Kelab Peminat

H1N1

Seorang pesakit yang terlantar di sebuah wad ICU, didatangi oleh seorang doktor. Pada hari tersebut, pesakit itu tersedar dan ingin berkata-kata dengan doktor yang memeriksanya.

"Doktor, semua sahabat-sahabat saya di sini semuanya telah tiada," katanya lemah dan tersekat-sekat. "Memandangkan saya sahaja yang tinggal di sini, maka saya berasa sangat sunyi."

Doktor itu berasa sangat hairan. Seingat beliau, pesakit ini tidak pernah pun berkomunikasi dengan pesakit yang berada di sebelahnya. Masing-masing terlantar dan selalu tidak sedarkan diri. Hanya bunyi mesin denyutan jantung dan bau-bau iodin menemani.

"Adik, siapa sahabat-sahabat adik itu?" tanya doktor, lembut. Dia memakai seragam yang melindunginya dari sebarang jangkitan kuman.

"Mereka yang berada di sisi saya saat saya sepanjang saya sakit. Mereka yang berada di berada di sebelah saya, saat saya perlu dijauhkan, saat saya dijangkiti H1N1. Mereka menemani saya, sepanjang masa, walaupun kami tak pernah berkata-kata."

Doktor itu berasa sayu. Segera dia menjalankan tugasnya dan mencatatkan apa yang dikatakan pesakit muda tadi.

Doktor itu termenung. "Doktor, macam aku, hanya diajar untuk merawat penyakitnya, namun sama sekali tidak diajar pula menyembuhkan sunyinya. Namun, para pesakit sendiri yang saling menyembuhkan kesunyian, antara satu sama lain, bukan tabib, bukan doktor," katanya sendiri.

Keesokan harinya, pesakit muda itu meninggal dunia, menemui sahabat-sahabat. Di sana, tiada lagi istilah sunyi bagi dirinya.

Tiada ulasan: