Kelab Peminat

Glory, Freedom dan Rock

Ini adalah glory. Dunia gua. Kalau lu nak kata freedom pun, boleh juga.

Lu tahu sebab apa?

Ok, baik gua cerita tentang dunia lu, tentang dunia gua.

Dalam dunia lu, lu dengar pop, dengar R&B. Kononnya lu fikir orang-orang muda macam lu, akan terikut berhibur dengan betul. Lu suka dan lu ingat orang-orang lain pun suka. Lu rasa, dengar lagu pop, R&B, macam dengar lagu sopan-sopanlah? Itu belum masuk lu punya nasyid lagi.

Lainlah gua. Gua ada freedom. Juga ada glory. Gua dengar lagu keras-keras. Lu kata gua suka buat headbanging. Memang gua suka buat headbanging. Tambah lagi bila gua sorang-sorang, tengah malam. Ini baru glory. Ini baru freedom. Ini baru rock, beb!

Dunia lu, lu bawa kereta besar-besar. Kereta yang boleh gerak laju-laju. Lu suka bergerak cepat-cepat. Apa lu cakap? Tanggungjawab lebih daripada masa? Itu lu cakaplah. Bukan gua cakap. Tapi, lu tahu ke lu bawa kereta tu ke mana? Lu suka bawa laju, tapi lu tak tahu mana lu pergi.

Tapi, dalam dunia gua, kalau jalan kaki itu kira hero, kira glory, kira freedom. Sekurang-kurangnya, kalau bukan jalan kaki pun, gua pakai public transport. Lagi jauh tempat gua nak pergi, kalau gua jalan kaki, lagi bagus gua rasa. Biar lambat asalkan selamat. Setiap langkah baru rasa glory, baru rasa freedom. Gua boleh jumpa ramai orang. Gua boleh rock dengan ramai orang. Berjalanlah rock. Berjalanlah glory. Berjalanlah freedom.

Satu benda, gua tengok dalam dunia lu, lu semua muda-muda belaka. Semua muka-muka licin, macam perempuan. Semua rambut stail-stail, pakai shades, pakai smart-smart. Lu ikut rapat-rapat fesyen zaman. Kalau lu tengok dekat tivi, semua pakai macam tu, lu pun pakai macam tu. Lu kata, senang nak masuk. Lu kata, orang tak curiga dengan lu. Lu kata, baru orang pandang sikit lu tu siapa.

Tapi, gua tak suka benda ikut-ikutan ini. Gua, orang yang ada freedom. Juga ada glory. Ikut suka hati gua nak pakai apa. Gua bela janggut. Janggut itu simbol glory. Lagi panjang, lagi glory. Gua pakai tak mahal-mahal, ala kadar. Orang kata, fesyen gua ketinggalan. Tapi, gua orang freedom. Gua tak peduli apa orang cakap. Dalam dunia gua, ramai orang tua juga. Semua orang tua gua ada glory, ada freedom. Semua berjanggut. Semua sederhana. Sebab apa? Sebab masing-masing tahu masa dah tak lama. Dah nak mati. Bergaul dengan orang nak mati ni, baru rock beb. Baru lu kenal apa erti hidup rock, beb.

Gua tengok dunia lu juga, lu banyak main sukan. Kem itu lu buat sukan ini. Kem ini, lu buat sukan itu. Pelik juga, orang-orang macam lu main sukan. Ingat orang-orang macam lu, lembik. Lembiklah, sebab lepak-lepak dekat dewan, dengar seminar, dengar simposium. Tapi, hairan juga gua, bila tengok orang macam lu fokus betul-betul dekat sukan. Ada ragbi. Ada acilut. Ada futsal. Tambahan, gua tengok, orang-orang macam lu, suka betul kumpul ramai-ramai untuk aktiviti sukan-sukan macam ni. Hairan betul gua.

Tapi, nak banding dengan dunia gua, gua tak main dah sukan-sukan ni. Gua rasa, main sukan tak glory, tak freedom untuk gua. Badan gua bukan kuat sangat. Kudrat badan gua tak boleh ikut sangat. Kudrat rock gua, gua fokus dekat hati. Kalau hati suka, rock macam manapun, boleh gua ikut. Sukan, bagi gua, bukan aktiviti hati yang rock. Itu aktiviti badan aja. Kalau dah tua, mana badan tua itu nak sukan-sukan lagi. Patutlah gua tengok, orang-orang lu semua muda-muda aja. Kalau lu nak tahu, yang boleh bawa sampai lu bertongkat, hati yang rock aja. Satu lagi, kalau kumpul ramai-ramai untuk tengok sukan, itu lagi bukan rock. Rock bagi gua, bila badan ni, tunggang terbalik, ramai-ramai, lima kali sehari. Yang rasa lagi rock, dia akan tambah benda tunggang-terbalik ni tengah-tengah malam, sebelum buat headbanging. Itu lagi rock. Lagi glory. Lagi freedom.


Lu, bukan gua nak cakap, tapi gua kena cakap juga. Lu budak-budak lagi. Lu tak kenal dunia lagi. Sorry to say, no hard feelings, kalau gua cakap lu baru tercari-cari makna. Sebab itulah, gua tengok, lu campur itu, campur ini. Lu campur yang lu rasa agama sikit, dengan dakwah sikit, dengan persatuan sikit, dengan khalifah sikit, dengan modern sikit. Lepas tu, lu kata "inilah dunia aku, dunia perjuangan." Satu segi, gua pujilah sikap lu. Lu boleh kata, sensitif juga dengan benda-benda kehidupan ni, apatah lagi tentang kehidupan rock gua. Lu boleh kata itu ini tentang rock gua. Tapi gua tak kisah. Gua tahu, bila lu cakap tentang rock gua, lu cakap tentang permukaan, dari sumber yang tak ori. Lu dengar orang bukan rock cakap, kemudian lu tafsir sendiri, lepas tu, lu kata rock gua salah, rock gua bidaah. Tapi, gua tak kisah, sebab gua rock. Gua juga ada glory, ada freedom.

Lu kata gua sesat macam mana pun, gua tetap rock. Hati gua dah terpaut pada rock. Rock itu glory. Rock itu freedom. Rock yang inilah yang buat gua selalu nak pergi tempat orang tunggang-tungging lima kali sehari tu. Kalau tiba-tiba gua rasa rock sikit, gua bangun tengah-tengah malam, gua tunggang-tungging-terbalik, lepas itu, gua headbanging sampai pagi. Gua hidup untuk rock. Gua mati pun untuk rock. Gua bela janggut. Ini simbol glory gua. Gua tak perlu terikut-ikut fesyen semasa. Itu simbol freedom gua. Gua kawan dengan orang-orang tua, gua rasa rock. Betul-betul rock!

Ini gua nak cakap, kalau lu nak rasa kehidupan, gua ajak masuk dunia gua, dunia rock. Dunia lu tak ada glory, tak ada freedom. Gua boleh jamin, kalau lu jadi orang rock, lu akan rasa macam mana kehidupan rock yang ada glory, yang ada freedom. Itupun yang manusia macam lu nak kan? Gua bukan jenis kedekut. Gua ajak semua orang. Lu lain. Gua nak masuk pun tak boleh. Lu sama-sama dengan geng lu saja. Tapi, tak apa, lagi bagus. Lagi selamat orang ramai.

Ok, gua nak blah dulu. Sekarang sudah tiba waktu tungging-terbalik. Dengar tak panggilan tu? Itulah panggilan untuk glory, untuk freedom.

Rock!

1 ulasan:

ASaL berkata...

mahu merasa freedom dalam glory yang sebenar...