Kelab Peminat

Makmul 3

Dinihari itu, saya tersedar, ada orang membuka lampu ruang solat utama, tempat kami tidur. Namun, saya tak endahkan sangat. Masih terlalu awal untuk bangun dan membuang bungkusan sleeping bag dalam hawa yang mencengkam.

"Bangun weh, imam dah datang." Saya tak ingat, siapa yang mengejutkan.

Rupanya, imam tiba seawal jam 4.30 pagi di Masjid Murray Bridge. Kami semua benar-benar tak sedar yang dia sendiri yang melaungkan azan dengan suara qarinya itu. Terasa malu pula kalau masih berlenjan di atas permaidani yang tebal ini.

Hari kedua bermula, lebih lain dari biasa. Brother Musa, selaku imam, mengalunkan bacaan Quran dengan begitu baik dan merdu sekali. Ada beberapa orang ahli jemaah dari kariah Murray Bridge. Seusai solat, mungkin kebiasaan penduduk di sini, kedengaran bacaan tasbih secara berjemaah. Ia benar-benar mengingatkan saya suasana kampung, di mana imam akan berpaling ke arah makmum, duduk di antara dua sujud dan berjemaah memuji Tuhan yang Esa. Bezanya di sini, ia diketui oleh makmum yang berada di belakang imam. Kemudian, Brother Musa mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran untuk kami semua dengari. Sungguh, gemersik suaranya menghangatkan jiwa.

Hari ini, kami bersarapan dengan resepi semalam; roti, madu dan keju. Saya mengenakan baju Melayu merah hati, hadiah dari ayah dan kain pelekat, hadiah dari mak. Kemudian, kami menghadiri sesi Ta'lim wa Ta'alum (Mengajar dan Belajar) bersama Syeikh Haitsam. Saya terkesan dengan pengisian tentang lima hak seseorang Muslim terhadap saudara seagamanya. Saya ada mencatatkan dalam buku catatan untuk dikongsikan:

Pertama, menjawab salam. Menjawab setara dengannya atau menjawab lebih ahsan, lebih baik.

Kedua, turun menziarahi saudara yang sakit.

Ketiga, menguruskan jenazahnya.

Keempat, menerima pelawaannya.

Kelima, mengucapkan Yarhamkallah apabila saudara itu mengucapkan Alhamdulillah setelah bersin.

"Dalam riwayata hadis yang lain, Nabi Muhammad SAW menambah, sekiranya seseorang saudara kamu meminta nasihat, maka berilah nasihat yang baik. Malah, setiap Muslim yang dizalimi juga mempunyai hak terhadap Muslim yang lain."

Saya terpegun. Inilah intipati yang diterapkan oleh Rasul buat para sahabat baginda. Ini bermakna, Rasulullah SAW telah menyentuh mengenai hak-hak asasi manusia beribu tahun lampau, lebih awal lagi sebelum penubuhan mana-mana badan bukan kerajaan yang kononnya memperjuangkan hak asasi manusia. Badan NGO ini tidak sedar yang ada hak yang lebih besar yang perlu ditunaikan, berbanding meminta hak untuk bebas bersuara tak tentu hala. Dan, setiap lima tahun, tuntutan hak itu sering bertukar-tukar pula, seolah-olah asasi manusia itu berubah-rubah mengikut masa. Apakah mereka memperjuangkan hak nafsu? Allah sahaja yang tahu.

Zuhur disambut dengan meriah. Brother Musa, selaku imam, sekali lagi mengimami kami dan beberapa jemaah tempatan yang lain.

Selesai solat, kami menyiapkan makan tengah hari. Setelah makan dan sewaktu menanti waktu Asar, kami mengambil peluang melunjur-lunjurkan kaki dan berbaring-baring. Perasaan untuk menyertai ziarah selepas Asar nanti begitu berkobar-kobar.

Asar menjelma. Selesai solat, seorang jemaah yang telah berjanji untuk membawa kami untuk menziarahi saudara-saudara yang masih belum diziarah semalam. Beliau merupakan pemandu teksi berketurunan Arab Lubnan. Argh, menyesal saya tidak tanyakan namanya.

Kami berempat, saya, Aliph, Syeikh Haitsam dan saudara kami dari Murray Bridge ini menaiki Holden Commodore putihnya. Saya berdebar-debar. Sebelum kami bertolak, kami diingatkan tentang beberapa adab ziarah. Antaranya, mengetuk pintu tiga kali, memberi salam, jangan menjeling ke dalam rumah (kerana rumah adalah aurat penghuninya), sentiasa bersangka baik andai salam tak disambut, berdiri di tepi pintu untuk mengelakkan kita terpandang terus ke dalam rumah dan sentiasa menjaga pandangan. Sepanjang perjalanan, saya rasa gusar, takut-takut niat ziarah yang dipasang tercemar dengan perbuatan yang melanggar adab.

Rumah pertama kami ziarah, adalah rumah saudara Turki. Anak lelaki tuan rumah yang menyambut kedatangan kami. Syeikh Haitsam yang menjadi Mutakallim, (juru bicara) mengajak tuan rumah untuk ke masjid malam ini seusai Isyak. Kami dihantar pulang dengan senyuman dan adik-adiknya yang masih kecil.

Kami bergerak ke rumah kedua. Alhamdulillah, salam disambut oleh tuan rumah sendiri. Rupanya, tuan rumah juga merupakan orang Lubnan, tetapi telah menetap lama di Murray Bridge. Syeikh Haitsam berbasa-basi dengan beliau. Namun, mereka kembali berbahasa Inggeris untuk menghormati saya dan Aliph.

"Saya gembira dengan kedatangan kamu semua," ujarnya. "Anak saya ini, benar-benar mahukan pelajaran agama. Tetapi, tahulah kami di sini, sukar mendapatkan sekolah Islam atau sekolah Arab. Sayang. Dia sememangnya seorang yang rajin bersolat, walaupun tak pernah disuruh." Anak yang beliau maksudkan adalah anak lelakinya, berusia dalam lingkungan 9 tahun. Saya seraya teringat akan adik saya di Putrajaya. Sewaktu saya bercuti, saya sering menemankannya di bawah lobi apartment blok A Presint 18, sebelum diambil oleh pemandu yang membawanya ke kelas mengaji. Namun, baru-baru ini, saya mendapat khabar, yang adik saya tidak lagi dapat menghadiri kelas pengajian Al-Quran, kerana tiada pengangkutan. Moga Allah memudahkan generasi muslim ini belajar dan terdidik dalam sistem pendidikan Islam, doa saya dalam hati.

Kami melanjutkan ziarah. Ada rumah yang tidak dijawab salamnya. Kami membetulkan sangkaan. Kemudian, meneruskan ziarah ke rumah saudara kami yang lain pula.

Kami tiba di rumah seorang lagi saudara Arab Lubnan. Tuan rumah ternyata begitu mesra dan gembira dengan kedatangan kami.

"Ya Ibn Wassif. Anda sudah kelihatan seperti ulama'!" kata tuan rumah sambil memeluk Syeikh Haitsam dan kami semua. Kami semua kemudian dijemput ke dalam rumahnya.

Syeikh Haitsam, saudara yang membawa kami dan tuan rumah berbual begitu mesra, seolah rakan-rakan lama yang tak bertemu. Saya dan Aliph saling berpandangan, gagal memahami bual bicara mereka dalam bahasa Arab mereka. Adalah dua tiga perkataan yang dapat kami tangkap, namun selebihnya, sememangnya kami tak tahu.

Akan tetapi, jamuan teh dan dua ketul Makmul membuatkan saya tak terasa bualan mereka bosan, malah menarik pula. Terasa saya telah larut dalam budaya Arab. Rugi benar rasanya kerana tidak dapat memahami tutur kata mereka.

"Maafkan kami ya, kami bercakap terlalu panjang." Sesekali tuan rumah mengambil hati kami.

Saya dan Aliph tersenyum. Tidak dapat bercakap dan memahami pun tidak mengapa. Rasa Makmul yang lemak dan rangup umpama kuih bakar sudah cukup melayani kami. Kacang pistachio dan kurma yang menjadi inti Makmul memang mudah bersatu dengan lidah Melayu. Gula halus yang membaluti permukaan Makmul juga menambah kemanisannya.

Sebelum pulang, tuan rumah menyuruh kami mencuba buah zaitun yang ditanamnya. "Kamu makan bijinya. Isinya belum masak" Saya ada memetik satu. Namun, sekembalinya ke dalam kereta, saya tak dapat mencubanya kerana buah zaitun yang saya petik masih belum berbiji.

Kami pulang setelah melawat rumah yang terakhir. Tuan rumahnya tiada. Hujan mulai turun kembali. Turun dengan lebat.

"Jangan lupa mengucapkan istigfar dalam perjalanan pulang ini. Mana tahu, kita ada terbuat salah dan silap sebentar tadi. Moga Allah menerima ziarah kita ini." Aliph, selaku ketua ziarah mengingatkan kami semua.

Kami tiba pintu pagar di Masjid Murray Bridge. Sudah ada beberapa kereta yang diletakkan di halaman masjid.

Alhamdulillah. Ziarah yang sungguh bermakna.

(bersambung)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tolong iklankn..

Assalamualaikum..

Dear respected elders and brothers whom especially living close to Broadview and every single muslim in Adelaide, regardless what nationality, background, colour, language spoken, as long as you are muslim, You are invited to sit in a gathering of taalim(teaching) wa(and) taalum(learning).

Taalim : Syarah of Ahadith in Riyadhul Solihin Imam An-Nawawi
Conducted : Sheikh Ibn Wasif Al Lebani
Date : Friday, 23rd October 2009
Time : 7.30pm
Vanue : 1 Maple street, Broadview

Targhib al-quran: Say to them: Can those who have knowledge of Deen and those who do not have knowledge of Deen be equal? (Az-ZUmar 39:9)
Targhib ahadith : Abu Said Al Khudri RA narrates that Rasulullah SAW said : A believer's thirst for knowledge is never quenched. He continues to hear and learn until he enters Paradise. (Tirmidhi)

Please forward this invitation to every muslim.. Jzzkllh..

al-turkistani