Kelab Peminat

Komplen


"Apa la dreber bas ni. Lambat! Berak ke?" (Kalau anda naik bas 312)

"Ba*i punya Kancil" (berlaku apabila orang sedang mencari parkir yang penuh, kemudian rasanya dia telah menemui tempat parkir itu. Namun, apabila bersedia untuk membelok, kelihatan sebuah Perodua Kancil yang tersembunyi)

"Apalah mamak, kenapa buat teh tarik ni manis sangat?" (Saat kempen diabetis)

"Hoi! Mau mati ka?" (ini selalu anda dengari di Pulau Pinang jika anda adalah pejalan kaki atau penunggang basikal)

PON! PON! PON! PON! PON! POOOOOOONNNNNNNNN!!! (bunyi hon)

"Bodoh punya pemimpin. Macam mana boleh buat polisi bangang macam ni." (Kata-kata selepas pilihan raya)

Dan sebagainya.

Di Malaysia, saya berpeluang bertemu dengan banyak orang yang menyatakan rasa tidak puas hati, rasa benci, rasa meluat dan rasa cemuih.

Saya kira, salah satu sindrom di Malaysia ini adalah sindrom komplen.

Saya mendengar dari mulut orang, sejak saya pulang dari negara luar. Kadang-kadang seronok juga menjadi pendengar komplen. Macam saya ini pegawai biro aduan awam.

Namun, hari ini, saya sendiri akhirnya telah terjerumus dalam dunia ini.

Saya sendiri menjadi orang yang komplen.

"Apa lembab punya hospital. Orang sihat boleh sakit. Orang sakit boleh mampus. Orang mampus boleh berulat!" kata saya, marah-marah. Mendengus.

Begitulah. Lama-kelamaan, saya akhirnya larut dalam dunia ini. Dunia yang sama ada kita survive diam-diam, atau kita komplen.

Dan komplen kita ini, bukannya diambil perhatian dan tindakan pun. Itulah hakikat negara kita.

1 ulasan:

Jazli Safwan berkata...

Kat Pulau Pinang tu ada lagi extrem.

Pala B*t*h pak hang la! Reti bawa reta ka dak?

Padahal, dia yg macam haram bawa kereta. ha ha