Kelab Peminat

Mencari Petroleum

Saya segera menyimpulkan huraian panjang saya lebar saya tadi, setelah merasakan cukup untuk apa saya katakan. Saya mengulang; pertama, kami tidak makan khinzir kerana Allah melarangnya. Dia tahu apa yang baik dan tidak baik untuk kita ini, takkanlah Tuhan hendak biarkan kita makan makanan yang tak menentu keselamatannya.

Kedua, saya tambahkan, di balik hukum itu, ada rasionalnya tersendiri.

"Cuba tanyakan mana-mana kawan bioteknologis kamu, macam mana nak membunuh cacing pita dalam perut babi itu." Saya memicing mata. Dia sendiri menanyakan rasional hukum itu diturunkan dan saya menjawab seolah-olah membaca teks di depan mata. "Tambahan, dalam pandemik H1N1 ini, rasa-rasaku, eloklah kau kemudiankan babi dalam menu." Aku memang Melayu, fitrah bangsaku negatif terhadap binatang itu, sementelahlah sebabnya juga.

Dia seperti biasa, tak berpuas hati. Mana boleh kalah dalam perbincangan santai sewaktu menjawab soalan praktikal Petroleum Exploration III. Seingatku, beberapa kali juga dia menduga dengan persoalan yang mencabar. Selalunya, tanpa Aliff Adam atau Fakhruddin, aku lebih selesa mengelak dilutu dengan soalan. Segan juga kalau terkedu seorang diri kerana tak tahu hikmah di sebalik perintah dan larangan Tuhanku.

"Kalau begitu, apakah Tuhan menunjukkan cara kepada Muslim, tentang bagaimana mencari petroleum?"

Haih, ke situ pula dia. Aliff Adam di tepi sana sudah tersengih, menghantar isyarat bahawa akulah yang memikul amanah untuk menjawabnya. Oh, salahkah aku menjelaskan mengapa Muslim tidak makan babi tadi?

Dia menanti dan matanya benar-benar tajam. Macam helang menunggu mangsa yang tidak dapat lari ke mana-mana lagi.

Tiba-tiba, terpacul dari mulutku; "Habis tu, kalau 60% eksport petroleum dunia dari negara Islam, takkan itu masih tak menjawab persoalan kau?" Aha, ilhamkan datang dari langit. Persoalan dibalas dengan persoalan.

Dia meraba dagu. Kemudian, barulah dia mengangguk perlahan. "Betul juga."

Alhamdulillah, dua berbalas kosong. Syukur pada Tuhan yang memudahkan bicara.

Sewaktu sesi halaqah di hujung minggu, aku ceritakan kembali pengalamanku ini pada Azmi. Takut juga memberi jawapan yang terpesong. Lebih baik aku menyemak kembali dengan orang yang lebih arif, yang lebih ahli.

"Al-Quran bersifat umum dan syumul. Sungguhpun soalan spesifik itu tidak difirmankan, Al-Quran membentuk cara fikir kita untuk ke arah itu," hurai Azmi memecah kekabusan fikiranku.

Dan, membaca cerpen Faisal Tehrani, Muhammad Ulul Albab di Utusan Malaysia, seolah menyuluh lagi pencerahan tadi.

Al-Imran : 110, menyatakan tiga misi Muslim di dunia ini; mengerjakan kebajikan, mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah Taala, dengan visi untuk menjadi ummat yang terbaik, umat contoh.

Wah, bukankah nilai ini dipegang dalam kebanyakan organisasi besar, walaupun dilagangkan dengan bahasa yang berbeza. Tetapi, perlu diingat, bukan sekadar mengambil satu sahaja misi, tinggalkan yang dua lagi misi itu. Islam berkonsepkan kaffah, ambil semua yang diajar, tak boleh tinggal-tinggalkan yang mana kita tak berkenan.

Saya melanjutkan fikiran. Al-Quran kaya dengan khazanah saintifiknya. Tuhan kan mencipta alam ini, masakan Dia tidak tahu bagaimana Dia mengaturnya. Teori, hukum atau hipotesis saintifik yang dikeluarkan berdasarkan kajian komprehensif dan hujah-hujah yang kukuh para saintis; sebenarnya menghuraikan firman-firman yang berkaitan dengan ciptaan-Nya. Dalam entri saya sebelum ini, kuliah Arif tentang lebah dan semut, ada surah tersendiri yang mengkisahkan kehebatan penciptaan dua jenis serangga tersebut.

Namun, teori, hukum atau hipotesis bukanlah bersifat kebenaran mutlak. Yang mutlak kebenarannya adalah Al-Quran. Kalau terbit percanggahan, perlu diperiksa kembali kajian saintifik itu. Atau mungkin kita yang salah dalam menafsir ayat Al-Quran. Ingat, Al-Quran kalau disalah tafsir, tidak akan tersampai mesej-Nya. Yang ruginya nanti, adalah kita, bukan Dia. Kitalah yang memerlukan-Nya.

Saya menyeru rakan-rakan pemikir dan seniman saya sekalian untuk memantapkan lagi kajian saintifik dan kehalusan penghayatan terhadap kehebatan Pencipta alam ini. Alam ini, diciptakan dengan begitu baik oleh-Nya, dijaga dengan begitu sempurna oleh-Nya dan diperlihatkan pada kita dengan penuh indah oleh-Nya; untuk menjadi inspirasi dalam usaha kita mengatur kehidupan dan memudahkan perjalanan kita untuk ke sana.

(Mengapa mereka yang kafir masih mengingkari akhirat) tidakkah mereka memperhatikan keadaan unta bagaimana ia diciptakan? Dan keadaan langit bagaimana ia ditinggikan binaannya.? Dan keadaan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan? Dan keadaan bumi bagaimana ia dihamparkan? Oleh itu berikanlah sahaja peringatan (wahai Muhammad, kepada manusia dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan.
(Al-Ghasiyyah: 17-21)


---------------------------------

Teka-teki 2

"Seekor beruang, berjalan dari sarang sejauh 1 KM ke selatan, 1 KM ke barat dan 1KM ke utara semula. Setelah berjalan, beruang itu kembali semula ke tempat asal sarangnya tadi. Teka-tekinya, apakah nama beruang itu?" - Sumber, Arif Abdul Rahman (Arix Robotics)

Tiada ulasan: