Kelab Peminat

Episod 3: Atheist atau Agnostik?

Perhatikan ada garisan lurus di tengah gambar ini. garisan lurus itu adalah jalan yang kami lalui saban hari dari parkir bas ke kawasan lapangan. jaraknya lebih kurang 3km.

Dalam dua episod lepas, saya telah menceritakan panjang lebar mengenai kerusuhan fizikal dan mental saya dalam menghadapi cabaran dan dugaan sewaktu minggu pertama di Aileron. Ianya seolah-olah menceritakan ketewasan kami sebagai ahli geologi di lapangan.

Tapi, apakah trip ke Central Australia ini suatu medan untuk menonjolkan kelemahan kami sebagai ahli geologi?

Sudah tentu tidak!

Macam hero filem Tamil dan siri Ultraman, begitulah fiil hero. Kalah atau lemah dahulu pada awal pembinaan plot, kemudian menganjak naik dan beraksi dengan gaya yang penuh mendebarkan dan mengecapi kemenangan yang gilang-gemilang sewaktu cerita dileraikan.

Hari ketiga di Aileron, kesihatan kami beransur baik, berkemungkinan besar jasmani kami sudah mula mengikut rentak iklim yang tak menentu suhunya, pada lalat-lalat gurun, pada tajamnya duri spinifex dan pada keringnya hawa di situ.

Hari ketiga berjalan dengan lancar. Kami berlegar ke sana ke sini, mencari sempadan jenis-jenis batu, mencatat struktur yang penting dan menganalisis kejadian geologi yang pernah mengambil tempat di Aileron, berjuta-juta tahun dahulu.

Dan, hari ketiga, saya pulang dengan hati yang gembira, dicampur dengan rasa syukur pada Tuhan, kerana berjaya menyempurnakan tanggungjawab saya sebagai penuntut pengetahuan sistem alam yang telah diciptakan-Nya. Alam batu dan bumi.

Pada jam 4.30 petang, kami bertolak pulang dengan berjalan kaki sejauh 3km, bersama ahli kumpulan kajian saya. Saya seperti biasa berjalan di belakang, namun bukan lagi seorang diri, malah bertiga pula. Dua rakan kajian saya ini orang tempatan, orang Australia, mahu berkongsi bicara dalam perjalanan yang panjang ini.

"Awak seorang yang beragama (alim)?" tanya kawan kajian saya yang pertama.

Susah juga hendak menjawab persoalan ini. Saya sendiri tidak tahu menilai dari sudut apakah yang membolehkan saya ini dikatakan beragama. Bagi saya, setiap Muslim yang mengucapkan dua kalimah syahadah dan mengamalkan kewajipannya sebagai muslim, sudah dikira beragama Islam.

"Oh," kata saya menangguh kerana masih berfikir. "Lihat sahaja pada nama saya." Boleh kata saya berhelah, kerana tak adillah saya mengisytiharkan tahap keagamaan saya tanpa analisis yang benar. Dan, bersama kawan-kawan Ozzie, saya selesa dipanggil 'Muhammad.'

"Tapi, nama tak semestinya merujuk pada tahap keagamaan orang itu." Kawan kajian saya yang kedua mempersoalkan.

Saya hanya ketawa, tidak menjawab dan malas melanjutkan perbincangan ini.

Sebaliknya, saya menghalakan perbincangan saya kepada mereka pula. Di atas pasir Aileron yang berwarna merah perang dan sedikit jerlus seperti pasir di pantai, saya bersusah-payah mengajukan soalan.

"Bagaimana pula kamu berdua?" tanya saya menduga. Setahu saya, rata-rata orang Australia tidak mempercayai Tuhan. Elok juga saya selidiki 'Tuhan' macam mana yang mereka tak percayai itu.

"Saya Athiest." Jawapan yang sudah saya sangka yang akan keluar dari kawan kajian saya yang pertama.

"Saya Agnostik."

Agnostik? Pertama kali juga mendengarnya.

"Apa bezanya?" berpuluh-puluh lalat gurun yang menghurung muka cuba mengganggu perbincangan kami. Apa yang diminati oleh lalat-lalat ini pada kami, saya pun tak tahu. Apakah pada perbincangan kami?

"Atheist, sebenarnya orang yang tak percayakan Tuhan."

Ya saya tahu itu.

"Kalau datang bukti ketuhanan di hadapan Atheist, kami tetap tidak akan mempercayai ketuhanan itu."

Okey. Ada persoalan menarik untuk ditanya tentang bahagian ini. Tapi saya simpankannya dahulu.

"Agnostik pula," sambung kawan saya yang kedua, "adalah orang yang bukan Atheist, bukan juga orang beragama."

"Wah, itu payah," refleks mulut saya spontan.

Bukan sahaja payah nak memahami konsep Agnostik ini, malah rasa saya, payah juga untuk hidup sebagai seorang Agnostik. Bayangkan, kalau tak mempercayai agama dan Tuhan itu boleh diterima lagi, tetapi bagaimana kalau tak beragama dan tak berTuhan, tetapi tidak mengakui pula ketidakpercayaan itu? Sukar juga untuk menjelaskan, kerana ia sendiri satu bentuk kekeliruan yang amat mengelirukan.

"Boleh jelaskan?" Saya mahu juga memahami apa yang difahami oleh orang Agnostik ini.

"Begini. Penganut Agnostik, berstatus tak percayakan Tuhan pada masa sekarang ini. Misal kata, pada suatu hari, datang seorang yang boleh memancarkan kilat dari tangannya dan mengisytiharkan dirinya Tuhan, maka apabila Agnostik macam saya ini melihat kejadian itu, saya akan mengakui ketuhanannya," jelasnya panjang lebar. Sudah lebih lima belas minit kami berjalan dan berbincang, namun kawasan parkir bas masih juga tak kelihatan.

"Oh begitu." Saya menyusun kembali soalan yang ingin saya utarakan pada mereka tentang Tuhan macam mana mereka maksudkan.

"Maksud anda berdua, kalian tak percayakan Tuhan yang boleh mengeluarkan kilat dari tangan. Atau mudah kata, Tuhan macam Jesus yang dipercayai oleh Kristian? Tuhan dari kalangan manusia?"

Lalat menghurung bibir, hidung, mata dan telinga. Beberapa pelajar lain yang berjalan di hadapan, saya kesani terdapat beratus-ratus lalat yang hinggap di bahagian belakang mereka. Itu lalat yang tidak terbang. Yang sedang terbang dan menghurung, tidak terkira lagi banyaknya.

"Ya, itulah yang kami pertikaikan," kata kawan kajian saya yang pertama. "Barangkali orang yang boleh mengeluarkan kilat di tangan itu melakukan magik. Atau mungkin zaman ini dia menggunakan sains untuk menipu manusia dan membuatkan manusia percaya akan ketuhanannya. Tetapi, baik Atheist atau Agnostik, kami tak dapat membuktikan ketiadaan Tuhan."

Kawan kajian saya yang kedua mengangguk-angguk tanda setuju.

Nampaknya, mereka meragui 'tuhan' yang wujud dari kalangan manusia. Dari segi sejarah, banyak 'tuhan-tuhan' manusia ini muncul dan mewujudkan agama baharu yang menyebabkan kesesatan dan kecelaruan. Dari satu segi lain, kadang-kadang 'tuhan-tuhan' ini diwujudkan oleh pengikut yang fanatik, sehingga berlebihan pula pujaan, sehingga menyebabkan kekeliruan. Dalam istilah agama, ia bermula dengan khurafat, lantas menjadi syirik. Dan, syirik itu adalah dosa yang tak terampunkan. Itulah akibatnya, mempercayai 'tuhan' itu adalah dari kalangan manusia, dari kalangan makhluk. Tapi, bagaimana saya bisa mengungkapkan dan menjelaskan pada mereka tentang konsep ini dengan mudah dan dalam perjalanan yang seolah-olah tiada penghujung. Barangkali keletihan akan lebih menyusahkan penerangan tentang konsep yang besar lagi benar yang saya fahami ini. Saya susuni bicara sekali lagi.

"Benar, saya menyetujui kamu juga tentang hal ini," kata saya.

Ada tanda-tanda kekagetan yang saya kesani pada raut wajah mereka. Tapi, saya kira itu hanya perasaan saya sahaja.

"Sebenarnya, kami, Muslim, tidak mempercayai manusia itu mempunyai kemampuan untuk menjadi Tuhan. Sedangkan Tuhan itu yang menciptakan manusia, kenapa tiba-tiba pula manusia mahu mengakui dirinya Tuhan?" Saya menelan air liur, gusar juga tersalah bicara. Saya tarik nafas perlahan-lahan. "Tuhan itu lebih Tinggi, lebih Mulia dari apa yang digambarkan oleh kalian. Dia bukanlah dari manusia. Dia adalah Dia. Tuhan yang Mencipta."

Mereka tersenyum.

Pada perkiraan saya, setelah memberi penerangan itu, eloklah saya diam, memberi ruang mereka menghadam apa yang telah saya sampaikan.

Dan, perbincangan kami terhenti di situ sahaja.

Setelah setengah jam perjalanan, kelibat bas yang berwarna putih sudah kelihatan. Terasa perbincangan kami yang panjang lebar (termasuk beberapa isu yang tidak saya tuliskan di sini), telah menyingkatkan perjalanan kami. Rasanya, ada bagus juga kalau ada teman-teman yang bersembang sepanjang perjalanan dan keletihan bekerja seharian seolah-olah tidak terasa.

Namun, begitulah interaksi saya dengan orang tempatan. Walaupun perbincangan kami tak mencapai resolusi atau kesimpulan bersama, namun, saya berdoa, pencerahan yang sedikit itu, mampu membuka laluan untuk mereka untuk lebih mengkaji. InsyaAllah, saya mengharapkan hidayah kepada sesiapa sahaja yang membuka tingkap hatinya untuk cahaya Ilahi masuk.

Bagi saya, yang kurang ilmu ini, semoga Allah kurniakan keteguhan iman dan sinar ilmu untuk saya mendepani ujian yang dibentangkan oleh-Nya.

Hari-hari pemetaan semakin berkurangan. Saya tak sabar untuk pulang.

(bersambung)

2 ulasan:

Rebecca Ilham berkata...

Hurm...saya dimaklumkan (dan memahami) agnostik adalah orang yang do not believe in (any) organized religions. Secara ringkasnya, saya melihat golongan agnostik sebagai manusia yang ingin bebas daripada undang-undang agama lalu 'membebaskan' diri mereka daripada sebarang agama.

Muhammad Teja berkata...

tapi, itu yang dijelaskan pada saya.

tapi, ada penjelasan lanjut mereka bahawa ada yang menjadi atheist-agnostik. juga agnostik-atheist.

saya sendiri pun keliru juga penjelasan mereka.

tapi, bila tak percayakan Tuhan, bagaimana konsep keagamaan itu akan muncul, kan?