Kelab Peminat

Syurga makanan

Saya telah kembali ke Malaysia, negara yang digelar syurga makanan. Memang tidak dapat dinafikan dakwaan itu. Di mana-mana, di ceruk mana, di kampung mana sekalipun, pasti ada, paling kurang sebuah gerai untuk kita menjamu selera. Soyok-soyok tepi jalan, gerai burger boleh ubah atau kedai mamak 24 jam, merupakan dapur rasmi bagi perut orang Malaysia. Bahkan, biasanya gerai yang paling popular di bandar selalunya terletak di tempat yang bakal disita oleh majlis bandaraya.

Saya masih tergambar-gambar pengembaraan kami ke Whylla, bersama Syeikh dan 14 rakan yang lain. Empat daripada kami, adalah sahabat-sahabat Australia, blonde, putih merah dan bermata biru atau hijau. Selebihnya orang Melayu dan seorang Lubnan. Seingat saya, itulah pengembaraan berkumpulan yang paling mencabar yang pernah saya hadapi sejak saya tinggal di Australia. Kami bersepakat untuk bertolak ke sana, pada jam 10 malam, menempuhi perjalanan selama 5 jam, dengan harapan untuk tiba di Whylla awal pagi. Namun, malang tidak berbau, ujian selalu tak bagi 'can'. Salah satu kereta yang kami naiki, berpusing-pusing ke dalam belukar gurun. Palang tepi jalan nyaris-nyaris melibas saya yang duduk di belakang, namun, kuasa Allah, ia mengenai bahagian belakang kereta. Salah satu tayar kereta pecah, diikuti dua lagi tayar yang terseret di atas pokok shrub yang kasar dan keras.

Kami berkampung di tepi jalan, di tengah-tengah gurun hampir satu hari satu malam.

Setibanya di Whyalla, saya memeriksa bahan-bahan makanan yang kami bawa. Sekali lagi, Allah menguji kami. Seekor kambing biri-biri yang telah siap dipotong, yang sepatutnya digunakan untuk bekal perjalanan ini, telah tertinggal di rumah Maple. Kami menelefon Arshad dan beliau mengesahkan yang daging itu memang tertinggal di rumah, betul-betul di hadapan peti ais. Yang ada cuma beras, gula, teh, garam dan beberapa bahan mentah lain. Tiada lauk.

Saya mengkhabarkan hal ini pada Syeikh. Ternyata Syeikh marah, kerana saya kesani dari perubahan raut wajahnya. Dia tak banyak bercakap dengan saya selepas saya maklumkan yang daging untuk lauk tertinggal di rumah. Saya rasa bersalah.

Tetapi Syeikh seorang penyabar. Dia membawa saya ke Coles untuk membeli barang-barang untuk dimakan oleh semua orang. Saya mendapat tahu yang dia sudah semalaman tidak tidur, gara-gara menguruskan kereta yang kami naiki semalam. Dalam kelelahan, dia masih mampu menanggung karenah saya.

"Kita beli ikan Herringbone. Berapa kilo?" tanya Syeikh.

"2 kilo cukup untuk makan malam ini."

"3 kilo. Sunat."

Saya patuh. Itu anjuran yang baik sebenarnya, walaupun harga ikan di Australia berganda-ganda mahal dari daging atau ayam. Apatah lagi ikan-ikan di sini semuanya diimport dan nama ikannya juga jarang-jarang kedengaran.

"Syeikh, saya masak malam ini. Saya perlu bertanggungjawab."

"Saya bantu kamu."

Kami memasak. Syeikh memotong tomato, bawang dan ubi.

"Kamu nak masak apa?"

"Nasi dengan kari ikan."

"Jangan lupa berdoa pada Allah. Rezeki Allah yang beri."

Saya mengangguk. Mengantuk datang menggigit mata. Saya juga tidak tidur semalaman. Syeikh meminta diri untuk ke dewan solat kerana beliau mahu mengadakan kuliah buat kawan-kawan saya yang lain. Kuliah sementara kami semua menunggu makan malam siap.

Saya memasak nasi di dalam periuk. Periuk yang agak tinggi. 10 pot beras saya ceduk ke dalam periuk tersebut dan saya letakkan di atas api yang agak kecil. Saya juga siapkan kari ikan di dalam 3 periuk yang berasingan. Alif Anwar dan Humam membantu saya untuk menyediakan hidangan makan malam untuk 15 orang.

"Humam, kenapa nasi tu tak masak. Air dah kering." Saya risau. Ada bau hangit mencucuk hidung.

Humam memeriksa apa yang berlaku. Ternyata saya masih kurang berpengalaman memasak nasi di atas api.

"Ini dah tak boleh makan ni. Kena buang ni," Humam berkata demikian. Saya terasa ia satu kerugian yang sangat besar. Sangat-sangat besar.

Salah saya juga kerana selalu mengacau nasi tersebut. Belum sempat lagi nasi itu masak, ia sudah hancur terkena senduk. Ya Allah, apa dosa yang telah aku lakukan? Kenapa susah sangat kami nak sediakan makanan ini?

Saya lihat di dalam kampit beras. Hanya tinggal sedikit sahaja lagi beras. Saya risau, jika sekali lagi nasi ini dimasak, ia tak akan dapat menampung semua orang. Tambahan, semua orang sudah lapar kerana tidak makan sejak malam semalam.

Tetapi, Allah mahu tunjukkan yang rezeki itu memang dari-Nya. Kami ambil keputusan untuk memasak beras yang tinggal. Kami berdoa, moga-moga Allah datangkan keberkatan.

Nasi kali ini dimasak di dalam ketuhar gelombang mikro. 3 mangkuk besar nasi beratur menunggu giliran. Lima belas minit, satu mangkuk nasi siap, kemudian diganti dengan mangkuk yang lagi satu. 45 minit diambil untuk memasak kesemua nasi.

Saya berdebar-debar. Cukupkah nasi untuk kawan-kawan saya lapar ini?

Saya dan Humam menunggu sehingga semua duduk mengelilingi talam, berdoa, menyuapkan makanan ke dalam mulut dan mengunyah makanan. Ada satu mangkuk nasi lagi yang belum diedarkan.

Mangkuk nasi pertama dan kedua habis. Kami mengedarkan mangkuk nasi terakhir. Alif Anwar membantu kami menuang kari ke dalam setiap talam. Kawan-kawan nampakya makan dengan penuh berselera.

"Syukri, Humam. Mari segera makan. Ada banyak lagi nasi ni." Pelawa Syeikh.

Saya menarik nafas lega. Mulanya memang saya sudah berniat tidak mahu makan, untuk memberi laluan pada rakan-rakan saya. Saya perlu dihukum kerana banyak melakukan kesalahan berkenaan makanan.

Nasi tak habis. Kari ikan pun masih ada satu periuk lagi. Berkat rezeki Allah, nasi yang sedikit cukup untuk lebih lima belas orang makan (kerana ada 2 orang penduduk tempatan menyertai kami makan).

"Esok aku goreng nasi ni," Aliph menyuarakan hasrat. "Ini caranya orang Malaysia tak membazir makanan."

Syeikh dan kawan-kawan yang lain teruja mendengar.

Esoknya, sekali lagi, nasi yang digoreng Aliph cukup untuk dirasai semua.

Memang berkat rezeki Allah. Allah Maha Memberi Rezeki.

Ingatan saya kembali semula di Malaysia, di mana setiap hari saya tak gusar tentang makanan harian saya.

Saya sebetulnya merindui susah-payah bersama di Australia.

Harapnya di sini, saya akan lebih menghargai makanan, walaupun makanan begitu banyak di sini.

Syurga makananlah katakan!

Tiada ulasan: