Kelab Peminat

Hujan 2

Hujan membawa pengertian yang pelbagai.

Kesedihan. Kegembiraan. Kehidupan. Juga, pengkhianatan.

Tambah lagi jika di Malaysia, hujan yang lebat membawa erti yang begitu mendalam sekali.

Sekali lagi, saya terdengar suara membisik, "Semalam aku berduka. Hari ini, aku kehujanan. Dan esok, aku tak tahu esok apa akan jadi. Tapi, hari ini, aku sudah mempunyai panduan semalam, untuk apa yang aku perlu lakukan pada esok hari."

Kemudian, saya berpaling. Hujan masih menitis. Saya cuba meneliti dalam kebasahan.

"Aku gembira diberi penghidupan yang baru. Rasa dan jiwa yang baru. Seolah-olah aku diberi peluang untuk bertunas sekali lagi. Di dalam hujan ini."

Pohon petai belalang yang bersusun sepanjang jalan memuramkan suasana petang yang sedia kelam.

"Tetapi," kata suara itu lagi, di bawah langit yang kelabu. "dalam kehidupan baharu ini, aku terpaksa melukai orang lain. Aku terpaksa melakukan dosa."

"Ah, betapa aku ini terlalu mementingkan diri," katanya lagi.

"Kau nak tahu kenapa?" tanya suara itu pada saya. Saya merapati, mahu mendengar bisikan antara dengar dan tidak. Hujan yang menimpa saya dan bumbung merah kecil tempat saya berteduh mencetuskan bunyi yang hingar, tetapi sayu.

"Begini, biar aku nukilkannya dalam puisi," sambungnya. Mesra sungguh dia dengan saya, walaupun dimensi memisahkan kami.

"Kawan,
Salahkanlahku,
Berkali-kali,
Mengkhianatimu."

Saya mendengar, terpegun dan tidak sedar saya lama dipercik tempias. Gema suara itu meresap ke dalam udara, lalu hilang.

Tiba-tiba, dan deruman kenderaan yang melalui jalan bersipongang dengan bunyi hujan.

Saya melangkah pergi, meninggalkan teduhan itu - tidak peduli lagi kebasahan.

Tiada ulasan: