Kelab Peminat

Islam and Secularism 3


Saya membuka buku catatan hitam saya kembali. Sudah menjadi kebiasaan, saya mencatat apa yang menarik untuk dicatatkan, supaya ia dapat dapat dirujuk semula di masa akan datang.

Tarikh catatan tersebut adalah 23 Oktober 2008 dengan menggunakan pena dakwat hitam.

Islam and Secularism 2


Saya teruskan menyemak naskhah Islam and Secularism, Syed Naquib al-Attas. Bab awal buku ini benar-benar menduga saya. Al-Attas menghuraikan mengenai latar belakang kontemporari pemikiran Barat, dengan memfokuskan perbincangan terhadap pengaruh besar ketamadunan mereka - iaitu agama Kristian dan Yahudi. Saya cuba tekal untuk membaca sebuah rakaman histografi dan pergolakan pemikiran yang bepentaskan tamadun Rom sehinggalah abad ke-19. Sudah tentu, ia benar-benar mencabar. Ini kerana, pengalaman sejarah Eropah dan Barat tidak sama dengan pengalaman sejarah kita di Timur dan Islam. Apatah lagi kerangka pemikiran Barat sering sahaja mengalami perubahan demi perubahan. Tambahan sifat ketamadunan Barat itu sering sahaja memberontak daripada kongkongan gereja, lantas memberanakkan pandangan falsafah yang mahu membebaskan diri daripada Tuhan dan wahyu.

Islam and Secularism 1


Adi karya Syed Naquib al-Attas, Islam and Secularism telah memberi pengaruh yang begitu besar dalam dunia pemikiran Islam. Apabila saya menyelak satu persatu album kenangan, teringat-ingat jari saya pernah melirik buku-buku yang bersusun di rak Surau Union House, University of Adelaide, Australia. Makalah yang mempunyai muka merah yang bertulisan khat itu saya ambil selama beberapa bulan dan sempat juga saya 'mencuri' makalah ini, untuk dibawa pulang sewaktu bercuti di Malaysia. Islam and Secularism, terbitan ABIM 1974 ini, telah memberi kesan yang besar kepada saya. Biar saya ceritakan kenapa.

Pandangan hidup 4

Gambar ehsan Shafiq Abas

Kemudian, kami membincangkan mengenai beberapa perkara penting yang menjadi dasar pandangan hidup Islam.

Pandangan hidup 3 (rehat)

Gambar oleh Shafiq Abas

Kami berehat selama setengah jam.

Saya sempat bertanya kepada Prof Wan sewaktu rehat, apakah makna menjadi Melayu, dalam konteks pandangan alamnya? Jawapan Prof mudah - yakni bahasanya. Jadi, dalam jalur sejarah bangsa Melayu, terdapat pelbagai etnik yang diasimilisasi dan akhirnya memegang status bangsa Melayu.

Pandangan hidup 2

Perenggan 3 di dalam kitab Aqaid An-Nasafi

Berkata Ahl al-Haqq - dimuliakan Allah kiranya ia selama-lamanya! -: (Sa)muha haqiqat segala perkara itu thabit adanya dan pengetahuan akan dia sebenarnya, bersalahan dengan qawm Sufasta'iyyah.

Pandangan Hidup 1


Semalam, di dalam kelas pertama Wacana Pandangan Hidup Islam, kami membuka kitab Aqaid An-Nasafi. Prof Syed Naquib al-Attas, yang bertanggungjawab membuat kajian ilmiah terhadap adi karya penting ini mengatakan bahawa ini adalah manuskrip yang paling awal di dalam alam kepulauan Melayu. Menurut bahagian awal buku ini, manuskrip ini telah dibeli oleh Prof Diraja Ungku Aziz dari seorang ilmuan (mungkin juga hartawan) dari Barat.

Ketamadunan


"Di balik setiap ketamadunan akan ada banjaran yang melatari," katanya pada seorang kawan pada suatu hari. "Jika kita fikir secara metafora - banjaran dan gunung adalah asas kepada ketamadunan."

"Bagaimana manusia bisa membina ketamadunan?"

"Dengan cinta, mungkin."

"Kenapa pula dengan cinta?"

"Kerana dengan cinta, akan lahir insan dan kemanusiaan. Dua inti asas untuk sebuah ketamadunan."

"Saya tertanya-tanya, kenapa manusia mahu bertamadun, sedangkan sebelum ini, dalam buku-buku sejarah - manusia boleh sahaja tinggal di gua-gua dan primitif."

"Buku sejarah itu, barangkali tidak memuatkan cerita sebelum manusia turun ke dunia. Sejarah manusia bermula lebih awal daripada itu, bagiku."

"Bagaimana pula?"

"Kisah Adam dan Hawa. Bapa dan Ibu bani manusia. Sejarah mereka bermula dari dalam syurga lagi."

"Berbeza dengan kehidupan di dunia, di mana kebahagiaan itu tidak setara dengan kebahagiaan yang berkekalan di akhirat. Begitu?"

"Syurga itu puncak segala ketamadunan. Di dalamnnya adalah destinasi terakhir segala kebahagiaan," katanya.

Dua Jalan


Kami memulakan tahun 2011 dengan melakukan aktiviti fizikal dan mencabar. Jika melihat Kuala Lumpur menghadap Timur Laut, anda akan melihat sebaris bukit kuartza yang melatari bandar raya. Semalam, hari pertama tahun baru, kami menghabiskan lima puncak bukit yang begitu menduga itu.

Sepanjang pendakian, kami dihadapkan dengan pelbagai pilihan. Ada batu besar yang berada di hadapan, lalu kami terpaksa memilih untuk mengikut jalan kiri atau kanan. Jalan di sebelah kiri terdapat gaung yang begitu dalam. Jalan di sebelah kanan pula terdapat batu yang lebih sukar untuk dipanjat. Ada juga dinding batu yang merintangi perjalanan ke puncak. Lantas, kami diberi dua pilihan yang sukar - yakni memanjatnya seperti cicak, atau menuruni lurah yang curam, sebelum memanjat kembali melalui jalan yang lebih mudah.