Kelab Peminat

But

Seorang professor, pada suatu pagi, selepas hujan reda, mengajak anak murid kesayangannya berjalan di sebuah kawasan setinggan. Penghuni di sini rata-rata miskin dan anak murid professor itu, benar-benar mahu tahu, kenapa dia dibawa ke sini.

"Janganlah kau katakan dengan berpolitik dan berpersatuan untuk mengubah realiti, adalah sebuah bentuk perjuangan yang hakiki. Sedangkan, pada pandanganku, dengan mengikut apa yang betul, di tengah kancah realiti ini, adalah sebuah perjuangan yang lebih besar lagi benar," kata professor itu pada anak muridnya.

Anak muridnya mengingat apa yang diperkatakan oleh gurunya, dengan taat dan patuh.

Tiba-tiba, di hadapan sebuah teratak yang usang, si professor itu tadi berhenti. Dia melihat sepasang but yang koyak rabak dan bertanya kepada anak muridnya, "Sekarang kau nampak sepatu ini. Aku beri kuasa untuk kau mengarah aku. Aku melakukan sahaja apa yang kau arahkan."

Anak murid tadi menggaru-garu kepalanya. Dia tidak tahu apa pula yang ingin diajarkan oleh gurunya pada hari ini. Setelah berfikir beberapa ketika, dia berkata, "Saya arahkan prof untuk ambil kasut ini, dan sorokkannya. Kita menyorok di belakang belukar itu dan perhatikan apa yang akan terjadi."

Maka, professor itu melakukan seperti mana yang diarahkan oleh anak muridnya.

Beberapa lama kemudian, penghuni teratak itu keluar dari rumah. Dia memandang ke kiri dan ke kanan dan mengeluh kuat. Dia bermundar-mandir ke sana dan ke mari dan matanya melilau mencari sesuatu yang hilang. Di jenang pintu, isteri penghuni rumah tadi keluar bersama dengan anak-anaknya. Mata mereka bulat memerhatikan ayah mereka.

Tanpa sepatah kata, lelaki itu segara berjalan dan meninggalkan terataknya dengan berkaki ayam, untuk keluar berkerja.

Apabila mendapati tiada orang perasan akan kelakuan mereka, maka, professor dan anak muridnya keluar dari belukar. Anak muridnya kemudian mengarahkan but koyak itu diletakkan kembali di hadapan pintu teratak.

"Sekarang, giliran aku pula untuk memberi arahan pada kau," kata professor itu. Anak muridnya mengangguk.

"Aku mahu kau, keluarkan semua duit yang ada di dalam poket dan dompet kau, kemudian kau letakkannya di dalam sepatu yang kau suruh aku sorokkan tadi."

Anak muridnya terkial-kial mengeluarkan wang yang ada di dalam sakunya. Wang yang baru dikeluarkan dari bank, habis disumbat ke dalam but buruk pemilik teratak itu.

"Sekarang, kita bersembunyi sekali lagi dan lihat apa yang akan terjadi."

Apabila hampir waktu tengah hari, si pemilik teratak itu kembali berkaki ayam dan berwajah muram. Dia seperti kehilangan sesuatu yang lebih besar. Sebelum sampai ke hadapan rumah, dia memberi salam dan anak isterinya semua keluar menyambutnya - hairan.

"Awal abang balik hari ini?"

"Abang tidak mampu untuk membeli kasut baru. Tadi ada pegawai penguat kuasa datang. Dia menyaman bos abang kerana membiarkan pekerjanya mengabaikan keselamatan. Lalu, abang dibuang kerja."

"Tak apalah, mungkin Allah nak beri rezeki yang lagi bagus."

"Eh, abah! Bukankah itu kasut abah?"

Lelaki tadi meluru ke arah kasut yang ditunjukkan anaknya. Pada mulanya, dia mahu menyumpah, tetapi perasaan marahnya tiba-tiba hilang. Diangkatnya sebelah kasut yang pertama dan bertabur duit syiling dan berterbangan duit kertas.

Anak-anaknya berlari dan mengutip wang yang bertaburan. Lelaki itu memandang ke kiri dan ke kanan, mencari siapa yang cuba mempermainkannya. Namun, setelah puas memandang dan mencari, dia tidak menemui apa-apa.

Kemudian, diangkatnya kasut yang kedua dan mendapati beratus-ratus ringgit terdapat dalam kasut tersebut.

Mulutnya terlopong. Kakinya lemah dan badannya terus bersujud.

Dia teresak-esak menangis dan berkata, "Ya Allah, terima kasih kerana kau selalu mengingatiku, setiap masa, dengan ujian-Mu. Sesungguhnya, ini bukanlah wangku dan bukan juga rezekiku, kerana aku tidak berusaha untuk mendapatkannya sendiri. Ya Allah, aku redha dengan ujian-Mu ini dan aku doakan agar wang ini dipulangkan kepada pemiliknya kembali."

Anak-anak lelaki tadi mengumpulkan kembali wang ke dalam but. Kemudian, lelaki tadi mengambil but itu dan mencampakkannya ke dalam belukar.

But itu hampir-hampir mengenai kepala anak murid professor itu.

Sang professor berbisik pada anak muridnya, "Kalau kau mahu belajar mengenai kejujuran dan keikhlasan di tengah realiti kehidupan, kau belajarlah dari orang itu, bukan dariku atau universitimu."

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bagus! sangat.

`asal`