Kelab Peminat

Makmul 4

Isyak. Kami bersolat secara berjemaah, dengan lebih ramai saudara seagama. Kami saling bersentuhan bahu, berdiri rapat-rapat dan mendengar alunan ayat-ayat suci dari Imam, Brother Musa.

Gemersik. Hati kami terusik. Kami tenggelam menginsafi apa taraf hamba, apa taraf Pencipta.

Seusai solat dan wirid, Syeikh Haitsam berdiri di hadapan, menyampaikan janji-janji Ar-Rahman tentang nikmat beriman. Malah, dalam usaha mendapatkan keimanan itu juga, Allah telah berjanji untuk menyampaikan ganjaran-Nya. Sudah pasti, ganjaran Pemilik alam semesta ini, tidak terbanding dengan apa yang difikirkan, apa yang pernah dilihat, didengar atau dirasai di dunia ini. Ia jauh dari jangkauan akal. Jauh dari mainan perasaan.

Wajah kawan-kawan saya terkelip di dalam kepala. Senyuman, ketawa, kebaikan dan kemesraan menggamit dalam ingatan. Persahabatan adalah ikatan yang sangat-sangat bernilai di negeri orang ini, di Adelaide ini. Dalam persahabatan, saya mengenal erti kemanusiaan, kasih sayang, cinta dan ambil berat. Kawan-kawan, adalah saudara seagama saya. Malah, kawan-kawan saya yang paling ramai di sini adalah yang sebangsa, yang bertutur bahasa yang sama dengan saya. Mereka inilah yang saya kenali, akrab dan bersama-sama dalam perjuangan di medan kampus pengetahuan.

Di akhir bayan Syeikh Haitsam, dia mengajak kami semua berdoa. Sungguh tinggi pengharapan beliau untuk umat Islam supaya kembali beriman dan beragama. Doanya, yang karam dalam tangisan dan sendu, mencerminkan impiannya yang begitu mendalam. Doanya, kami aminkan bersama. Kami biarkan diri kami merayu-rayu, seolah sang musafir dahaga di tengah Sahara. Hanya Dialah yang boleh menurunkan hujan, yang menyuburkan rimbunan ketaqwaan dalam hati yang Dia kehendaki.

Sekali lagi, saya terkelip dengan ketawa dan riang ria kawan-kawan saya di Adelaide ini. Hari raya, baru melepasi seminggu. Baru amat sambutan lebaran itu bersama kawan-kawan. Namun, secara jujurnya, ingatan kepada kawan-kawan kerap menyelinap.

Kawan-kawan, yang sering saya ingati, ada yang terlanjur melanggar pendidikan yang di dalam sekolah Ramadhan. Hari Raya, yang sepatutnya menjadi sambutan kejayaan diri ke atas nafsu, menjadi pesta budaya yang melanggar matlamatnya pula. Pergaulan menjadi semacam bukan perkara yang perlu ditanggap dengan berhati-hati. Hawa dibiarkan memasuki, mendiami dan bersuka ria di istana terlarang sang Adam. Malah, ia juga berlaku sebaliknya, di mana sang Hawa, juga membuka pintu mahligainya, membiarkan sang Adam memijak mawar-mawar kehormatan dengan sepatu fitnah.

Ada ahli jemaah yang menangis dalam doa Syeikh yang begitu menusuk itu. Namun, saya terganggu mengingati kawan-kawan saya. Kawan-kawan yang pernah mengambil berat dan selalu bertanya khabar tentang saya. Terasa benar kehadiran saya di sisi mereka amat dihargai. Saya meminta, agar mereka bersama-sama dengan kami, dalam majlis mengingati Tuhan ini. Jika tidak pun, saya meminta agar mereka terpelihara dari perbuatan songsang dan terhindar dari azab api neraka yang panas membakar itu. Kawan-kawan, mereka orang yang saya kenal. Tak sanggup saya membiarkan mereka terkapai-kapai kelemasan dalam gelombang syaitan durjana.

Kami bersalaman dan berpelukan dengan erat setelah bayan. Mungkin, inilah pertemuan pertama dan terakhir dengan saudara-saudara kami di sini. Saya menyeluruhi wajah mereka satu persatu, baik yang tua dan yang muda. Wajah-wajah inilah yang akan saya kenang di masa akan datang. Kebaikan, penerimaan dan keterbukaan hati, membuatkan saya terharu. Kami dilayan melebihi taraf tetamu. Melebihi taraf saudara. Walaupun perkenalan kami tidaklah beberapa lama. Mudahnya bagi Tuhan, menyatukan hati-hati manusia berbeza warna dan bahasa, atas petunjuk agama-Nya.

Jemaah beransur pulang. Mereka berharap, dalam kesempatan akan datang, sudi-sudilah menziarahi mereka.

Ah, Tuhan sahaja yang memakbulkan kata dan doa.

Setelah kami makan malam, kami bersiap untuk tidur awal. Masing-masing telah letih.

Masa berjalan pantas. Sudah tiba waktunya kami meninggalkan masjid Murray Bridge ini. Seusai Zohor, kami sempat bertemu dengan seorang lagi saudara yang kebetulan singgah untuk melihat tanahnya di sini. Beliau gembira, kerana sempat juga bertemu dengan Syeikh Haitsam, setelah sekian lama.

Kami kemudian, bertolak meninggalkan Murray Bridge. Hujan renyai-renyai menghantar kami pulang. Langit masih mendung dan matahari masih bersembunyi.

"Tuhan, aku meminta, cerahkanlah akal dan hatiku, untuk menceritakan pengalaman yang paling bermakna ini buat kawan-kawanku di Adelaide nanti."

***

Ingatan saya kembali semula ke khutbah Jumaat di Surau Union House. Sebelum khutbah bermula tadi, orang telah memenuhi surau, sehingga berlimpah ke luar. Masing-masing khusyuk mendengar khutbah yang disampaikan, sungguhpun deburan air dari pili wudhuk, bertelingkah dengan suara khatib.

Khatib masih lagi membaca hadis berkenaan kemanisan iman, tentang ciri kedua orang yang merasainya.

"Ciri kedua kemanisan iman adalah: mencintai seseorang hanya kerana Allah." Saya membayangkan wajah-wajah bercahaya ahli jemaah di Murray Bridge. Kemudian, di sebalik kelipan itu, wajah kawan-kawan saya di sini juga muncul sama.

Alangkah indahnya jika cinta kami ini, adalah benar-benar kerana Allah. Cinta yang menyatukan bangsa dan bahasa yang berbeza. Cinta yang membuatkan kami semua saling pesan-berpesan ke arah kebaikan. Cinta yang membuatkan kami melingkar bahu, bersama-sama berusaha untuk ke syurga Allah yang hebat itu.

"Dan.." khatib memotong ingatan saya yang menerawang. Saya segara beristigfar, sewaktu khutbah, tumpuan seharusnya diberi penuh pada khutbah. Bukan mudah mendapat peringatan yang hanya datang sekali seminggu ini.

"..benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan dirinya dari kekufuran itu, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api neraka."

Ya Allah, tanamkanlah ke dalam diri kami, sifat membenci kekufuran dan kemungkaran. Bencikanlah kami, sepertimana kami benci daripada dicampakkan ke dalam api neraka.

Allah Maha Mendengar. Allah Maha Memberi. Dialah yang memberi hidayah, pada yang meminta.

Wallahualam.

Tiada ulasan: