Kelab Peminat

The Fall



Secara keseluruhan, saya nak memberi 11 dari 10 bintang untuk filem The Fall arahan Tarsem Singh.

Pernahkah anda berada dalam situasi di mana semuanya tidak menyebelahi anda dan tiada siapa yang 'sesuai' untuk mendengar segala keluh-kesah anda. Tiba-tiba, muncul seorang budak entah dari mana, yang sudi duduk di sebelah anda, mendengar dengan teliti segala masalah anda. Tahulah seorang budak, apalah yang nak diharapkan sangat darinya. Dapatkah budak itu memahami apa yang sedang kita rasai dan sesuaikah kita hendak bercerita secara 'terus' penderitaan yang kita alami kepada seorang insan yang masih belum pun matang itu?


Itulah yang cuba ditampilkan oleh Tarsem Singh dalam cerita The Fall (2006) dan konsep naratif cerita ini benar-benar memukau. Ditambah pula dengan sentuhan senimatografi yang mantap dan latar yang mengujakan dari seluruh dunia, membuatkan saya betul- betul terpaku di tempat duduk. Selain itu, alunan muzik latar Beethoven 7th Symphony memberi kesan yang membekas dalam setiap babak The Fall.

Saya terkesan dengan pelukisan watak Roy yang terlalu kecewa dan memperalatkan Alexendria (budak yang muncul tiba-tiba di katil wadnya) untuk mengambil dadah supaya dia boleh membunuh diri. Alexendria diumpan dengan cerita yang menakjubkan dari Roy supaya mudah disuruh dan datang setiap hari di sisi katil. Namun, pada masa yang sama, Roy secara tidak sengaja mengkisahkan dirinya kembali yang dilanda penderitaan melalui cerita pengembaraan 5 orang wira yang menentang Odieus yang zalim.

Pelakon kanak-kanak, Cantica Untaru (Alexandria/watak utama), mengalami pengembaraan imaginasi yang sangat menarik hasil cerita-cerita yang disampaikan Roy tadi. Wataknya yang penuh kemanjaan, kritis dan mempunyai semangat ingin tahu yang tinggi membuatkan saya terkenangkan adik kecil saya di Putrajaya. Sungguh serupa mereka ini.


Pada suatu hari, sewaktu Alexandria mencuri dadah di despensari, Alexendria telah ditimpa kemalangan. Kejadian ini telah membuatkan Roy berasa sangat sesal dan tidak lagi menyuruh Alexendria mencari dadah untuknya. Namun, waktu itu, cerita Roy masih belum tamat.

Sebaik sahaja Alexandria sedar, Roy digesa olehnya untuk menghabiskan cerita. Dalam babak ini, dikisahkan semua wira dalam cerita ini kalah satu demi satu. dengan Odieus. Alexendria amat tidak puas hati dengan apa yang perjalanan akhir cerita Roy, menangis-nangis meminta Roy supaya menukar jalan ceritanya. Bagi Alexendria, cerita Roy tidak sepatutnya berakhir sebegitu rupa kerana baginya, hero cerita Roy masih mempunyai harapan untuk menang. Saat ini, Alexendria benar-benar telah masuk menjadi sebahagian dari cerita Roy. 'This is my story too,' kata Alexendria.

Di tengah kekalutan ulang kaji peperiksaan ini, saya mengajak kawan-kawan sekalian untuk menonton filem The Fall ini, jika berasa sudah berasa bosan. Barangkali boleh mengendurkan stres dan membuka minda dan hati. Elemen kemanusiaan antara seorang lelaki dewasa (yang bermasalah) dan seorang kanak-kanak (yang belum matang) begitu indah dijalin oleh pengarang filem dan kisah Roy dan Alexendria barangkali terbias dalam kehidupan seharian kita. Bahkan, kadang-kala dengan penderitaan dalaman yang kita tanggung, mungkin cerita ini memberi sesuatu yang paling unik untuk kita meluahkan dan berkongsi pada insan yang sudi mendengar, sungguhpun pada seorang budak.

Bukankah dunia ini selalu tidak berpihak pada apa yang kita hendak?

Tiada ulasan: