Kelab Peminat

Dua kali lima juga

Letak gambar berhala ni, marah pula Naqib nanti.

Aku baru kebah dari demam sebenarnya. Teruk jugalah, tapi aku ambil suplemen air berlebihan sebagai homeopathi untuk mengawal perubahan drastik sistem dan imunisasi badan aku. Dalam sejam, dua tiga kali kena ulang pergi bilik air. Malas aku nak menyerah dekat mana-mana klinik. Mana tahu, kalau tiba-tiba kena suspek kena selesema b**i, terganggulah kehidupan normal aku kalau kena kuarantin. Alhamdulillah, Tuhan datangkan ujian ini sekejap sahaja.

Malam semalam, aku pergi menonton filem Angels and Demons, adaptasi novel Dan Brown. Itupun, setelah cari orang nak teman macam cari jarum dekat pantai Glenelg. Mujur Fitri (Doti), yang aku jamu nasi lemak sambal cendawan, bersetuju menemani aku. Kalau tak, melepaslah peluang nak tengok wayang dengan harga tiket yang murah.

Bukan nak cerita pasal hebatnya wayang dekat Palace Nova itu, tapi aku nak cerita sikit tentang filem ini. Aku belum sempat tempuh mana-mana karya Dan Brown lagi, itulah hakikatnya. Jadi, menonton filem semalam, aku terpaksa merengkuh jugalah fakulitas pemikiran aku. Minat aku mendalam sebenarnya dalam hal ehwal rumah tangga agama Katholik ini. Yalah, membaca bab 1 buku Islam and Secularism (Syed Naquib Al-Attas), membuatkan banyak perkara yang boleh dikaitkan. Misalnya, konflik dalam filem semalam adalah mengenai pertubuhan rahsia, Iluminati, yang tiba-tiba buat hara waktu perlantikan Paus baru di Vatican. Antagonis dan Protagonis cerita dibelit-belitkan sampai aku (juga penonton) beberapa kali dikejutkan dengan twist, sampai terkeliru mana satu baik mana satu jahat. Tapi itu tak penting. Yang penting, kedua-dua pihak dalam cerita ini, memang ada buat salah sesama sendiri dan saling balas-membalas dendam sepanjang masa.

Kenapa?

Katholik dikatakan terlalu taksub. Ahli Iluminati pula terlalu mencabar ketuhanan, sehingga mendakwa sendiri yang mereka telah mencapai kekuasaan tuhan. Maka, kedua-dua ini saling bertentangan hingga banyak berlaku pertumpahan darah.

Kalau dalam bab 1, Islam & Secularism; The Contemporary of Western Christian Background, dinukilkan yang pengganut Kristian menghadapi pelbagai rencaman masalah sejak pusat keagamaan mereka dipindahkan dari Jeruselam ke Vatican. Masalah dalam kepercayaan dan pegangan Kristian semakin goyah dan pencemaran budaya Roman (yang majoritinya pagan) dalam agama Katholik menyebabkan institusi Kristian semakin parah. Gereja makin menekan rakyat dan berlakukah macam-macam peristiwa sehingga membuahkan masalah yang tak sudah-sudah sampai sekarang. Kumpulan sains, diseksa atas penemuan-penemuan mereka. Misalnya dalam peristiwa La Purga, di mana 4 orang saintis dicop dengan besi panas pada dada dan dibiarkan mati di khalayak awam, sebagai pengajaran kerana cuba mencabar institusi gereja dengan penemuan sains mereka. Banyak lagi kalau hendak diperkatakan, dan tak perlulah aku huraikan di sini, kerana masing-masing ada mata dan banyak masa lapang untuk mengetahui dan membaca tentang sejarah Eropah itu.

Jadi, apa kena mengena dengan kita pula?

Aku renungkan dan berfikir. Selama beberapa abad sistem Islam memimpin 2/3 dunia, kemajuan sains bergerak seiring dengan kemajuan agama (maksudnya, lebih ramai dapat mendalami Islam, dari akar sampai pucuknya. Bukan Islam waktu diwahyukan dulu tak maju). Tak percaya, cuba selak dalam silibus usrah, banyak diceritakan tentang hebatnya kerajaan Khalifah zaman dahulu. Dan, kemajuan orang Islam (yang bukan sahaja orang Arab waktu itu), telah mempengaruhi Eropah untuk bangun dari era kegelapan dan meneruskan tradisi ilmu yang diwarisi dari orang Islam. Sampailah satu ketika, orang Islam gagal mempertahankan sistem kepimpinan terbaik (sistem seperti Khulafa Ar-Rosyidin) itu dan ditinggalkan jauh oleh orang Barat dalam ketamadunan dunia. Boleh kata sekarang ini, anak murid mula lawan tokey. Tokey sekarang pun dah lingkup mana hala.

Tetapi, itulah hakikatnya zaman sekarang, zaman orang gelar zaman moden ini. Aku perhatikan masalah masyarakat Barat tentang perselisihan agama dan sains menjangkit pula dalam ummat Islam. Sudahlah terjangkit, merebak ke seluruh pelosok bumi Islam, sampai membarah dan tak ketahuan mana ubat mana penawar. Ummah asyik saling berkelahi dan orang-orang Barat (dan orang bukan asal dari Barat, tapi berfalsafah mengalahkan barat) bertepuk tangan macam tengok persembahan badut dekat sarkas. Badut yang pakai baju merah menjulang keris kata dengan mengikut dia sajalah ummat boleh mencapai kemajuan. Yang badut satu lagi pula kata dengan menjerit reformasi sampai serak suara, ummat akan maju. Dua-dua berlakon sungguh-sungguh berebut negeri lombong, sampai orang ramai dah cemuih tengok dua badut itu bersandiwara tak habis-habis. Akhirnya, ummat makin rugi dan dimanipulasi oleh tokey-tokey sarkis yang jelas dan nyata gipsi yang berpindah-randah dari satu negeri ke negeri lain.

Aih, macam mana pula boleh melalut ni.

Apa-apa pun, aku terkesan juga tengok cerita Angels and Demons. Rasa nak berdiri dan tepuk tangan pun ada semalam waktu cerita habis. Bukan apa, seronok sangat apat tengok kecelaruan ketamadunan rumah tangga orang. Tapi, bila fikir-fikir balik, rasa macam tepuk dekat diri sendiri dan ummat sendiri pula. Rumah tangga ummat kita pun dua kali lima juga.

2 ulasan:

Jazli Safwan berkata...

aku xsanggup tgk kat wayang.
sebab aku rasa duit aku akan masuk ke puak2 freemason..
hahaha..
torrent sudeeeehhh...

Hazrul Adzfar berkata...

huh? ada jugak orang sama prinsip ngn aku, torrent suda!! dari bagi masuk holywood tax us bagi israel bunuh palestin hehe

btw beruk tu sama la macam kisah klasik yg kta blajaq dulu.. ala yg nama sendeng ngn said abd rahman tu.. brebut bijik timah smpi british dtg..