Kelab Peminat

Episod 5: Ormniston dan anginnya.






Sepanjang-panjang perjalanan 130KM dari Alice Spring ke Ormniston National Park, banjaran gunung McDonnels setinggi 700m (pada perkiraan saya, mungkin tinggi lagi) amat mempersonakan. Benar, sepanjang-panjang jalan Namatjira itu, banjaran gunung benar-benar menarik perhatian dan perjalanan bas seolah-olah selari dengan arah banjaran itu dibentang yang seolah-olah tiada penghujung. Malah, sungguhpun kami telah tiba di Ormniston Gorge, banjaran McDonnells ini masih berlingkar lagi sehingga ke horizon di sebelah timur.

Ormniston Gorge sangatlah cantik, baik dari segi geologinya atau dari segi alam semula jadinya sendiri. Tapak perkhemahan kami juga dilatari oleh sebuah bukit yang tinggi di dalam banjaran McDonnells yang saya katakan tadi. Kebanyakan struktur gunung di sini adalah berbentuk jurang yang tinggi dan antara gunung dan gunung di dalam banjaran ini, terpisah oleh sungai atau disebut di sini dengan istilah 'Gorge.' Apabila anda berada di bawah jurang tersebut, anda akan melihat puncak jurang itu seolah setinggi bangunan dua puluh tingkat dan terbina dari batuan-batuan endapan yang telah dimetamorfos, batuan quartzit.

Setiap hari di sini, kami perlu menempuh perjalanan sejauh 15km dari tapak perkhemahan untuk ke kawasan pemetaan, Ormniston National Park. Di sini, jurang-jurung banjarannya lebih tinggi dan lebih mengancam. Pertama, jurang-jurang itu sendiri menyimpan struktur geologi yang amat mengkagumkan seperti 'overtunned bedding,' 'duplex structure,' 'isoclinal folding,' dan sebagainya. Kedua, ada 'Gorge' yang telah memisahkan kedua-dua dinding jurang setinggi 100 hingga 200 meter dan kami sendiri melaluinya saban hari untuk pemetaan. Ia seolah-olah berjalan di dalam ngarai atau 'canyon' seperti yang ditunjukkan dalam cerita Indiana Jones. Ketiga, kami dibawa oleh pensyarah dan demonstrator untuk menawan puncak jurang itu, dan menyaksikan sendiri struktur geologi di Ormniston Gorge dari puncak yang paling tinggi.

Pokoknya, tempat ini memang sangat menakjubkan, dan sukar digambarkan dengan kata-kata!

Di sini, tiada lagi lalat gurun, tiada lagi cuaca panas dan tiada lagi habuk-habuk dari tanah merah. Alhamdulillah, saya mengambil peluang ini untuk kembali memulihkan kesihatan saya yang terjejas teruk sebelum ini. Proses pemetaan berjalan dengan lancar dan saya benar-benar menikmati pengajaran dan pembelajaran di sini.

Akan tetapi, apabila matahari terbenam dan kami pulang ke khemah, suasana di Ormniston bertukar menjadi sebuah pengalaman yang tak dapat dilupakan.

Suhunya jatuh mendadak dan kesejukannya melampaui kesejukan di Aileron. Ini kerana angin yang datang entah dari mana, menghentam khemah kami dan menyebabkannya bergegar teruk, dan seolah-olah hendak melayang. Kalau tiada berat yang menahan, sudah pasti khemah akan menjadi seperti layang-layang. Angin ini tak putus-putus bertiup, mula dari waktu Isyak, sehinggalah perlahan-lahan surut di waktu Subuh. Sewaktu saya berada di dalam khemah, saya saksikan sendiri bagaimana rusuk khemah itu bergegar-gegar ditiup angin dan senget mengikut arah angin bertiup. Ditambah pula dengan kain kanvas khemah yang bergesel, menyebabkan tidur saya di Ormniston sering terganggu.

Sewaktu saya terjaga di tengah-tengah malam dek dikacau angin, ada satu perkara lagi yang tterjadi. Di tengah kegelapan malam itu, kedengaran suara mendayu-dayu bersahutan di luar khemah. Suara itu ibarat lolongan anjing yang menyalak bulan. Pada mulanya, ia jauh, kemudian ia mendekat dan makin dekat dan akhirnya suara itu berada betul-betul bersebelahan saya (kerana saya tidur di tepi sekali di dalam khemah). Saya cuba-cuba untuk melihat dalam kegelapan itu, apakah empunya suara mendayu-dayu tersebut, namun gagal kerana gelap.

Auuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!! Au! Au! Auuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!

Saya segera menarik sleeping bag dan menutup seluruh badan, termasuk muka. Saya berusaha untuk lena, untuk tidak lagi dikacau oleh suara yang menggusarkan itu.

Keesokan harinya, riuh orang memperkatakan tentang bunyi yang kedengaran semalam.

Rupa-rupanya ia adalah bunyi binatang liar yang turun dari kawasan banjaran itu, berkeliaran ke tapak perkhemahan kami untuk mencari makanan. Dan binatang itu adalah 'Dingo,' sejenis anjing liar yang berasal dari kacukan anjing dan serigala.

Saya kira, kalau esok malam haiwan ini datang, ingin juga saya keluar untuk melihatnya.

Pada keesokan malamnya, saya sekali lagi terjaga kerana goncangan khemah angkara angin dan pada tengah malam itu, saya terdengar bunyi Dingo bersahut-sahutan, mendekati khemah kami. Kerana terlalu sejuk, saya terasa seperti hendak ke tandas. Namun, malam menyelimuti kawasan perkhemahan kami dan suasananya sangat gelap. Bunyi binatang itu mendekat dan saya tidak boleh melelapkan mata kerana tak selesa.

Nak keluar ke tak nak?

Angin semakin kuat melanggar khemah.



(kalau rajin, akan disambung. kalau malas, akan tergantung)



4 ulasan:

RCSI bach berkata...

request--sila smbung.. :)

akubukanmatmin berkata...

aisey..tergendala suspen aku
apakah yang terjadi pada penulis??
nantikan sambungannya..hehe

ihsan_huhu berkata...

nih pkai toilet yg mcm kemah psg siap ke proper toilet?

Muhammad Teja berkata...

mestilah tandas yang elok. kira 5 bintang untuk kategori tandas-tandas di gurun