Kelab Peminat

Kebebasan

Juga tentang peperiksaan, rasaku.

Yalah, musim peperiksaan ini, tak banyak sangat hal yang boleh kita buat. Apatah lagi, ehwal peperiksaan ini, membataskan apa yang kita suka buat, terutamanya jika perkara itu mengambil masa yang panjang.

Ambil contoh ini; katakanlah anda seorang peminat filem yang dimuat turun dari Torrent, sudah pasti, dalam musim peperiksaan ini, anda akan dapati, kadar tontonan anda akan berkurangan. Kenapa? Demi mencapai kejayaan akademik, anda sanggup mengurangi masa menonton movie, tetapi 'menonton' nota akademik pula!

Ada beberapa persoalan di sini.

Tidak boleh melakukan perkara yang anda suka, apakah bermakna kebebasan anda telah disekat? Apakah anda ditindas oleh 'kezaliman akademik' sampai anda nak bernyawa pun tak boleh? Apakah ini satu unsur kekejaman yang tidak berperikemanusiaan?

Oh, jangan katakan saya menyemarakkan semangat memberontak kalian kepada dekan universiti anda.
(trivia: Tahu tak, Dekan International Student Uni of Adelaide fasih berbahasa Melayu?)

Sebelum kita lanjutkan pemikiran santai ini, ayuh kita perhati dahulu apa itu definisi kebebasan.

Pada pandangan saya, definisi kebebasan yang paling tepat adalah yang dikemukakan oleh ahli Falsafah Islam tersohor- Prof. Syed Naquib Al-Attas;

Kebebasan adalah kebolehupayaan kita melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan.
-Islam and Secularism

Ya, bebas untuk melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan!

Maknanya di sini, kalau sudah tiba musim peperiksaan itu, faham-fahamlah apa yang kita kena buat. Kalau sudah berpuluh tahun hidup dalam dunia akademik, takkan tak biasa lagi?

Lainlah kalau anda itu super genius dan boleh menjawab soalan exam itu macam kopek kacang Menglembu.

Tapi, tentang genius, ada sebab kenapa Allah kurniakan kebolehan itu. Ia supaya; mereka melakukan apa yang mereka patut lakukan dengan kepala otak yang pandai itu. Mencipta alat yang memudahkan kehidupan manusia lain misalnya. Atau, membantu kawan-kawan yang tak genius untuk menghadapi gelombang peperiksaan ini.

'Melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan' ini pula amat panjang dan bercabang-cabang perbincangannya. Dalam entri ini, kita telah perhati contoh apa yang sepatutnya kita lakukan dalam musim peperiksaan. Semasa anda berehat dari membaca nota, cuba anda fikirkan hal ini, dalam konteks yang lebih besar; seperti membina negara, membina keluarga dan hidup sebagai seorang manusia di atas dunia.

Saya tak naklah memanjangkan entri ini kepada isu-isu yang lebih besar itu. Saya kembalikan kepada anda untuk memikirkannya sendiri. Tak kisahlah dalam waktu peperiksaan ini, atau luar peperiksaan nanti.

Nah, anda sekarang sudah melangkah ke alam falsafah!

p/s: entri ini, ingin saya kembarkan dengan entri Azmi, Kebebasan yang Terbatas

Tiada ulasan: