bertemakan kemerdekaan, buat tatapan masyarakat di Adelaide. Antaranya adalah tulisan saya yang bertajuk Memerdekakan Kebebasa, yang tersiar di Ketupat 3 dan 'Merdeka: Apa itu?', Montaj Merdeka. Alhamdulillah, sambutan agak menggalakkan. Misalnya, Montaj Merdeka itu sendiri telah menarik minat Internation Senior Executive Officer, University of Adelaide, dan beliau menyatakan hasratnya untuk menayangkan montaj ini sempena penganugerahan Merdeka Award, anjuran Australia-Malaysia Bussiness Council.

Terima kasih kepada saudara Nazeerul yang bertungkus-lumus membantu saya merealisasikan montaj ini.

Sebenarnya banyak lagi ingin saya ketengahkan. Malah, karya-karya yang dikongsikan sebelum ini boleh dikatakan masih dalam peringkat 'pra-mesej' yang ingin disampaikan.

Kenapa?

Perasan tak, yang tulisan dan montaj itu diutarakan dalam bentuk persoalan demi persoalan?

Apa itu merdeka?
Untuk apa kita merdeka?
Dari apa kita merdeka?

Apakah kita nak meninggalkan persoalan-persoalan ini sekadar persoalan sahaja? Sudah tentu tidak. Bahkan, persoalan-persoalan ini akan membawa kita semua, ke satu pemahaman yang sebenar mengenai erti kemerdekaan itu.

Saya kira, dalam Ramadhan ini, dalam bulan yang baik ini, adalah masa yang terbaik untuk kita meneroka jawapan mengenai persoalan kemerdekaan itu tadi.

Jadi, sebelum kita berkongsi pandangan, elok kita namakan perbincangan kita dengan tajuk berikut:

Merdeka = Ramadhan?

Selamat datang Ramadhan. Selamat datang kemerdekaan.

-bersambung-

Tiada ulasan: