Kelab Peminat

Surat buat kawan 1

Kawan,

Apabila kau membaca ini, senangkanlah hatimu. Keadilan akan juga berpihak kepada kita. Hari esok, kita akan bangun dan segar tanpa ada lagi penindasan dan kekejaman.

Kawan,

Cerita ini, adalah cerita biasa yang selalu kau dengar. Ia bermula saat kau menjadi benci mendengar penggera jam setiap pagi dan terpaksa pergi ke kilang dalam kesesakan jalan raya. Ia tidak berakhir, meskipun kau telah pulang lewat malam, untuk membaca warkahku ini.

Kawan,

Tak terasa terasingkah kau? Tak terasa terceraikah batinmu dari kehidupanmu?

Kawan,

Bukankah pekerjaan sepatutnya menggembirakanmu dan mengujakanmu? Bukankah berkerja itu memberikan kepuasan apabila kau merasai kehadiran batinmu di dalam setiap tumpuan dan ketekunanmu? Akan tetapi, melalui cerita-cerita deritamu kepadaku, aku tahu lagi pasti, apa aku persoalkan itu, tidak terjadi dalam realiti kehidupan kerjayamu.

Kawan,

Aku juga sepertimu. Kita juga seperti kebanyakan orang, khususnya yang bergelar pekerja. Pekerjaan, dalam dunia kita duduki sekarang, tidak merealisasikan hakikat manusia yang selalu kita idam-idamkan, melainkan sebuah keterasingan dalam kehidupan.

Kawan,

Dalam dunia kita sekarang, kita tidak lagi bebas mencari diri kita - dalam pekerjaan yang kita lakukan sehari-hari. Ia sudah menjadi seperti perjuangan - bukannya perjuangan mencapai hakikat kebahagiaan. Ia adalah perjuangan untuk mencari secebis rezeki - syarat untuk kita bisa terus hidup.

Kawan,

Ketahuilah, pekerjaan telah mengasingkan dirimu, diriku dengan kehidupan dan kenangan yang pernah kita lalui dahulu.

Dalam dunia ini, aku akan terus memahami deritamu. Walau aku juga sama. Kerana, esok telah ditentukan untuk kita.

Sekian.

Tiada ulasan: