Kelab Peminat

Kuliah

Masjid Adelaide City yang terletak di Litter Gilbert St bolehlah dikatakan pusat pertemuan umat Islam, dari saentero benua. Baik dari benua kecil India-Pakistan, tanah ketamadunan Islam Jazirah Arab-Turki, negeri kepulauan Jawi, saudara-saudara gagah dari benua Afrika, bahkan saudara-saudara bermata biru dari rantau Balkan dan negara kanggaroo dan euclyptus; Australia.

Di sini, di dalam bangunan yang telah berusia lebih seratus tahun ini, kami bersama-sama berqiam, berruku' dan bersujud, bersatu hati di dalam keimanan menyembah Allah SWT. Bagi saya, tiada apa yang boleh menyatukan kami yang terdiri dari berbilang bangsa ini, melainkan ketaqwaan kepada Allah, sunnah Rasulullah SAW dan agama Islam yang telah memecahkan tembok bangsa dan warna kulit.

Kebiasaannya, seusai solat Isyak, jemaah Masjid Adelaide City Adelaide diserikan lagi dengan kuliah Hadith yang disampaikan oleh Syeikh Haitsam Kabarra, mahasiswa Jurusan Syariah, dari sebuah universiti di Damsyik, Syria (saya tak ingat apa nama universitinya). Beliau yang berketurunan Arab Lubnan, begitu fasih dan faqih menyampaikan ilmu hadis dari kitab Riyadus Salihin dan setiap kali kuliah, pasti ada satu nilai penarik, yang membuatkan setiap hari semakin ramai orang mengimarahkan masjid Adelaide City.

Misalnya, dua hari lalu, kuliahnya begitu syahdu dengan tangisan tak berhenti-henti. Tangisan beliau sewaktu menyampaikan kuliah begitu menyentuh hati kami, para pendengar. Hadis yang beliau huraikan juga, begitu menusuk kalbu kami, sehingga kebanyakan jemaah yang duduk menunggu kuliahnya, ikut menangis kehibaan (klik sini untuk hadith tersebut). Saya sendiri menyaksikan kawan-kawan saya, teresak-esak sewaktu mengaminkan doa Syeikh Haitsam yang panjang lebar itu.

Sungguh, malam itu benar-benar mengharukan.

Malam tadi, jemaah di Masjid Adelaide City semakin ramai. Seperti biasa, selepas Isyak, kuliah Syeikh Haitsam pun bermula dan kami berkumpul rapat-rapat dan bertembung lutut sesama kami. Kehangatan ukhwah merentasi bangsa begitu terasa di tengah kesejukan musim luruh di bumi Adelaide ini.

Malam tersebut, beliau menyampaikan hadith dari bab berkaitan dengan keutamaan melakukan amal sewaktu penghujung usia.

"Kalau seseorang itu sudah melepasai umur 60 tahun, maka dia tiada lagi alasan untuknya kenapa tidak berjaya memasuki syurga," kata beliau. Syeikh Haitsam yang mempunyai kerakyatan Australia bertutur dalam bahasa Inggeris yang begitu fasih. Kefasihan dan kepintaran beliau menyampaikan kuliah begitu menarik perhatian dan membuatkan kami semua terpaku.

"Ada banyak pendapat yang menjelaskan bila seseorang itu sudah tua. Misalnya, Abdullah Ibn Abbas mengatakan bahawa umur tua seseorang adalah apabila beliau mencecah 60 tahun. Ada juga pendapat mengatakan bahawa umur tua seseorang adalah 40 tahun." Dari belakang, kedengaran suara Aliph menterjemah butir-butir kuliah pada Ustaz Wan.

"Dan, ada juga yang mengatakan, seseorang sudah tua apabila rambutnya sudah bertukar kelabu atau putih."

Saya menjeling ke arah bapa Syeikh Haitsam, Wassif Kabbara. Janggut pandaknya memang seratus peratus putih, begitu juga rambutnya. Tangan kanannya mengitar tasbih dan dia bersandar pada undakan tempat khatib memberi khutbah. Menyedari saya mengerlingnya, dia lantas mengurut-ngurut janggut dan tersengih-sengih sendiri. Saya ketawa dalam hati. Barangkali menyedari intipati kuliah anaknya menghurai fizikalnya sendiri.

Saya sebenarnya terpesona dengan keakraban keluarga Kabarra ini. Biasanya, adik Haitsam yang berumur dalam lingkungan 14-15 tahun, turut sama datang menghadiri kuliah abangnya. Kadang-kala, si Tiger, adik kecil Syeikh Haitsam yang mempakai jaket belang-belang harimau, juga datang dengan senyuman manisnya. Ayah merekalah yang membawa mereka semua. Dan, apabila saya melihat mereka berbual, ia mencerminkan mereka itu mempunyai pertalian keluarga yang sungguh erat, seolah-olah mereka saling berbicara dengan kawan-kawan sebaya.

Itulah saya rasakan, kehebatan Islam yang memupuk prinsip menghormati orang tua dan menyayangi yang muda. Dan, ia terjelma di balik tingkah laku orang yang benar-benar mengamalkan agama ini, dengan dasar ilmu yang dipunyai, serta tak lokek mengajarkannya setiap hari selepas Isyak.

Malahan, Syeikh Haitsam juga tidak kisah sekiranya kita menyerbunya dengan pelbagai permasalahan agama seusai kuliah itu.

Juga, sering kali beliau bertanya kepada saya pada penghujung kuliah, "Do you need a lift? (kamu nak saya tumpangkan kamu ke rumah?)

Saya bersyukur kepada Tuhan, kerana di sini, rumah saya hanya beberapa puluh meter sahaja dari masjid dan ia salah satu rahmat dan kemudahan buat kami di Village. Syeikh Haitsam sendiri pun, memanjangkan cuti musim panasnya dan berhasrat mahu menyampaikan kuliah hadithnya setiap malam, sehinggalah beliau pulang semula ke Syria akhir Disember nanti.

Buat rakan-rakan Adelaide, saya mengajak anda untuk meluangkan sedikit masa, bersama-sama mendengar kuliah hadith ini, yang barangkali sukar didapati di sini. Alangkah baiknya, sekiranya setiap hari kita diingatkan tentang nikmat syurga dan azabnya api neraka.

Oh ya. Aliph juga telah mengambil inisiatif dengan menjemput Syeikh Haitsam untuk menyampaikan kuliah hadith di rumahnya, di 1 Maple St, Broadview. Saya kira, buat rakan-rakan yang tinggal jauh dari kawasan City, bolehlah datang ke rumah Maple, pada waktu Maghrib, setiap hari Jumaat, kerana Syeikh Haitsam sendiri turun ke sana.

Dalam majlis-majlis ilmu begini, kita mudah menemui cahaya-Nya.

Tiada ulasan: