Kelab Peminat

Revolusi 1


Andai benar bisikan revolusi, apa yang perlu direvolusikan? Adakah aku? Keluargaku? Masyarakatku? Bangsaku? Negaraku? Ataupun yang lebih besar, dunia ini? Revolusi oh revolusi. Kamus memberi makna revolusi ialah perubahan sesuatu secara mendadak. Mendadak? Sepantas manakah mendadak itu? Tunggu, tunggu. Aku perlu ketahui apa yang perlu diubah, sebelum mengira kepantasan revolusi itu sendiri.

Barangkali revolusi itu mahu tajdid. Tajdid itu kata cendekiawan, pergerakan mengundur ke belakang supaya rapat dan selari dengan apa yang diajar oleh Rasulullah. Malah, menurut ulama fiqah, amalan sekarang diancam oleh perkara-perkara bidaah sehingga Islam itu berlompang-lompang sehingga tidak nampak lagi kehebatannya. Bahana dibelasah teruk oleh penganutnya sendiri.

Barangkali revolusi ini mahukan pengembalian kepada ketauhidan yang sebenar. Mengesakan Al-Wahid dan menafikan yang lain. Al-Azim telah memberi peringatan berkali-kali tentang perkara ini seperti pesan Al-Qadir dalam surah Al-Jathiyaah, ayat 23. Namun, aku kira manusia masih tetap mahu bertuhankan nafsu. Tak kiralah nafsu makan, tidur, seks, kekayaan, harta, pangkat mahupun marah sekalipun. Manusia ini pada firasatku tidak sedar bahawa Al-Mutakkabbir itu Maha Besar dari segala-galanya, dan Dialah perlu didahulukan dalam setiap perkara. Aduh, berkata-kata begini seolah-olah berkata pada diriku sendiri pula.

Atau barangkali revolusi ini mahukan aku membawa kesedaran masyarakat supaya kembali bersatu tanpa ada pecah belah. Menjadi masyarakat yang setara tarafnya, mengikat hubungan berteraskan akidah yang sama yakni tiada Ilah selain Allah dan menjadikan Rasulullah itu sebagai panduan hidup. Tiada lagi istilah partisan, fahaman atau kebangsaan dan mengetahui bahawa semua umat Islam perlu bersatu di bawah satu jemaah. Dan apabila bersatu, baru langkah diambil itu padu dan barulah Muslim ini kembali digeruni seteru.

Mahu tahu tentang revolusi?
Dapatkan Tak Payah Sombong Pun Tak Apa (klik sini)

Tiada ulasan: