Kelab Peminat

Lima Puluh Ringgit

Kes 1:

"Laa, besarnya duit. Mak cik tak dak duit pecah ni. Pak cik hang dah keluar ni haa."

"Macam mana nak bayar makan ni, makcik?"

"Nak buat macam mana. Tengok ni." Bekas berisi duit kertas hanya dipenuhi not seringgit berwarna biru.

"Hmm, takkan tak boleh bayar juga kot?"

"Takpalah nak oi. Hutang dululah. Hang pun selalu mai sini kan? Esok ajalah hang bayar."

"Hutang... Baiklah mak cik."

Kes 2:

"Tambang bas seringgit je dik."

"Tapi, saya ada lima puluh ringgit ini aja."

"Pergilah pecahkan. Adik naik bas yang lepas ni."

"Bas lepas ni? Lambat lagi bang. Saya nak cepat ni. Tak boleh bagi can ke?"

"Mana boleh. Nanti orang lain kata apa pula. Cepatlah, abang nak jalan ni."

"Yelah, saya pergi pecah duit sekarang. Saya naik bas satu lagi nanti."

Kes 3:

"Wang atau nyawa?"

"Uih! Tolong bang, saya tak ada duit ni."

"Bagi semua duit yang lu ada. Kalau tak, aku tikam."

Terketar-ketar menyeluk saku. Pisau dekat di perut.

"Tolong bang, saya nak balik rumah ni. Tak ada duit dah."

"Ah, peduli apa aku! Janji aku dapat lima puluh ringgit. Boleh pam malam ni."

Tiada ulasan: