Kelab Peminat

Persoalan

1. Saya ada banyak persoalan yang bermain dalam kepala. Namun, saya tak sempat untuk menelaah buku, merengkuh tenaga di pustaka untuk mencari jawapan kerana ada peperiksaan. Kemudian, saya ada amali lapangan. Bulan hadapan, baharulah saya cuti dan boleh menggelisah dengan hal ehwal ini. Jadi, saya ingin catatkan apa yang bermain di kepala saya ini, supaya tak luput dan boleh dikongsi bersama anda semua.

2. Saya senang timbul ragu bila melihat tindakan orang, terutamanya meragui keikhlasan orang. Saya tengok ramai kawan-kawan saya bersemangat mengerjakan sesuatu yang mereka sendiri tak faham sepenuhnya. Apakah mereka buat itu betul-betul atas dasar penghayatan atau kerana terpaksa akur pada doktrinasi yang telah dipasakkan dalam fikiran sejak tahun pertama?

3. Saya rasa ada timbul ketakutan, apa yang diusahakan oleh kita semua adalah sebagai tindak balas atau diperkakas. Barat mungkin sahaja telah merancang gerakan itu gerakan ini, supaya kita bertelagah sesama sendiri dan berpecah dan menyesatkan antara satu sama lain. Bagaimana kita nak tahu apa yang kita lakukan ini adalah mutlak kebenarannya dan betul-betul menuju kehendak-Nya?

4. Ada dalil, namun sejauh mana kita ikhlas dengan dalil itu? Apakah kita takut kalah dalam berhujah, lalu kita 'merekrut' ayat-ayat Al-Quran dan Hadis-hadis Baginda, mengatakan yang kita ini ada juga membaca sedikit sebanyak. Tapi, adakah kita bersikap untuk membawa orang lain mempunyai pemahaman sama seperti kita atau mahu dia tunduk pada 'kehebatan' pengetahuan kita?

5. Kenapa kita terlalu cepat sangat melenting bila orang berbeza pendapat? Bila A cakap lain sikit, terus dipinggirkan. Bukannya mahu selidiki, kenapa A boleh berkata sampai begitu sekali terhadap B?

6. Apakah kita ini agen sekularisme. Seperti kita tahu, sekularisme itu adalah manifestasi orang 'liberal' terhadap tekanan golongan agama. Tak kisahlah belah mana-mana pun, tapi, apakah kita adalah agen yang menyemarakkannya dalam umat? Apakah kita golongan agamawan yang mengongkong? Atau apakah kita sang liberal yang tidak mahu tunduk pada kebenaran?

7. Kenapa susah sangat kita nak berpadu? Macamlah A itu bagus sangat dan macamlah B itu bersih sangat. Takkan tak pernah dengar perkataan 'sinergi'?

8. Cukup barangkali setakat ini. Nanti saya tambah lagi.


Tiada ulasan: