Kelab Peminat

Barat


Thorburn Brailsford Robertson,

in token of love,

Then I turn to the one thing which will conquer and transform the world. I turn again to grope in the void for new knowledge. I try to lift a torch in the surrounding blackness which will one day load to the land of eternal sunshine

Spirit of Research

Saya sebetulnya mengagumi barat, baik dari ketamadunannya, tempatnya dan orangnya. Tambahan, 3 tahun berada di Australia, membuat saya terasa mereka lebih hebat jika hendak dibandingkan dengan masyarakat tanah air, terutamanya aspek pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. Sungguhpun asas ketamadunan mereka dibina tanpa dasar tapak yang kukuh, yakni tiada dasar yang mengikat ketamadunan mereka, budaya barat tetap menjadi budaya dominan seluruh dunia.

Semangat inkuiri yang memandu azam mereka, yang mewujudkan banyak fikir untuk memudahkan kehidupan di bumi dan usaha mereka yang bersungguh-sungguh untuk merealisasikan kehidupan utopia, membuatkan saya benar-benar kagum dan takjub. Ini ditokok lagi dengan beberapa orang barat yang asalnya atheist, kemudian, mendapat hidayah dari Allah dan mengamalkan Islam secara menyeluruh, baik dari aspek pemikiran dan tingkah-laku.

Satu budaya yang saya kesani, yang sebetulnya dipunyai oleh orang Islam adalah budaya mendidik dan kesedaran pendidikan kerangka pemikiran.

Misalnya, sepanjang 3 tahun saya berada di tengah-tengah ketamadunan barat, saya memerhati bagaimana ibu bapa, guru dan orang dewasa mendidik generasi muda mereka. Setiap kali saya melangkah ke kampus, saya sering terserempak dengan rombongan kanak-kanak, baik pelajar tadika, sekolah rendah atau sekolah menengah, berbondong-bondong bersama dengan guru, melawat lokasi-lokasi penting di bandar Adelaide.

"Cikgu, itu orang apa?"

"Apa yang kamu rasa?"

"Dia pasti bukan orang Australia."

"Kalau bukan orang Australia, kamu rasa dia orang mana?"

"Mungkin orang Amerika Latin, sebab kulitnya coklat, tidak tinggi dan berambut keriting. Tapi kenapa dia tak memakai topi jerami yang besar?"

"Cikgu, saya tak pun nampak nachos ataupun gitar kecil padanya."

"Jadi, kamu rasa dia orang Amerika Latin."

"Mungkin bukan."

"Jadi, bagaimana boleh kita mengetahui dia berasal dari mana?"

"Apalagi cikgu, jom kita tanya dia."

"Jom!"

Lantas, budak-budak itu mengerumuni seorang lelaki yang berjalan lambat-lambat di hadapan South Australian Muzium. Jenuh dia menjawab soalan kanak-kanak.

Saya tersenyum sendiri. Yang menakjubkan, cikgu yang memimpin kanak-kanak itu sabar betul melayan karenah anak muridnya yang banyak bertanya. Kadang-kadang, terdengar juga soalan yang aneh-aneh, namun tidak pernah sekalipun saya mendengari guru mengherdik atau memarahi. Apatah lagi memalukan anak didiknya.

Budaya pendidikan ini turut sama dipraktikkan di dalam kampus. Awal-awal dahulu, susah juga untuk mengikuti corak dan kaedah yang diajarkan di sini. Namun, apabila berada di tahun ketiga, saya sudah selesa untuk mendalami aliran pendidikan 'belajar sendiri' ini.

Inti pendidikan yang paling utama, pada pandangan saya, adalah membina bagaimana untuk berfikir. Lebih spesifik lagi, kaedah pendidikan ini menekankan tiga peringkat utama dalam mempelajari sesuatu. Ia adalah:

1) Mengenal pasti masalah, kejadian atau peristiwa
2) Mengutarakan soalan yang menusabah terhadap masalah, kejadian atau peristiwa itu.
3) Cuba mencadangkan usaha yang realistik untuk menyelesaikan masalah, menerangkan kejadian atau menghuraikan peristiwa yang berlaku.

Di samping itu, para pensyarah tidak akan menjawab persoalan yang ditanya oleh para mahasiswa. Namun, mereka akan memulangkan persoalan itu dengan persoalan yang menghala ke arah jawapan permasalahan itu. Bagi saya, sememangnya maklumat dalam sesuatu pengetahuan itu penting, namun cara untuk mendapatkan maklumat dalam sesuatu pengetahuan itu lebih penting.

Ini dinamakan kerangka fikiran.

Di barat, para mahasiswa diajar bagaimana untuk membina kerangka pemikiran saintifik dan bagaimana untuk survive jika tiada pensyarah untuk membantu.

Saya bertanya pada Syeikh, bagaimana metodologi pengajian Islam. Rupa-rupanya, menurut pandangan beliau, metologi pengajian Islam yang dilaluinya di Syria serupa dengan kaedah pendidikan barat - yang menumpukan pembinaan kerangka pemikiran. Misalnya, selama 6 tahun beliau menuntut di Madrasah, para alim di sana menekankan bagaimana untuk menanggapi Al-Quran dan Ah-Hadits, dan apabila sudah mempunyai asas kerangka yang kukuh, mereka akan digalakkan oleh guru untuk menyelesaikan permasalahan agama itu, secara sendiri.

Selain itu, satu elemen yang penting dalam kaedah pembinaan kerangka pemikiran ini adalah wujudnya sumber rujukan kesahihan ilmu itu. Guru, baik dalam kedua-dua daerah pendidikan, memainkan peranan yang sangat penting, iaitu sebagai rujukan buat para pelajarnya. Di universiti, bagi yang membuat tesis PhD, juga pelajar sarjana muda tahun akhir, guru atau orang rujukan mereka dikenali sebagai supervisor. Di dalam kesarjanaan Islam, pusat rujukan utama adalah ulama' yang lebih faqih.

Namun, saya di sini bukannya hendak menyamakan sistem pendidikan barat dan sistem pendidikan Islam. Namun, saya ingin mengetengahkan kualiti yang dipunyai oleh ketamadunan barat yang mungkin berasal dari ketamadunan Islam. Namun, sama ada ya atau tidak, bukannya isu utama yang perlu dibahaskan. Malah, perbahasan sama ada kita telah melaksanakan sistem atau kaedah pembelajaran begini pun pada saya tidak perlu.

Pada saya, yang lebih penting adalah sejauh mana kita mempraktikkan pengajaran dan pembinaan kerangka pemikiran pada generasi muda kita. Sejauh mana kita telah menyediakan anak-anak kita untuk menanggapi sesuatu permasalahan itu sendiri, bukan sekadar disuap ke mulut sahaja.

Ini merupakan cakap-cakap tentang masa depan. Cakap-cakap suasana Malaysia pada tahun 2020.

Apakah pada waktu itu, negara kita yang tercinta, boleh berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan ketamadunan lain?

Sekarang, kitalah penentunya.

Tiada ulasan: