Kelab Peminat

Bila Tim Ajarku Berlayar

(entri lama, saja nak kongsi)

Aku sebenarnya memang sudah lama hendak kongsi benda ini. Tapi, aku simpan, biar masak; macam biar air gula dan cuka meresap dalam jeruk amra juga. Bila lama-lama, barulah sedap kalau kunyah petang-petang. Namun, kalau rendam dalam air gula dan cuka terlalu lama pula, takut ceroi jadinya. Maka, aku rasa, inilah masanya aku keluarkan dan hidangkan.

Aku jumpa dengan Tim sebulan lepas, di pantai Henley, hentian 25c kalau naik bas 130 dari Currie St. Dekat situ ada Boat House milik University of Adelaide Sailing Club. Hari itu, memang cuaca baik sangat-sangat dengan anginnya bertiup ala-ala semilir di Selat Melaka. Ini sebenarnya kali pertama aku ke sini, mengikuti aktiviti kelab ini. Orang yang suka mencuba-cubalah katakan.

Pukul 10 pagi, kami sudah siap pasangkan kapal layar Laser. Satu kapal, kongsi dua orang. Aku kebetulan disuruh oleh Commodor untuk kongsi Laser dengan Tim. Mula-mula, rasa segan juga. Bukannya aku ini jenis penyegan. Ada communication barrier sebenarnya, seperti kata cikgu BI. Tapi, Tim yang banyak keloi rasa mesra, sampai aku tak majal lagi bercakap bila dia membawa Laser ke tengah gelombang. Laut hari itu pun biru semacam, macam mengalu-alukan kami berlayar di atasnya.

Tim sebenarnya orang yang sudah berlayar banyak kali, jadi, memang Commodore bagi kepercayaan untuknya mengajar aku yang baru lagi junior ini. Dari segi dia mengendalikan layar utama dan rudder, aku tahu dia memang sudah pakar. Apatah lagi, sambil membelok-belokkan Laser di tengah laut, dia giat menerangkan kepadaku dengan penuh semangat. Walaupun gelombang kuat menghentam starboat dan portboat, memaksa kami mengesot-esot di gunner untuk memastikan Laser stabil, tetapi, Tim tetap dengan semangatnya untuk memahirkan aku yang betul-betul benak dalam bidang pelayaran ini.

Pengajaran pertama di tengah-tengah laut itu adalah membaca dari mana angin datang. Membaca arah angin ini penting, bak kata Tim. Kalau nak bawa Laser ini bergerak lawan angin, kena gunakan teknik Tag. Kalau ikut arah angin.. err.. aku tak ingat namanya. Tapi adalah Tim ajar aku. Selepas itu, Tim ajar bagaimana nak belokkan Laser. Ada dua cara belokan. Satu yang ambil sudut yang besar dan satu lagi yang ambil sudut yang runcing. Yang sudut runcing ini, paling mencabar. Silap-silap, Laser boleh terbungkang masuk dalam laut kalau tak pandai imbang berat. Lagipun, boom, yang memberatkan layar utama ke bawah akan beralih-tiba-tiba, dari kanan ke kiri, atau dari kiri ke kanan. Kalau tak tunduk, Boomm!! Alamatnya benjollah kepala. (sebab itulah ia dinamakan boom). Seperkara lagi, pelayar juga perlu mengesot-esot kiri dan kanan gunner supaya Laser dapat tegak berdiri walaupun tiba-tiba bertukar arah haluan.

Yang paling menarik, apabila Tim memberi kuasa penuh untuk aku mengemudi Laser. Itupun setelah panjang lebar dia terangkan kepadaku dan membawaku berlayar mengelilingi laut pantai Henley beberapa lama. Aku mula-mula cuak juga. Siapa tak cuak? Bayangkan kalau tiba-tiba aku menyebabkan Laser itu tenggelam. Bayangkan kalau aku kena bayar ganti rugi Laser itu? Bayangkanlah! Tapi, Tim macam tak kisah sangat tentang itu, rasaku. Aku terkial-kial juga nak memberi respons pada angin yang kerap bertukar ikut suka itu. Laser yang aku kemudi itu, bergerak lebih perlahan dan tersangkut-sangkut. Dalam keadaan begitu, Tim masih lagi berusaha memahamkan aku cara membaca dan mengaplikasikan angin, biarpun dia terpaksa mengulangnya dua tiga kali.

Lama kelamaan, aku sedikit sebanyak tahu membawa Laser, walaupun tak berapa cekap. Tim pun, masih tekun membantu. Sekali-sekala Tim mengujiku, bertanya mana arah angin datang. Dan aku pun, tercangak-cangak, melilau mata merasai punca tamparan angin. Rupa-rupanya, aku masih tak pandai lagi mengagak dan masih mengharap bantuan Tim untuk menunjukkan. Argh, betapa benaknya aku! Tetapi, Tim nampak macam tak letih-letih menunjukkan apa yang betul apa yang salah. Aku naik malu juga bila pelajaran Tim tak masuk-masuk dalam kepala. Tetapi, dorongan dan penghargaan Tim bila aku berbuat perkara yang betul, membuatkanku lapang dada dan mahu terus mencuba dan mencuba. Kata-katanya seolah-olah memberi motivasi kepadaku; supaya jangan malu kalau tak tahu; jangan pendam kalau tak faham. Tak ada yang perlu disegankan. Tak ada yang perlu dibanggakan kalau kita sudah pandai pun. Chewah, berfalsafah pula aku.

Antara pelajaran yang paling menarik aku rasa adalah apabila Tim memberi petua bila angin akan datang. Dia tudingkan telunjuk pada sebahagian laut yang lebih gelap warna birunya. "Oh, lihat, kalau waran biru gelap itu ke mari, angin sedang mara ke arah kita. Bersedia!" Memang betullah kata Tim itu. Bila laut lebih biru gelap itu sampai sahaja ke Laser, Laser kendalianku menjadi lebih ringan dan meluncur laju membelah ombak. Aku ternganga. Hebat betul petua ini.

Kami pulang ke pantai setelah sejam berlayar. Mujur aku tak mabuk laut. Kalau tak, pasti diejek berjalan terhuyung-hayang di atas pasir kuartza. Tim mengambil pelajar baharu pula dan aku berpindah ke kapal layar yang lain, Catamaran, yang lebih besar kapalnya dan lebih ramai penumpangnya. (Catamaran adalah kapal Commodore). Tetapi, pengalaman belajar berlayar dengan Tim memang mantap habis!

p/s: Kami sempat diekori oleh seekor ikan lumba-lumba apabila berlayar. Memang teruja sungguh!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cam best je blayar laser nie....kat mne tmpat nk join this club??

Tanpa Nama berkata...

cam best je blayar laser..cmne nk join this club???