Kelab Peminat

Sikap 4 - Fikir

TanpaNama (Anonymous)

Saya ingin bertanya kepada saudara/i, sekiranya saudara berada di tempat saya, melihat satu persatu dari orang kita terlungkup di bawah masalah, yang saudara nampak jelas puncanya, kemudian, saudara rasa sangat-sangatlah perlu memberitahu hal ini, supaya orang kita nampak dan segera membetulkan paradigma dan memilih jalan yang terbaik untuk menyelesaikannya, apakah saudara/i masih mahu mendiamkan diri?

Tanpa Nama (Anonymous)

Sekiranya saya pula berada di tempat anda, membaca tulisan yang anda terbitkan di blog, apakah saya patut menyuruh semua orang untuk diam dan membiarkan masalah yang berbentuk putaran ini berlaku dan berlapang dada dengannya? Apakah saya, yang membaca tulisan saudara/i, akan membongkar keburukan saudara/i, supaya saudara/i takut dan mendiamkan diri, membuatkan masalah ini terkubur dan berlarutan? Apakah saya, yang membaca entri Sikap ini, akan mengatakan, jalan terbaik adalah berlapang dada, bersatu di dalam kekeliruan dan masalah dan berharap dengan penuh yakin, masalah ini akan selesai dengan magis? Sudah pasti tidak!

TanpaNama (Anonymous)

Sekiranya saudara/i berada di tempat saya, gelisah melihat masalah ini berlaku sekian lama, terpaksa menulis dengan nada keras kerana selama ini nada lembut tidak pernah ‘membuka mata’, menyayangi agama dan bangsa ini dengan sepenuh hati dan sanggup menitiskan air mata kerananya, apakah saudara/i akan menutup mulut, apabila dimaki, dicaci dan ditempelak oleh orang yang membaca yang duduk di tempat macam saudara/i, apakah saudara/i akan berhenti? Saya yakin, saudara/i bukan bersifat demikian.

Baik, Tanpa Nama dan Melayu Adelaide yang budiman, saya ingin meneruskan perbincangan.

Saya telah membuat putaran masalah yang melingkari bangsa Melayu Adelaide ini sejak sekian lama. Pertama, martabat ilmu itu direndahkan, kemudian dengan mudah, kita didoktrinisasi. Tambahan, dengan sikap kita yang malas menggali ilmu dan menganga macam anak burung, proses indoktrinisasi ini berjalan dengan berkesan, sangat-sangat berkesan. Kemudian, dengan rendahnya pemahaman kita terhadap ilmu, dengan pekatnya semangat doktrinisasi rasis dan hedonisme, lahirlah pemimpin-pemimpin mahasiswa yang lemah, baik pemimpin itu digelar Naqib/Naqibah, Syeikhul Melayuwin, Presiden Kelab Perwakilan Pelajar Adelaide hatta Ketua Pengarang sekalipun. Kemudian, kita menjadi ‘takut’ untuk berhadapan dunia luar, sungguhpun kita telah diletakkan di dunia Adelaide ini, yang jauh dari tanah air kita.

Takut untuk bergaul dengan masyarakat tempatan yang berbilang bangsa, kerana kita takut doktrinisasi kita tercemar. Takut berhadapan dengan keunggulan masyarakat di sini yang gigih mencari jawapan dalam kehidupan mereka (sungguhpun kebanyakan dari mereka tak pernah jumpa-jumpa pun). Takut orang melabel kita ini terlalu kebaratan, maka kita selitkanlah sedikit ‘keislaman’ dalam aktiviti, pergaulan dan kehidupan, supaya orang nampak kita ada sedikit sebanyak aksesori agama dan tidaklah terlalu total menjadi seperti mereka, orang barat. Dan, takut untuk mencabar apa yang sudah kita dapat, lebih sanggup berselesa dengan kelompok, klik, jemaah, bangsa kita, dalam tempurung rasisme, daripada berhadapan dengan masyarakat manusia yang sama ada lebih bagus dari kita atau lebih rosak dari kita.

Jadi, saya tak nampak jalan lain, untuk memecahkan lingkaran yang tebal menyaluti kehidupan kita – melainkan dengan jalan berilmu. Mengilmukan diri. Mengilmukan usrah dan klik kita. Mengilmukan mahasiswa tajaan dan bukan tajaan. Lantas, kita pulang (kalau anda pulanglah) dan membawa balik permata yang sangat berharga ini, buat masyarakat kita yang menunggu. Menunggu untuk diilmukan seperti kita juga.

Ilmu, apa yang anda faham tentang ilmu?

Di sini, saya ingin kongsikan apa yang saya fahami, dengan harapan, kita menilai kembali perspektif, world-view, paradigma, sudut pandang kita, sebagai orang yang mengambil manfaat dan yang positif melalui blog ini. Sesungguhnya, saya yakin, kita semua telah sedar, namun masih mencari momentum untuk melonjakkan sebuah revolusi sikap. Tidak lain tidak bukan, setelah kita sedar, kita seharusnya membetulkan pandangan kita, supaya amali, praktikaliti berdasarkan hujah yang ingin saya kongsikan, akan menjadi realiti dan ampuh.

Ilmu, saya petik definisi berikut:

Merujuk kepada Allah sebagai asal segala ilmu, ia (ilmu) adalah ketibaan makna sesuatu ke dalam diri seseorang. Apabila merujuk kepada diri sebagai pentafsir, ilmu adalah ketibaan diri seseorang kepada makna tentang sesuatu. –Fakhruddin al-Razi, diketengahkan semula dan diperbaiki oleh Syed Naquib Al-Attas – dipetik dari Penjelasan Budaya Ilmu, Wan Mohd Nor Wan Daud.

Jadi, dalam entri ini, harap-harapnya pembaca budiman sekalian, akan menyusuri dengan penuh sabar dan hati terbuka – kepentingan kita untuk berilmu.

Ilmu yang dirujuk oleh Syed Naquib Al-Attas, bukanlah sekadar ilmu yang kita perolehi dari siri lecture, tutorial dan kelas. Ya, itu adalah sebahagian dari ilmu, tetapi bukan merangkumi kesemua bahagian ilmu yang Allah SWT, Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, yang Dia turunkan kepada kita.

Ilmu bagi saya, yang saya dapati, terbahagi kepada dua.

1. Ilmu untuk rohani.

2. Ilmu untuk fizikal.

Menurut Syed Naquib Al-Attas, manusia ini juga terbahagi kepada dua bahagian – kemalaikatan dan kebinatangan. Dan, seperti kita tahu, kemalaikatan itu memang dikaitkan dengan kerohanian dan kebinatangan itu diasosiasikan dengan fizikal.

Jadi, apa itu ilmu untuk rohani?

Ilmu untuk rohani adalah ilmu yang akan memandu manusia, menyelamatkan manusia, yang diwahyukan oleh Allah SWT kepada manusia, iaitu Al-Quran. Al-Quran merupakan wahyu yang sempurna dan wahyu yang terakhir, dan ia memandu manusia ke arah keselamatan. Juga, tiada ilmu selain Al-Quran (melainkan yang berdasarkan dan menuju ke Al-Quran) yang boleh membawa manusia ke jalan keselamatan dan panduan. Al-Quran ini adalah ilmu par excellence. Atas dasar kasih dan sayang-Nya, Dia tak pernah berhenti untuk berkomunikasi dengan manusia dengan mengutus para Rasul dan awliya’ dan membekalkan mereka dengan ilmu kerohanian dan kebijaksanaan untuk disebarkan kepada seluruh manusia.

Rasulullah SAW, yang menerima wahyu ini dan bertanggungjawab menyebarkan wahyu ini sepertimana Al-Quran itu diwahyukan kepadanya. Rasul, yang membawa ilmu (Al-Quran) ini, di mana hidup baginda sendiri adalah tafsiran yang paling sempurna dan terbaik untuk Al-Quran. Kehidupan baginda, merupakan fokus dan rujukan utama untuk kita, manusia sebagai jalan untuk menyelamatkan diri kita daripada bahaya – baik bahaya dunia dan neraka. Jadi, dengan ini, sunnah baginda (praktikaliti ilmu pertama iaitu Al-Quran) adalah merupakan satu-satunya perkara untuk diikuti, ditiru dan diamalkan – supaya diri kita, diri Melayu Adelaide ini, dapat terselamat dan bebas dari kongkongan masalah.

Bagi saya, ilmu ini sangatlah tinggi martabatnya. Sangat-sangat tinggi. Sebab itulah saya mengarang dengan penuh emosi, mencakar di sana-di sini, apabila saya dapati martabat ilmu ini direndah-rendahkan, dengan serendah-rendahnya.

Bagaimana nak memperoleh ilmu rohani ini? Kata Syed Naquib Al-Attas:

Since such knowledge ultimately depends upon God’s Grace and because it entails deeds and works of service to God as prerequisites to its possible attainment, it follows that for it to received knowledge of the prerequisites becomes necessary; and this includes knowledge of the essentials of Islam (Islam, Iman – Ihsan), their principles (arkan), their meanings and purpose and correct understanding and implementation in everyday life and practice: every Muslim must have knowledge of those prerequisites; must understand the basic essentials of Islam and the Unity of God, His Essence and Attributes (tawhid); must have knowledge of the Holy Quran, the Prophet, upon whom be God’s Blessings and Peace!, his life and sunnah, and practise the knowledge thus based in deeds and works of service to God so that every man of Islam be already in the initial stage of the first knowledge, that he be set ready on the Straight Path that leads to God.– Islam and Secularism, ABIM (1978).

Kemudian, ilmu kedua, ilmu fizikal.

Ilmu kedua ini digelar ilmu sains (‘ulum) dan diperoleh melalui pemerhatian dan ujikaji; bersifat merewang dan taakul (deductive) dan ia dirujuk pada jasad yang boleh ditanggap dengan panca indera. Dalam erti kata lain, ilmu ini berkait dengan apa yang boleh kita nampak dengan mata kepala, boleh ‘masuk akal,’ boleh dikira dan dijelaskan dan sebahagian besarnya boleh dipraktikkan. Ilmu ini, dikurniakan kepada manusia, melalui spekuliasi dan usaha rasional (speculation and rational efforts), melalui semangat inkuiri (ingin tahu) berdasarkan pengalamannya terhadap deria dan akalnya. Ilmu ini, seperti ilmu kaji bumi, kejuruteraan, perubatan, pengarangan, kaji hayat dan sewaktu dengannya. Tujuan ilmu ini adalah untuk kegunaan praktikal manusia, yang bersesuaian dengan fitrah dan kekuatan manusia itu.

Ilmu pertama, membuka misteri kewujudan dan keberadaan (Being and Existance) dan membuka perhubungan yang benar antara manusia dengan Tuhannya. Memandangkan, ilmu pertama ini ‘memberitahu’ manusia tentang tujuan paling utama untuk ‘tahu,’ jadi, ilmu pertama ini menjadi ilmu asas dan elemen terpenting untuk ilmu kedua (ilmu fizikal). Senang kata, tanpa ilmu pertama (ilmu rohani), manusia hidup tanpa panduan, mencari-cari, tetapi keliru dan matlamatnya sudah pasti tak sampai (kerana hanya berlingkar dalam ilmu kedua, dalam dunia yang hanya boleh ditanggapi oleh panca indera).

Cuba kita refleks balik perjalanan falsafah ilmu ini dengan diri kita.

Anda perasan tak, bahawa ilmu yang pertama ini, sebenarnya boleh ditanggap oleh sesiapa sahaja manusia di dalam dunia ini, baik kita (mahasiswa yang terpilih dan dipilih untuk berada di Adelaide), para pemimpin PAS dan UMNO, Cina, India, Presiden US, para pensyarah, mak bapak kita, adik-adik kita, tukang sapu, tukang sayur, tukang cuci jamban, usrah, tabligh, liberal, sekular, askar, Abo dan sebagainya. Pokoknya, semua manusia boleh menanggap ilmu yang pertama ini, kerana setiap manusia, telah dikurniakan hati, tempat di mana ilmu pertama ini akan terisi.

Berbeza pula dengan ilmu yang kedua, di mana ilmu ini bersifat ‘memilih.’ Seperti yang kita tahu, tak semua ‘terpilih’ macam kita di sini. Kadang-kadang dalam 4 orang adik-beradik itu, hanya seorang sahaja yang melangkah ke menara gading. Selebihnya mungkin menjadi askar, mungkin menjadi jururawat dan tukang jual nasi lemak. Ini kerana, keupayaan akal dan rasional manusia, diciptakan berbeza-beza antara manusia. Ada yang dengan mudah dan jayanya menjawab peperiksaan tanpa perlu ulangkaji dan ada pula yang sampai tak boleh tidur memikirkan peperiksaan.

Yang menjadi isunya di sini, di lingkungan Melayu Adelaide ini, apabila kita telah menyekat usaha pemahaman ilmu yang pertama ini.

Maksud saya di sini, masalah yang lebih utamanya, apabila kita sendiri, maksud saya, setiap individu di sini, menyekat dirinya sendiri daripada mengakses ilmu pertama ini – sama ada menutup telinga dan matanya daripada mendengar dan melihat langsung, merasa sudah cukup dengan apa yang ada dan dibawanya dari Malaysia (dan tidak mahu meneroka hakikat ilmu yang luas ini), menyibukkan diri dengan hiburan, DotA, seronok-seronok, jalan-jalan (sehingga ‘tak ada masa’ untuk mendalami ilmu ini) dan sengaja meletakkan tembok mengatakan bahawa mempelajari ilmu ini adalah sesuatu yang rendah, tak perlu dan tak memberi manfaat (macamlah kau tu dah selamat!)

Itu isu secara umum. Kalau spesifiknya bagaimana pula?

Saya menyentuh mengenai persatuan di sini. Ya, ia adalah persatuan berjemaah dan mempunyai wasilah yang tersendiri. Perlu diingat di sini, saya bukannya mempersoalkan wasilah yang dibawa oleh persatuan itu. Namun, saya menyentuh mengenai sikap kita (atau lebih tepat saya kata ‘anda’) terhadap wasilah itu. Anda kata anda membawa Islam. Anda mengatakan bahawa anda membawa Ilmu Pertama yang saya huraikan di atas. Namun apakah sikap anda terhadap ilmu pertama ini?

Apakah anda mengehadkan ilmu itu dalam lingkungan persatuan anda sahaja?

Apakah anda pernah mengkaji bahawa maklumat yang anda dapat melalui siri program anda, benar-benar disahkan kebenarannya? Jika ternyata benar, kenapa ia tak bersifat telus (transparent) dan perlu melalui jalan kerahsiaan? Jika ternyata benar, mana sandaran ‘alim yang boleh anda jadikan rujukan bahawa setiap amali yang anda tonjolkan itu adalah betul lagi benar? Jika ternyata benar, sebutkan kenapa ia perlu dilakukan sepertimana yang kalian pamerkan kepada orang ramai (seperti program suka-suka, camping dan sebagainya). Apakah anda mencermikan ilmu pertama, yang telah Rasul SAW menjadi tafsiran terbaiknya itu?

Saya mempersoalkan ini, dengan harapan, kita semua menilai kembali sikap kita, semestinya terhadap ilmu pertama itu. Sesungguhnya, nilai ilmu pertama itu sangat tinggi. Sangat-sangat tinggi.

Apabila kita mendengar dalam satu siri program yang mengatakan,

“Agama Islam bukan sekadar solat, puasa dan zakat. Agama Islam juga adalah belajar di universiti, dengan beriadah bersama-sama, dengan itu dengan ini.”

Satu soalan yang saya ingin tujukan, apa dasarnya pemahaman anda mengenai hal ini? Apakah ilmu yang kedua, mahu disetarakan dengan ilmu yang pertama itu? Yang saya pernah dengar, dialog ini adalah daripada ucapan-ucapan yang terang-terang mengakui Liberal! Nauzubillah!

Selain dari kata-kata, ia juga tercermin melalui amali kita. Pemahaman ilmu yang pertama, dikurniakan Allah SWT, kepada insan-insan yang beliau pilih – di mana insan tersebut telah mewakafkan kehidupannya untuk mendalami pemahaman ilmu pertama itu. Mereka inilah orang alim, orang yang berilmu (ilmu pertama), yang telah melalui sistem pendidikan Islam, melalui kesarjanaan Islam dan mendapat tauliah dan autoriti melalui siri ta’lim dan talaqi dengan guru-guru mereka (di mana guru-guru mereka boleh dijejaki sanad pendidikannya sehingga ke sahabat dan Nabi Muhammad SAW!). Namun, bagaimanakah sikap kita terhadap mereka? Apakah dengan memandang enteng mereka ini menunjukkan bahawa kita ini cukup sangat dan sudah selamat benar dengan ilmu yang kita punyai? Apakah dengan mengkesampingkan mereka, kita ini sudah dikira hebat dan berstatus tinggi berbanding dengan mereka dan ilmu yang dipunyai mereka? Astagafirullah hal azim. Nauzubillah hi min zalik!

Satu lagi, yang menyedihkan mengenai sikap kita. Ya, saya mengakui, ada dalam kalangan kawan-kawan saya yang bertuah, kerana mempunyai latar belakang ‘ilmu pertama’ sebelum ini. Saya sayangi mereka atas dasar keilmuan itu kerana saya sedar, saya bukannya insan yang bertuah, untuk dimasukkan ke dalam sekolah agama atau sistem pondok. Jadi, jujurnya saya kata saya cemburu. Namun, cemburu saya telah bertukar menjadi benci. Sangat-sangat benci, apabila kawan-kawan yang sepatutnya boleh mara dengan asas keilmuan pertama yang mereka ada, sengaja mematungkan keilmuan itu dan tidak mahu meneroka khazanah ilmu pertama yang lebih luas di dunia luar dari lingkungan persatuan yang so-called Islam itu. Mereka, yang terkurung dalam lingkungan persatuan, menutup pintu usaha mereka sendiri, untuk meneroka ilmu pertama, yang sudah semestinya tidak terbatas pada warna kulit dan bahasa sahaja, malah tak terbatas pada karangan-karangan dari Mesir sahaja. Malangnya, menjadikan diri mereka contoh, dengan kepatungan dan kekakuan mereka, supaya dituruti oleh insan-insan macam saya, insan-insan yang tak bertuah, yang ada di antara kami dahagakan ilmu pertama itu. Orang-orang yang bertuah ini secara tidak langsung, menyekat adik-adik dan kawan-kawan, untuk menjadi bagus seperti mereka, atau lebih baik dari mereka. Saya sedih ini boleh berlaku. Moga Allah memberi kita keinsafan.

Ilmu pertama, termasuklah pemahaman tauhid yang mendalam, hakikat Sunnah Nabi Muhammad SAW, karangan para ulama’ besar zaman silam (seperti Riyadus Solihin, Imam An-Nawawi), kemudahan fiqh merentasi mazhab sehinggalah kisah sejarah turun naiknya ummat – tidak boleh disekat, selagi mana kita tahu, apabila orang yang berautoriti, ulama’ dan alim’ datang menawarkan kuliahnya kepada kita. Menawarkannya dengan percuma!

Sekatan ini, bersifat dalaman dan luaran. Luaran, seperti kita tahu, pertindihan program atau aktiviti yang sedia maklum – pengisiannya bukan dari orang yang ada autoriti dalam ilmu pertama ini, atau bukan berkait langsung dengan ilmu pertama ini (seperti aktiviti suka-suka, main boling, lepak-lepak dan berunsur hedonisme). Di sini, maksud utama saya, bukannya kita perlu meninggalkan dunia akademik universiti (ilmu kedua), dan memulunkan kehidupan pembelajaran ilmu pertama. Namun, Allah telah takdirkan kita mempunyai tanggungjawab yang lebih prioriti – di mana tanggungjawab itu perlulah diselesaikan terlebih dahulu kerana ia adalah amanah kita. Setelah selesai tanggungjawab itu, jika tiada lagi halangan untuk kita menghadiri kuliah ilmu pertama – maka sepatutnya, dengan kekuatan yang Allah berikan, kita sepatutnya menghadirkan diri dan bersungguh-sungguh mendalaminya (kerana di sini, bukannya ada sangat kuliah ilmu pertama ini).

Sekatan dalaman pula adalah sikap kita sendiri, yang kita sendiri sahajalah yang dapat mengubahnya. Malas, tak suka ilmu pertama ini, tak mahu ambil tahu kepentingan ilmu pertama (kerana rasa dirinya sudah selamat dan cukup) dan sengaja menangguh-nangguhkan dirinya – adalah sikap yang kita sendiri boleh membuangnya – tak ada orang lain!

Saya sering mendengar orang merungut :

“Mana nak ada kuliah agama dekat Adelaide ini! Abang-abang, kakak-kakak pun bukannya pandai sangat pasal selok belok agama ni. Susahlah. Nak buat macam mana.”

Kawan-kawan yang budiman. Saya meminta kita semua menilai kembali kehidupan kita di sini, dengan persoalan-persoalan berikut:

Berapa ramai orang tempatan (locals) yang kita kenali di sini? Cuba kira, berapa nama yang kita ingat.

Dari situ, cuba kita nilai kembali, sejauh mana kita mengenali dirinya. Adakah sekadar tahu nama dan jurusan yang diambilnya? Atau sekadar tahu dia itu Muslim dan kita tersengih-sengih menyalaminya setelah selesai solat jemaah di Universiti?

Kalau bilangannya boleh dibilang dengan jari di tangan, saya kira, kita berada dalam posisi yang kerugian. Allah telah memilih kita dari beribu-ribu mahasiswa lain untuk ke sini, bukan sekadar untuk belajar, tetapi untuk mengenali budaya orang, terutamanya yang sama jati diri (agama) dengan kita.

Inilah yang kita panggil peluang.

Sejauh manakah kita memanfaatkan peluang itu?

Jangan lupa, tanyakan diri kita, sudah berapa lama kita tinggal di sini. Kalau lebih 10 tahun, apakah kita mengenali betul-betul lebih dari sepuluh orang Islam di sini? Kenal itu maksudnya tahu apa latar belakangnya, makan setalam dengannya (macam kita selalu buat dalam program MISSA/ISMA tu), pernah mendengar rintihannya yang menjadi mangsa peperangan (di sini ramai orang Palestin dan Uighyur), pernah membantu mereka dan sebagainya.

Ini semua adalah kerana Islam bukannya terlingkung dalam orang kita sahaja. Ada orang lain juga. Kalau kita berpendapat bahawa sumber Islam hanya boleh didapati dari orang Melayu Adelaide, maka sebab itulah kita merasa sumber untuk mendapatkan ilmu pertama itu tidak cukup, atau merasa sudah cukup dengan apa yang ada. Malah, lebih teruk lagi, ‘merasakan’ Islam itu tidak hebat; berjubah, berjanggut, bertudung labuh itu simbol kemunduran dan mengira kita ini sudah selamat hanya sekadar kebolehan kita membaca satu dua surah dari juzuk Amma.

Bagi saya, dan saya yakin, formula ini benar untuk semua juga: apabila kita bergaul dan akrab dengan kawan-kawan ISLAM BUKAN MELAYU, kita akan dapat menilai siapa kita. Apakah kita hebat atau apakah kita ini merapu. Selamatkah kita di Malaysia yang kononnya negara Islam, atau risaukah kita bila orang menentang Islam di tanah air. Kita akan lebih terbuka – dan tidak liberal. Terbuka maksudnya mengerti Islam itu bersifat universal dan memang teraplikasi pada bangsa-bangsa perang, bangsa-bangsa pedagang, bangsa-bangsa yang kita selalu buruk atau agungkan.

Dengan persatuan dan usrah yang sedia ada, saya kira ia telah membentuk satu ‘basic ground’ untuk kita berkenal-kenalan dan akrab dengan masyarakat ISLAM TEMPATAN di sini, juga yang BUKAN ISLAM. Usrah, menyediakan asas kefahaman Islam yang asas. Itu sesuatu yang amat dibanggakan.

NAMUN CUKUPKAH SEKADAR BERMAIN DI PLAYGROUND usrah kita sahaja?

Ini kerana, usrah itu sepatutnya menjadi batu lonjakan kita untuk lebih berani mengenali orang di sini. Usrah sepatutnya menjadi medan kita mendalami sumber ilmu pertama dan mengaplikasikannya pula pada masyarakat tempatan di sini (kerana mereka juga ada HAK untuk beragama macam kita). Itupun, kalau apa yang kita pelajari di dalam usrah kita yakin adalah benar dan yang HAQ.

Dengan langkah mengenali orang di sini, saya yakin, kita akan menjadi lebih matang – sebagai mahasiswa luar negara. Tidak lagi kebudak-budakkan dan keanak-anakkan dan memalukan bangsa sendiri di majlis antarabangsa. Kita akan belajar menghormati bangsa lain dan menilai bangsa kita sendiri dan berusaha memperbaikinya. Malah, secara tak langsung, kita akan mengukuhkan jati diri kita, dengan mengenali diri kita sendiri dengan lebih mendalam. Itulah istimewanya kita – mahasiswa luar negara.

Dari situ, orang akan kenal – ISMA/MISSA inilah yang membawa mesej Islam yang sebenar. Usrah kitapun bukan semuanya Melayu, malah bermacam-macam bangsa dan macam-macam perkongsian. Barulah, bila balik nanti, orang akan tengok yang produk-produk di sini telah mengalami proses tarbiyah yang berkesan dan bakal membawa masyarakat Malaysia pula untuk mengenali Islam yang universal itu. Namun, terpulang pada anda, kerana SAYA ORANG LUAR. Saya hanya memberi cadangan dari luar. Cadangan yang konstruktif.

Saya telah membentangkan apa itu ilmu dengan menghurai ilmu pertama dan ilmu kedua. Senang kata, ilmu pertama itu adalah ISLAM di mana tanda kita sudah mendapat kefahaman ilmu pertama itu adalah IMAN dan tahap kepandaian kita terhadap ilmu itu adalah IHSAN. Ilmu kedua pula adalah ilmu yang kita kejari sekarang, namun, ianya sekadar untuk keperluan kita di dunia ini sahaja – tidak mampu untuk menyelamatkan atau memberi panduan. Kemudian, saya menekankan CARA FIKIR SEPATUTNYA kita punyai sebagai mahasiswa luar negara.

InsyaAllah, dalam siri seterusnya, saya akan membentangkan usaha-usaha untuk kita keluar dari belenggu masalah ini. INSYAALLAH

WALLAHUALAM

(Bersambung)

Ada perkongsian psikologi yang rasa elok kita renungkan:

Groupthink occurs when people within a group feel it is more important to maintain the group’s cohesiveness than to consider the facts realistically.

“symptoms” of groupthink:

Group members may come to feel that the group can do no wrong, is morally correct, and will always succeed, creating the illusion of *invulnerability (quality of being unable to be attacked or harmed). Group members also tend to hold stereotyped views of those who disagree with the group’s opinions, causing members to think that those who oppose the group have no worthwhile opinions. They exert pressure on individual members to conform to group opinion, prevent those who might disagree from speaking up, and even censor themselves so that the group’s mind-set will not be disturbed in a “don’t rock the boat” mentality. Self appointed “mind-guards” work to protect the leader of the group from contrary viewpoints.


Things to be done to minimize the possibility of groupthink:

1) Impartial leadership
2) Seeking outside opinions
3) Stating problems in an objective manner
4) Breaking large groups into subgroups
5) Encouraging questions and alternate solutions
6) Using secret ballots rather than by a show of hands (vote session)
7) It should be made clear that group members will be held responsible for decisions made by the group

Source:
Saundra K. Ciccarelli, J. Noland White (2009). Psychology. Pearson International Edition. Page 474-475

sumber : rausyanfikir.com

1 ulasan:

aLturkistani berkata...

wah!cadangan menarik!usrah international?

Aku la org pertama akan daftar masuk!!!

Barulah Islam yang macam mana nabi s.a.w bawa.

Ada hitam,ada putih,ade kelabu ade cokolat dll.

Ada raja,ada hamba,ada otai,ade seniman,ada lemah,ada kuat dll.

Ini baru Islam!!!

Ya, dgn fahaman Islam yang tepat dan praktikalnya sebagaimana yang nabi s.a.w dan sahabat ra.hum tunjukkan akan dapat satukan ummah.

Bukan sekadar Melayu. Taliban, Turkistan mcm aku, Palestin, Iraqi, Bangla, Pakistan, India, Pure-white aussie, greek, lebo, tamilan, indon, arab, ajam..penat aku nk list bangsa2 kt aussie ni..dll.

Aku sokong 100% cadangan ko wahai org tua!!!

Aku yakin diorang boleh!

Belajar kat oversea kot,tak kan tak boleh speaking.

Especially yang dah jadi naqib.