Kelab Peminat

Warkah Cinta Ahad (1)

Assalamualaikum,

Awalul kalam, mahu sungguh kita mengukir bicara di atas warkah, membentangkan fikir kita buat tuan yang dilimpah berkah.

Atas asbab fikir, tindakan terzahir. Denyut fikir yang seni, menggerakkan ribuan tenaga yang jasmani.

Besar pengaruh fikir, sampai batu yang tenggelam boleh timbul di atas air.

Kata ahli hikmah, cahaya tidak akan masuk ke kamar jiwa, andai tiada tangan membuka jendela.

Arakian, andai akal tidak mahu disusahkan, masih berasa diri ini hingusan, masakan akan mendapat kehebatan perasaan, sedangkan sebelum mula gerak kaki dan tangan, adalah bermula dari getus dan denyut fikiran. Jadi, jika mahu hebat tindakan, mahulah kita berjuang dan berkorban ibarat sang pahlawan, yang mahu menakluki tujuh benua, tujuh lautan.

Ingin sekali kita yang fakir memetik bicara ahli ilmu, moga jelas bicara yang dituju.

“Insan itu dikerah dengan dua macam untuk mengejar bahagia abadi. Satu, dikerah dengan kenikmatan tertinggi apabila bersatu suami dan isteri. Dua, dikerah dengan seksa tak terperi, saat api menyentuh diri. Apabila mengerti betapa sakitnya dibakar api dan tahu lazatnya saling besedekah suami isteri, insan akan berusaha sepenuh hati, cuba menghindari dan cuba mengecapi. Sebab itulah, untuk kehidupan abadi, diciptakan syurga dengan bidadari dan neraka yang penuh api. Di dunia lagi, keduanya Tuhan tunjuki, supaya tahu memilih, untuk kebahagiaan nan abadi.”

Maka, turunlah ajaran Nabi, memberi petunjuk mana yang perlu dilunjuri dan mana yang perlu dibatasi. Inti agama, membawa insan pada fitrah manusiawi, bukan pada fitrah haiwani. Dan, dengan fitrah ini, akan sampai jalan menuju redha Ilahi, seperti yang telah disunnahkan baginda Nabi.

Kebahagiaan, apakah ia mempunyai erti?

Kita yang hakir, sebab itulah membentangkan fikir.

Orang yang berfikir itu, ada empat macam lincah. Yakni, pandai mengaju masalah, pandai mentakrif masalah, pandai menghurai masalah dan pandai juga ia menyelasaikan masalah.

Jadi, ingin sekali kita beri peluang tuan untuk merenungkan, minta pendapat buah fikiran. Nanti, akan kita sambung semula karangan. Moga-moga, dengan kata yang arif lagi budiman, akan jelas langkah dan jalan, menuju ke tujuan yang diimpi-impikan.

Izinkan kita berundur dahulu, menikmati malam yang penuh syahdu.

Wasalam

Tiada ulasan: