Kelab Peminat

Langit Keruh

Silauan halilintar menembusi tingap pejabat. Kedengaran guruh menggegar, terkejut-kejut selepas kelipan cahaya. Dia menyelak blinds, melihat pada Jalan Usahawan yang disesaki oleh bermacam kenderaan. Titisan hujan seolah-olah berjuta anak panah yang jatuh menikam bumi. Gelisah di dalam hatinya mencengkam sukma - bagaimana harus dia meredah gelora tropika jika begini keadaannya.

Masuk hari ini, sudah dua hari hatinya resah. Resah kerana jiwanya seakan jiwanya ribut, seperti di luar. Resah kerana terasa perasaannya umpama tasik yang keruh, digenangi mendakan air yang tidak mengalir, dikocak pula oleh hujan yang turun lebat.

Resah dan gelisah. Dua hari ini sujud dan rukuknya langsung tidak memaknakan.

Tiada ketawadukan, tiada kekhusyukan.

Mujur rakan sekerja sudi menumpangkannya ke stesen LRT Wangsa Maju, yang terletak lebih kurang 2 kilometer. Keretanya menyusuri jalan yang mula dinaiki air. Mereka berbicara kecil, menyentuh tentang nasib Kuala Lumpur jika hujan begini tidak berhenti.

Namun, perjalanan itu tidak banyak bualan yang dikongsikan. Rakannya perlu memberi tumpuan di atas jalan raya - hujan lebat memaksanya menyalakan lampu, seawal jam 630 petang. Dia pula termenung ke luar, menyembunyikan apa yang terasa di dalam hati.

Senyap-senyap dia mengarang sebuah puisi:

Langit keruh,
Bumiku geruh.

Aku di sini,
Bersandar selesa.

Tuhan menitahkan,
Pada-Nya sahaja harapan.

Akukah insan,
Melupakan firman Tuhan?

Allah,
Kau,
Pengampun.

Jangan tinggalkanku,
Kehujanan,
Keseorangan.

Dia dihantar betul-betul di tepi jalan. Langit masih mecurahkan segala isinya. Kepalanya yang hanya diserkup topi tidak mampu melindungi bajunya dari kebasahan. Dia berlari, selaju mungkin untuk mendapatkan LRT.

Di Pasar Seni, dia merasakan hujan tidak mahu berhenti. Setengah jam dia menunggu bas, berbaris di dalam kekuyupan. Bas yang sepatutnya membawanya pulang awal tidak kelihatan. Dia membetulkan beg sandang, berdiri seselesa mungkin. Sewaktu tegak berdiri, dia cuba menyambung puisi.

Benar hati membatu,
Bila makan tak menentu,
Dosa kecil dibuat selalu.

Tiga ratus zikirku,
Amal Quraniku,
Ta'lim harianku,
Solat jemaahku,
Kerana dunia,
Penjaga kanan menunggu,
Kalam tergantung tanpa catatan.

Maha Penerima Taubat,
Kau menghidupkan yang mati,
Maha Pengabul Doa,
Jadikan roh ini bernyawa.

Beberapa ketika, bas yang ditunggu tiba, memuntahkan penumpang sebelumnya - berlari-lari mencari teduhan. Dia masuk, berebut mencari tempat duduk.

Cahaya dari luar makin kelam. Awan tebal menyelimuti. Air hujan membiaskan cahaya, berselerak tidak bertumpu mencerahkan.

Dia kelelahan, lalu terlena sewaktu bas meredah hujan.

Cahaya matahari, sungguhpun tidak kelihatan bebolanya, semakin lama semakin suram. Senja hari pertama kerja sekembalinya dari kembara, benar-benar menguji. Menguji rohaninya dan basyarnya.

Tuhan, peliharalah imannya.

2 ulasan:

fitri berkata...

salam,
puisi indah.
teruskan sahabat!!

isuzu_aizu berkata...

semoga tabah hati dan cekal iman dalam menempuh kehidupan kota yang ____ (isi tempat kosong). *pernah melalui saat saat getir iman diuji di kota itu*