Kelab Peminat

Peperiksaan

Dalam banyak-banyak waktu saya di Adelaide ini, waktu peperiksaan atau lebih masyhur disebut sebagai 'exam', adalah waktu yang paling saya tak suka. Tidak dapat dinafikan, waktu inilah, saya merasakan tekanan 'akademik' yang melampau, gara-gara mengumpulkan proses ulang kaji ke saat-saat akhir. Tambahan, belajar geologi yang sudah semestinya banyak menghafal, menghafal dan menghafal, sungguhpun kadang-kala tak faham pun teori dan sains di sebalik sesuatu konsep itu.

Tak mengapalah, asalkan boleh jawab untuk 'exam' kan!

Sebab lain, saya mudah jadi gelisah kerana tak dapat buat perkara-perkara yang saya gemar buat. Misalnya, membaca karya-karya sastera secara santai ataupun berkunjung ke rumah rakan-rakan. Waktu inilah, saya dapati, nota-nota geologi,itu seakan-akan seorang guru Bahasa Inggeris yang garang, yang sentiasa marah dan merotan jiwa saya jika saya tidak mengulitinya. Bila saya berani-berani mencuri masa untuk melakukan hobi saya, saya dapat mendengar leteran nota-nota geologi; seolah-olah saya bercakap Bahasa Melayu dalam kelas Bahasa Inggeris itu.

"Teja, why don't you study ah?"

Tambahan, kawan-kawan saya yang lain pun, menjadi introvet dalam waktu peperiksaan ini, lagilah sukar untuk saya menghabiskan masa berbual mesra sebagai seorang mahasiswa luar negara.

Tahun ini adalah tahun akhir pengajian. Impian saya, mahu lulus dan cemerlang dalam setiap subjek yang saya ambil. InsyaAllah, saya cuba usahakan ke arah itu. Selebihnya, saya pulangkan kepada Allah untuk tentukan. Pada masa yang sama, saya juga mengingat diri supaya hidup betul-betul normal, bukan sekadar berlagak normal. Tempoh sebulan untuk peperiksaan ini, bukanlah punca utama kita menjadi mereng, sewel atau separuh gila menjadi burung kakak tua yang baru diasah lidahnya dengan cincin suasa; mengajuk dan meniru jawapan untuk persoalan.

Peperiksaan samalah maksudnya dengan ujian. Ujian itu bukan sekadar duduk di hadapan meja, di dalam dewan dan membelek-belek kertas soalan (dan menulisnya apabila diarahkan menulis jawapan). Ujian itu lebih besar skopnya. Ujian menghadapi stress akademik. Ujian menghadapi kawan-kawan yang sudah habis peperiksaan dan menziarahi rumah kita waktu kita sedang studi. Ujian keikhlasan kita dengan Tuhan, sama ada kita akan tetap menjadi baik walaupun tiada lagi 'exam' selepas ini. Dan sebagainya.

InsyaAllah, semoga kita semua dibantu Allah dalam usaha kita menapaki kejayaan pembelajaran formal ini. Dan, kita akan tetap menjadi insan dan hamba, yang mengabdikan dirinya pada Tuhan-Nya, tak kira waktu peperiksaan ataupun tidak.

Tiada ulasan: