Kelab Peminat

Aku betul



Dua tiga hari lepas, aku ada berbincang seorang kawan mengenai isu 'aku betul'. Sebenarnya, kalau nak bersembang hal ini, memang banyak betul teori, falsafah, pendapat dan contoh yang perlu dikongsi, barangkali sampai tak tidur-tidur malam. Tapi, perbincangan kami hanya lima minit dan masa yang pendek itu memang secara sunnah tak akan membuahkan apa-apa konklusi pun.

Tapi, dalam perbincangan itu, ada kami perkatakan tentang peranan perangai (sikap) manusia berkenaan sesuatu pegangan.

Perangai, emosi, ikatan dan apa jua perkataan lain, amat berkait rapat dengan pemikiran, pegangan dan falsafah yang mencirikan dirinya. Kebiasaannya, seseorang itu akan tegar mempertahankan pendapatnya (meskipun salah), kerana kemungkinan ada nilai sentimental terhadap pendapat yang dipegangnya itu.

Katakanlah begini:
A dijamu dengan makanan, disediakan tempat tinggal, dibawa berjalan-jalan dan ditemani sepanjang masa oleh B. Tidak lama selepas itu, B menengahkan satu pendapatnya dan menyeru A untuk mempunyai pendapat yang sama seperti B. Maka, A menerima dan mempunyai pendapat yang sama seperti B. Tiba-tiba, datang satu makhluk yang bernama C yang cuba mencabar dan menduga A dan pendapat-pendapatnya. Apakah A sanggup mengenepikan sebentar jasa dan budi yang ditaburkan oleh A demi membincangkan pendapatnya secara adil dan saksama dengan C (yang tidak mempunyai nilai sentimental langsung dengan A ataupun B)?

Secara umum dan kebiasaannya, orang macam kita ini akan tegar mempertahankan dan mengelak daripada menerima hujah yang mencabar. B mungkin boleh jadi mak bapak kita atau abang kakak kita yang bagi makan dan tempat berteduh.

Persoalannya, apakah kita akan menghalangi perbincangan yang boleh membentuk pemikiran kritikal (yang semestinya menghala ke arah kebenaran) semata-mata untuk mempertahankan ikatan, tali, norma-norma sentimental ala-ala romantik?

"Eh, mana boleh! Brother tu baik dengan kitalah. Takkan orang baik macam dia salah kot?"

"Hah, lawanlah cakap kak, nanti kakak tak bawa jalan-jalan lagi baru tahu!"

"Abang dan kakak dah cakap macam tu. Abang dan kakak bawa aku tidur-tidur, jalan-jalan, makan-makan. Depa mesti betul. Maka, aku pun betul."

Satu lagi persoalan, berbaloikah mengorbangkan kebenaran dan usaha mencapai kebenaran itu semata-mata ingin menjaga pertalian dan membayar budi yang terhutang.

"Gila ka hang nak lawan mak bapak?"

"Ukhwah, beb. Jangan main-main."

Aku tertarik dengan cerita Imam Suhaib Webb, tentang anak murid Imam Syafie. Pada suatu hari, Imam Syafie berkonfrontasi dengan anak muridnya di dalam kuliah. Kerana emosional, anak murid itu berlari keluar. Imam Syafie mendapatkan anak muridnya itu dan berkata: "Jangan lupakan persaudaraan kita."

Begitulah, perangai atau sikap dalam mempertahankan pegangan sebenarnya satu formula yang terbaik kalau digunakan dengan teknik yang betul. Nak menduga, nak mencabar, nak menghujah - ya boleh sekali. Tetapi, jangan lupakan ikatan, pertalian, persaudaraan, ukhwah sungguhpun kita berbeza.

Tapi, jangan gunakan alasan ikatan, pertalian, persaudaraan, ukhwah, mahabbah dan lain-lain lagi sebagai penghalang untuk kita mendengar dan berbincang tentang pendapat orang lain.

Sedangkan sambal pun dibubuh asam jawa, inikan pula pemikiran manusia.

Pokoknya, perhalusilah diri anda jika sering berkata 'aku betul' atau 'kami betul.'

Tiada ulasan: