Kelab Peminat

Buku But Kereta 1

Kata Richard Booth, raja buku dunia, yang lebih kurang begini, "orang yang mencari buku second-hand adalah pencinta buku yang sebenar. Mereka membeli bukan kerana ego mempunyai duit lebih atau kerana reka bentuk menarik muka depannya, tetapi kerana benar-benar mencari inti dan isi di dalam buku itu."


Buku But Kereta ini bukanlah aktiviti yang dirancangkan dengan terlalu teliti sangat. Namun, idea bernas Kak Norziati sudah tentu perlu dimanfaatkan. Ustaz Abu Ilkiya, dari Indonesia juga menyatakan hasrat untuk bersama kami. Akhirnya, kami membuat keputusan untuk berkereta ke Putrajaya, berdekatan dengan Masjid Putra dan membuka but sambil mempamerkan buku-buku yang kami ada. Jam 9 malam, kami bertemu di sini.



Saya tidaklah mengetengahkan buku second-hand seperti yang dimaksudkan oleh Richard Booth. Stok yang saya ada adalah buku cerita pendek Dr. Hj Faisal Tehrani (Tiga Kali Seminggu), Salina Ibrahim  (Memaknakan Cinta) dan beberapa naskhah Pramoedya Ananta Toer. Dua judul awal itu masih belum ada di pasaran. 

Akan tetapi, Kak Norziati membawa dua kotak buku second-hand-nya. Ustaz Abu Ilkiya pula membawa buku-buku pemikiran yang menarik dari Indonesia. 




Bertemu dengan peminat tegar buku sudah tentu banyak manfaatnya. Dan manfaat itu berbentuk pengalaman dan buku-buku yang sudah tentu sukar didapati di dalam arus pasaran. Perbincangan kami terarah ke situasi penerbitan di Malaysia, pengalaman menjual buku secara kecil-kecilan dan berkongsi mengenai beberapa judul makalah Indonesia yang boleh dibawa masuk ke Malaysia, seperti majalah Horizon dan Islamia.



Buku But Kereta merupakan inisiatif pertama kami. Jadi, kami berjual-beli sesama sendiri sahaja hari ini. Barangkali kerana di Putrajaya dan di bulatan Masjid Putra ini tempatnya tidak serasi dengan pencinta buku. Dalam perbincangan, kami bercadang untuk membuka but buku di tempat yang lebih meriah dan lebih mudah diakses oleh peminat buku yang mencari judul-judul yang sukar didapati. Sudah tentu, di masa akan datang, pelbagai aktiviti akan kami rancangkan, yakni, bukan sekadar jualan. 

Apa kata, aktivitinya seperti deklamasi puisi dan teh tarik buku - yang sudah tentu mesra dengan peminat buku seperti anda di luar sana. Kami menanti cadangan dan komentar yang membina!

1 ulasan:

Ahmad berkata...

Ohh.Sangat menarik.Novel Pramoedya tu apa tajuknya yang masih ada di tangan saudara.Mana tahu saya berminat dengan novel tersebut.Wassalam.