Kelab Peminat

Angkut Meja

Semalam, seorang rakan satu jurusan, yang satu-satunya kawanku dari Malaysia berhasrat untuk bermalam di bilikku. Biasalah, dalam minggu ke-12 ini, memang assignment kami bertimbun-timbun. Tuhan sahaja yang tahu betapa banyaknya perkara yang perlu dibereskan minggu ini, juga minggu hadapan. Kami bertekad untuk menguatkan hati untuk kali ini dan berusaha bersungguh-sungguh untuk membuat yang terbaik! Nama pun mahasiswa tahun terakhir.

Di kamarku ini, cuma ada satu meja studi. Jadi, memandangkan sahabatku ini ingin studi juga di kamarku, maka kami terpaksa mengangkut meja kopi rumah yang terletak di tingkat tiga. Rumahku di sini, direka bentuk dengan partition yang banyak, dan hadangan-hadangan ini dibina untuk memaksimumkan privacy kepada penduduk di dalam rumah. Kami pun, bersusah-payahlah menggunakan pelbagai formasi untuk mengelakkan bucu meja itu dari berlanggar dengan dinding. Kalau tak, mesti beratus-ratus dolar akan dicaj sebagai ganti rugi.

Malam semalam, aku terfikir, aktiviti menurunkan meja kopi ini boleh kata berkait rapat juga dengan manusia. Yalah, bayangkan kiri dan kanan kita ada dinding yang tak boleh dicalari langsung, dan kita terpaksa menjalani jalan yang sempit dan sukar untuk menurunkan meja itu ke tempatnya. Macam kehidupan juga, kita perlu berhati-hati dengan dugaan dan cabaran yang datang di kiri dan kanan.

Katakanlah dinding kiri kami adalah satu ekstrim A. Kanan dinding kami adalah ekstrim B pula. Kalau kami mengangkut meja secara sambil lewa, pasti salah satu atau kedua-dua ekstrim itu akan tercalar. Maka terpaksalah kami membayar ganti rugi.

Kadang-kadang, aku jejaki balik sejarah semalam, ada tindakan yang tidak terkawal sehingga menujah ke dinding ekstrim A atau B. Mungkin kerana sambil lewa. Mungkin kerana rasa tak bersalah pun kalau tak merengkuh akal dan nurani untuk memilih mana yang terbaik, yang sesuai dengan realiti rumah yang berbudaya privacy, budaya yang asing sekali dengan kebiasaanku.

Aku teringat kata Naqibku yang sudah pasti berstatus sahabat; "Berdakwah ini, kita kena bersabar dengan realiti."

Konsep ini memang terpakai dalam apa-apa jua bidang kehidupan pun. Fikirkanlah, Islamkan menyeluruh. Jadi, konsep bersabar dengan realiti ini pun boleh juga dipakai sewaktu menurunkan meja dari tingkat tiga, di rumah direka bentuk untuk memaksimumkan privacy.

Jadi, dalam konteks kehidupan sebenar, mungkin bukan dinding A dan B sahaja akan dihadapi, bahkan banyak lagi. Yang penting, kitalah sendiri yang perlu merengkuh akal dan nurani dalam mencari metoldoogi terbaik untuk menempuh cabaran dan dugaan. Inilah realiti kehidupan. Inilah dinamakan ujian Tuhan.

Tiada ulasan: