Kelab Peminat

Penyifatan dan Pemodelan Takungan


Definisi Penyifatan dan Pemodelan Takungan atau dalam Bahasa Inggerisnya: Reservoir Characterization and Modelling merujuk pada:



"Reservoir characterization is a process for quantitatively assigning reservoir properties, recognizing geological information and uncertainty in spatial variability."

(Lake and Carroll, 1986)


Setelah seminggu lebih kos kontot (short course) sesi kedua, akhirnya sampai juga ke hujungnya. Jujur aku katakan, sakit-sakit badan juga berkelas tanpa henti dari jam 9 pagi hingga 5 petang. Tapi, demi ilmu yang amat berguna, kugagahi juga untuk tidak tidur di dalam kelas.


Yang menariknya, kos ini, telah menjelaskan konsep pemikiran emperikal yang dipakai oleh saintis, jurutera, doktor atau sesiapa sahaja berada di aliran sains ini. Umumnya, rata-rata sahabatku di Adelaide ini adalah orang sains juga. Pemikiran mereka saintifik, juga kelakuan dan perbuatan mereka mencerminkan kesaintifikan otak mereka.


Kos ini mengajar dan menambah pengetahuan serta kemahiran untuk menjelaskan sifat dan memodelkan batu takungan (reservoir) yang berpotensi mengandungi hidrokarbon. Kalau yang di luar sana bukan dari bidang geologi atau kejuruteraan petroleum, reservoir adalah lapisan bumi yang terletak beratus-ratus meter di bawah kaki anda yang berpontesi untuk mengeluarkan minyak atau gas. Para geologis dan jurutera petroleum perlu menghuraikan bentuk reservoir ini supaya kerja-kerja pengekstrakan minyak dari bawah tanah itu akan menjadi lebih mudah, selamat dan menggunakan kos yang optimum.


Untuk menghuraikan sifat-sifat reservoir ini, banyak cara yang perlu dipakai. Biasanya, cara yang dipakai oleh para geologis berlainan dengan cara yang dipakai oleh jurutera petroleum. Sang geologis menggunakan pendekatan pengetahuan dan teori geologi manakala sang jurutera petroleum menggunakan pendekatan matematik dan statistik. Kedua-dua pendekatan ini mempunyai matlamat yang sama, seperti yang saya katakan tadi, mencirikan dan menghurai sifat reservoir ini dan membuat sebuah model yang sama bentuk, parameter, ciri sepertimana reservoir di bawah tanah itu.


Kedua-dua pendekatan ini adalah pendekatan saintifik, yakni, mempunyai hujah yang boleh disandarkan, boleh dijelaskan dan boleh diaplikasikan dalam realiti penghasilan petroleum.


Namun, pendekatan yang digunakan oleh geologis selalunya menghasilkan model yang ringkas dan mengabaikan bentuk-bentuk atau parameter yang penting untuk sesebuah reservoir, walaupun model yang diketengahkan itu boleh dikatakan mengikut bentuk reservoir di dunia realiti. Manakala jurutera pula, lebih cenderung untuk menghasilkan model yang kompleks berdasarkan kiraan matematik dan statistik, tetapi mengkesampingkan pula bentuk reservoir itu dalam dunia sebenar. Pokoknya, pendekatan yang dipakai oleh kedua-dua kelompok ini, ada kelebihan dan kekurangannya.


Mari kita balik semula ke dunia saintifik kawan-kawan saya di Adelaide ini.


Bukan niat untuk menggolongkan atau mendiskriminasi, tapi aku berkongsi pemerhatian sosial aku terhadap masyarakat mahasiswa luar negara di sini. Di sini, semacam ada beberapa jenis kumpulan tetapi, yang dominannya ada dua. Beza kumpulan dua kumpulan yang dominan ini macam perbezaan yang diamalkan oleh geologis dan jurutera yang dihuraikan di atas tadi. Bagiku, matlmat kedua-dua kumpulan dominan ini sama, namun pendekatan mereka berbeza. Kumpulan yang pertama menilai sesuatu dengan mudah dan memberi kesimpulan yang mudah juga. Namun, kumpulan kedua merengkuh tenaga mengira itu dan ini untuk memberi penjelasan itu secara kompleks, spesifik dan tepat, namun kadang-kala terpesong daripada 'kebenaran' untuk reservoir itu. Tentang hal ini, biarlah ia disimpan dahulu untuk entri seterusnya.


Baik, kalau anda sudah membaca hingga peringkat ini, maknanya anda bersedia untuk huraian saya untuk entri seterusnya.


Sekarang, saya perlu bergegas untuk ke kelas Reservoir Characterization and Modelling untuk hari terakhir. InsyaAllah, akan ada idea bernas yang akan saya hidangkan untuk anda nanti.


Nantikan!

Tiada ulasan: