Kelab Peminat

Merdeka

"Kamu nampak gembira betul."

"Oh ya? Memanglah, esok kan negara saya menyambut kemerdekaan yang ke-52."

"Tapi awak Muslim!"

"Kenapa?"

"Yalah. Muslim kan tak boleh minum bir. Tak boleh makan waktu bulan puasa. Tak boleh bersama teman wanita sebelum kahwin. Tak boleh itu tak boleh ini. Tapi, awak masih gembira menyambut kemerdekaan. Awak gembira sebab apa sebenarnya?"

"Awak nak saya jawab dari sudut apa?"

"Dari apa awak merdeka? Untuk apa merdeka? Dua-dua soalan itu, akan membuatkan saya tahu kenapa awak gembira sangat ni."

"Agak jauh juga kaitan antara kegembiraan saya dan dua soalan awak tu."

"Jawab sahajalah!"

"Merdeka... Ermm.. Aha: Saya gembira kerana saya kemerdekaan saya kali ini, disambut dalam bulan Ramadhan. Bebas dari bisikan syaitan."

"Lagi?"

"Sekarang tinggal saya dan hawa nafsu saya. Jadi, kalau ruh saya kuat, mudah saya untuk mengawalnya."

"Sebab apa awak nak mengawalnya?"

"Mestilah saya nak ruh dan jasad saya merdeka dari kawalan nafsu."

"Saya tahulah itu. Tapi, buat apa ruh nak merdeka? Kan saya tanya tadi."

"Mestilah ruh saya kena merdeka. Kalau tak, siapa yang akan kawal tubuh badan ini? Nak biar nafsu kawal? Eii, janganlah. Kalau tak gemuk, mesti kena macam-macam penyakit. Kalau ruh dah merdeka, senang nak buat perkara yang baik-baik."

"Contohnya?"

"Mentaati perintah dan larangan Tuhan. Mengikuti sunnah Rasul."

"Huh, terlalu alimlah kamu. Kamukan nak sambut kemerdekaan negara. Kenapa hal-hal agama terlibat sama ni?"

"Haha. Mestilah kena libatkan sama. Agama membentuk individu. Macam butir beras dalam sepinggan nasi. Kalau rosak satu, mungkin tak mengapa. Kalau banyak yang rosak, siapa nak makan nasi yang mengkal? Itupun kalau kau makan nasilah."

"Tapi, banyak benda yang tak boleh buat kalau kau ikut sangat tuntutan agama tu. Hah, kan tak merdeka namanya tu."

"Haa.. Kau pula, kalau begitu, kenapa nak merdeka dari tuntutan agama pula?"

"Errr..."

"Memandangkan soalan itu ditujukan pada aku tadi, aku akan jawab begini: Tak semua perkara yang kita nak buat itu baik untuk kita. Mungkin kehendak kita itu bisikan iblis dan nafsu yang semestinya buruk untuk diri kita. Tuntutan agama inilah yang akan memelihara kita, membawa kita bebas dalam kebaikan. Hah, kan ada tujuan merdeka itu. Hah, kau ada jawapan pada balasan soalan aku?"

"Yalah, yalah. Kau yang menang."

"Hehe. Menang kerana lojik. Bukan sekadar pandai bercakap kan?"

2 ulasan:

syahbandar87 berkata...

best cte ni..bgs2..tahniah tuk anda:)

NorziatiMR berkata...

Singkat sungguh pemahaman mereka tentang merdeka.

Simpati