Kelab Peminat

Diberitahu

Saya diberitahu, jangan bertindak mengikut rasa.

Lihat apa sudah jadi sekarang.

Tindakan yang berdasarkan rasa, baik rasa marah, benci atau dendam - tidak akan kekal lama. Bila marah, benci atau dendam itu diganti dengan rasa gembira, seronok atau lega; kita akan melupakan apa yang telah terjadi dan matlamat yang ingin kita tujui.

Itulah hikmah yang saya ketahui, itupun setelah diberitahu.

Kemudian, saya bertanya, bagaimana kita boleh tahu, tindakan kita itu, hanya berdasarkan rasa?

"Mudah sahaja. Kau kena tahu, apa punca kau berkumpul dan berteriak, bertindak dan bergerak. Adakah ia mengikut rasa?"

"Adakah didorong belas? Apakah ingin mengharap balas?"

"Atau, kau dikongkong untuk bertindak kerana satu isu besar telah timbul. Kemudian, apabila geloranya sudah surut, semangat kau karam dan kau sendiri tenggelam."

"Atau kau takut, kalau kau tak bersuara, kau akan digunjing, dihina oleh rakan-rakan. Lantas kau bertindak, dalam terpaksa."

Lalu, saya bertanya lagi, "Jadi, bagaimanakah saya boleh bertindak, kalau tindakan itu tiada perasaan di dalamnya?"

"Kalau kau menempatkan perasaan, biarlah perasaan yang benar. Bukan marah, bukan amarah."

"Kerana perasaan dan rasa itu melibatkan hati, maka berhati-hatilah berperasaan dan menjelmakan rasa."

"Siapa tak marah, siapa tak gundah, andai darah tumpah dan melayang nyawa saudara yang tak sudah-sudah."

"Namun, tuaikanlah rasa itu dari iman yang telah disemai.

"Bukan disuai dengan api yang mengurai."

Saya tak berpuas hati, lantas bertanya lagi. "Bagaimana?"

"Di situ gunanya akal memilih jalan, tahu mana yang patut dilunjurkan dan dibataskan. Tahu mana langkah, kiri atau kanan. Tahu mana tindakan yang bermatlamat serta bermanfaat, untuk masa sekarang dan masa depan."

Saya membayangkan contoh. Dulu kita berkumpul mengecam Zionis, berpanas-panas di bawah terik matahari, membakar dan mengeji bendera rejim yang negaranya beribu batu dari sini. Kemudian, sekali lagi kita berkumpul, berpagi-pagi di kedai mamak di hadapan tivi, menonton permainan bola pelbagai gelagat dan aksi. Satu dalam keadaan marah dan amarah. Satu lagi, dalam keadaan gembira dan seronok. Perasaan mudah bertukar, walau dalam satu tindakan.

"Sekarang saya sudah faham," kata saya. "Kita kena ada cara untuk memanfaatkan perasaan dan memantapkan tindakan."

"Kita perlu memboikot," ujar saya, mencadangkan.

"Adakah itu sahaja yang boleh kita lakukan?" tanyanya. "Baru sahaja kita bercakap soal perasaan, soal iman."

Tiada ulasan: