Kelab Peminat

Tidur

Jarang dia bermimpi kalau tidur.

Dan, dia tak pernah berhajat untuk bermimpi pun, kalau tidur.

Dia mahu tidurnya, molek-molek 6 jam, tanpa ada gangguan.

3 jam pertama, benar-benar dia karam dalam lena. Kemudian, dia bangun, bertemu Tuhan, sewaktu alam benar-benar sunyi. Kemudian, menyambung kembali 3 jam yang berbaki, menunggu kokokan ayam pertama.

Dia memahami kata cikgunya, yang atheist.

Dia belajar, tidur itu macam gelombang- turun dan naik.

Mula-mula, katanya, apabila kita memejam mata, kadar denyutan otak akan perlahan. Sehingga satu tahap, ia menjadi sangat rendah, kemudian, perlahan-lahan ia kembali aktif. Ia seolah-olah, awal permulaan tidur, kemudian tidur itu menjadi tidur mati, sebelum tidur itu menjadi tidur orang hidup kembali.

Katanya lagi, itulah sebabnya, kau boleh bangun di tengah-tengah malam.

Sepanjang hari saya meninggalkan ruang ini, saya meneliti katanya, lama sebelum saya berkongsi di entri.

Namun, ada sekali itu, dia mendakwa dia bermimpi.

Seorang tua berkata padanya, "kadang-kadang, yang mendapat rezeki adalah muridnya. Gurunya sekadar mengajar mencari rezeki itu."

Rezeki malam, katanya lagi, sungguh manis. Sungguh dirindu.

Saya minta dia berdoa, supaya saya melalui pengalaman sama sepertinya.

Tiada ulasan: