Kelab Peminat

Makmul 1

Rupa-rupanya sudah dua minggu ziarah kami ke Murray Bridge berlalu. Sungguh cepat masa meninggalkan kami, walaupun kesan-kesan kenangan belum kukuh mengakar dalam relung jiwa ini. Benar, masa berlalu sekelip mata.

Saya, di sudut Surau Union House, Uni of Adelaide, terkenangkan ziarah penuh bermakna itu tatkala sang khatib membaca khutbah solat Jumaat tadi. Intipati khutbahnya menyentuh tentang ciri mukmin yang merasai kemanisan iman dan apa yang disentuh beliau, benar-benar menusuk kalbu.

"Siapakah mereka yang merasai kemanisan iman ini?" Khatib yang menyampaikan khutbah dalam bahasa Inggeris tersenyum sambil mengangkat tangan kanannya. Isyarat itu menarik jemaah solat Jumaat untuk mendalami apa yang ingin diperkatakannya.

"Yang pertama, cintanya pada Allah dan Rasul-Nya melebihi cintanya yang lain." Saya seraya terbayang wajah ibu, ayah, opah dan adik-adik. Saya juga terbayang wajah insan-insan yang memimpin saya untuk menjalani kehidupan ini dengan sempurna. Mereka selalu di hati saya.

"Bukankah Allah telah berfirman dan Rasul menunjukkan cara, bagaimana caranya mencintai orang-orang yang rapat dengan kita?" Soal saya sendiri. Sungguh, firman Allah untuk mengasihi ibu bapa, ahli keluarga dan sahabat taulan dan pedoman Rasulullah bersama para sahabat baginda, membuatkan saya perlahan-lahan memahami hakikat cinta yang sebenar. Cinta yang berputik atas rahmat petunjuk dari Allah dan Pesuruh-Nya.

"Yang kedua, apabila dia mencintai saudaranya, tidak lain kerana mencintai Allah SWT." Khatib sempat merenung saya, memberi senyuman sebelum menambah senyuman manisnya buat jemaah yang lain. Khatib menghurai sebuah kisah dari hadis mengenai isi yang ingin beliau ketengahkan.

Ceritanya, ada seorang mukmin, yang dalam perjalanan menziarahi saudara seagamanya di suatu tempat. Allah SWT telah menitahkan malaikat untuk menemui mukmin tersebut. Di hadapan mukmin tersebut, malaikat itu bertanya; "Kau menziarahi saudaramu atas keperluan apa?" Lalu, sang mukmin itu menjawab, "Aku menziarahi saudaraku tidak lain tidak bukan kerana Allah Taala." Lalu malaikat berkata padanya, "Sesungguhnya, Allah mencintaimu, seperti mana kamu mencintai saudaramu itu."

Sungguh, bagi saya, ciri kedua kemanisan iman benar-benar menjelaskan ciri pertama yang disebutkan oleh khatib tadi. Fikiran saya terlayar, dalam episod ziarah kami ke Murray Bridge selama tiga hari.

Kami tiba di Murray Bridge lewat Jumaat malam, setelah perjalanan 1 jam setengah dari Adelaide. Hawa sejuk dan seekor kucing putih menyambut kami di Masjid Murray Bridge. Struktur bangunan masjid di jalan Old Swanport Road ini bukanlah seperti sebuah masjid biasa yang selalu kami lihat, melainkan sebuah rumah yang sederhana besar, dengan lantainya berketinggian 2 kaki dari tanah. Syeikh Haitsam, selaku ketua perjalanan, memberi salam, membuka pintu dan menyalakan lampu, diikuti Aliph, saya, Fitri dan Hijaz. Namun, di dalam, suasana kerohanian terasa agam terbina dan kebersihan masjid ini jelas terjaga, meskipun ruang solat utamanya kecil. Sejadah terlipat kemas dan banyak rantai tasbih terletak di keempat-empat penjuru masjid. Permaidani yang melapisi lantainya juga tebal dan terasa sungguh sedap dipijak.

Sewaktu Syeikh Haitsam dan Aliph kembali ke kereta untuk menguruskan barang-barang dapur kami, saya sempat meneliti kitab-kitab bahasa Turki yang tersusun di rak. Satu set tafsir Al-Quran ke Bahasa Turki bewarna putih nukilan Said Nursi, menarik perhatian saya. Saya hanya sempat memerhati, sebelum diajak untuk bersiap-siap untuk tidur. Kata Syeikh Haitsam, jemaah kami ini perlu mendapat rehat yang cukup untuk hari esok. Bahkan, subuh juga bakal menjelma seawal jam 4.30 pagi, sedangkan masa sudah melepasai jam 12.

Sebelum kami tidur, kami telah diingatkan kembali mengenai beberapa adab tidur, sunnah Nabi Muhammad SAW. Antaranya adalah berbaring mengiring ke kanan, di atas bantal, melekapkan pipi dengan tapak tangan kanan. Sebelum berbaring, surah tiga Qul dibaca, dihembus tiga kali pada tadahan doa dan disapu pada seluruh badan. Berzikir 33 kali Subhanallah, 33 kali Alhamdulillah dan 34 kali Allahuakbar juga elok sebagai persiapan sebelum tidur. Dan, paling penting adalah membaca doa sebelum tidur.

Lampu ruang solat utama dipadamkan, meninggalkan lampu yang menyusup masuk dari belakang. Di dalam gelap dan dalam bungkusan sleeping bag, saya terbayang-bayangkan bagaimanakah ziarah kami terhadap saudara seagama kami esok akan terjadi.

(bersambung)

Tiada ulasan: