Kelab Peminat

Luruh



Mungkin Adelaide sudah masuk ke musim luruh. Atau, mungkin berada di penghujung musim panas. Hawanya mungkin tidak lagi berbahang, seperti hawa bulan Disember dan Januari. Hawanya mungkin ala-ala Malaysia. Bunga-bunga, bermacam warna, tidak mekar berseri, menguncup dan jatuh memenuhi tanah. Barangkali, yang tinggal, hanya bunga mawar, bunga yang tahan sepanjang musim apa pun.

Masih segar di ingatan, saat daun Maple luruh memenuhi ruang pejalan kaki, sepanjang Jalan Frome. Daun kering dan kuning, saya sengaja seretkan sewaktu berjalan, mencetuskan bunyi keritik dan kerenyuk, bertelingkah dengan deru angin yang kuat dan bergaul dengan deruman enjin kenderaan. Sekali sekala, saya dilintasi oleh Mat Salih, yang ternyata melangkah lebih panjang dari saya. Mereka berbual. Bahasa Inggeris loghat Australia mereka pekat. Saya ketinggalan di belakang.

Jika ada kelapangan dahulu, saya akan duduk di hadapan Santos Petroleum Engineering Building, menikmati sinaran suria dari langit yang biru tak berawan. Udara di sini segar, tambahan saya dinaungi oleh pohon Gum yang tinggi. Cahaya matahari tidak terpancar terus, sebaliknya ia dilindungi daun-daun. Sebahagian besar cahaya infra merah diserap klorofil. Cahaya matahari yang lepas ke bawah pokok, di tempat saya duduk, tidak membawa bersamanya haba. Ia membawa bersamanya kedamaian dan ketenangan.

Daun-daun berguguran apabila ditiup angin. Sekali angin lalu, banyak daun-daun berterbangan. Sehelai daun Maple jatuh betul-betul di hadapan saya. Ia meliang-liuk, melayang-layang, lemah-gemelai, datang ke arah saya. Daun ini melawan upaya graviti, jatuh perlahan-lahan, berbolak-balik dan menari mengikut rentak angin. Ternyata, daun ini ingin mengenali saya.

Waktu itu, terasa benar kegembiraan berteman pokok-pokok yang luruh daunnya. Ranting yang bercabang-cabang, terlurut semua daun, togel dan bergetar-getar. Angin musim luruh merehatkan minda dan jiwa, membebaskan diri dari kecamuk rasa kecewa. Berteman dengan pohon-pohon yang jujur, yang diam dan selalu mendengar, seolah membawa saya ke sebuah temasya, di mana saya disambut dengan penuh mesra. Sungguhpun bersendirian di taman, di tepi jalan, di tepi Sungai Torrens, saya rasa begitu ramai sekali kawan. Mereka bersimfoni, dengan alunan mereka tersendiri. Mereka menerima, walau apapun keadaan saya ketika itu.

Terasa indah mengingatkan kenangan yang manis itu. Ingin sekali lagi bersama pohon-pohon yang menghilangkan rasa sunyi dan duka.

Selamat jalan kawan
Kawan,
Kau turuti aturan Allah,
Berpisah,
Aku gelisah,
Sendiri begini.

Tika kumemerhati,
Tingkah insan,
Asing dan tak kukenali,
Kau kunampak di situ,
Dilakonkan,
Beraksi sepenuh jiwa,
Menghiburkanku,
Di atas pementasan kenangan.

Hari ini,
Haruman kemboja,
Mewangikan kesepian tak bernisan,
Di sisi kuburan duka,
Aku dan kau,
Terhijab antara dunia dan masa.

Salamku kawan, untukmu,
Moga jalinan kekal bersatu,
Di alam tak berruang, tak berwaktu,
Utuh kukuh,
Diredhai-Nya.

Nantikanku kawan,
Aku juga ingin sepertimu,
Terbang bebas,
Selamanya.

Putrajaya
15 Mac 2010

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nah, sekarang anda rindu akan australia!

abghakim

Tanpa Nama berkata...

Enak,
rindu sungguh perubahan musim di australie.