Kelab Peminat

Adelaide: Ada yang maa'ruf, ada juga yang mungkar

Seharian bermenung, membaca dan meneliti laporan akhbar,bercampur-campur perasaan ini.

Takut. Sedih. Sebak. Gusar.

Di Indonesia, saudara-saudara seagama kita diuji begitu dahsyat sekali. Bayangkan, tempat berpijak, tempat yang dirasakan selamat untuk kita berdiri, duduk, tidur, berumah, berkeluarga dan membina jaringan kawan-kawan, boleh bergempa dan bergegar. Goncangan yang kuat itu telah memusnahkan sebuah kehidupan yang dibina oleh setiap insan yang menjadi mangsa.

Al-Fatihah kita sampaikan buat saudara-saudara kita di sana.

Bencana begitu, andai direflekskan pada kita, sudah pasti akan kita temui mesej dari-Nya.

Cuba kita bayangkan, kita berada di situasi aman di Adelaide ini. Tiba-tiba, Allah mentakdirkan bumi yang aman dan damai ini bergegar, berkocak dan bergempa - dan bangunan-bangunan yang kita diami sekarang, runtuh, musnah dan binasa. Serpihan-serpihan alang, atap dan batu menimpa kita. Mungkin kita tak sempat melarikan diri ke luar rumah kerana sedang tidur. Atau mungkin kita sedang leka bergurau-senda dan bergelak-ketawa, tanpa menghirau batas lelaki dan perempuan.

Bencana yang datang sekelip mata boleh meragut nyawa sesiapa sahaja, baik yang berusrah, tak berusrah, berkelab, tak berkelab, ber-couple, single, pelajar cemerlang, pelajar repeat dan sebagainya.

Roh yang bercerai dari badan, kemudian akan ditanya oleh malaikat di dalam kubur.

Dan dengan bekalan iman kita di dunia dahulu sahajalah, persoalan yang diutara oleh Mungkar dan Nangkir boleh dijawab.

Yang gagal menjawab, akan merintih, menyesal dan bermuram durja, kerana sudah tahu, apa pembalasan Allah untuknya kelak di akhirat nanti.

Yang berjaya menjawab, akan tersenyum girang, gembira dan berseri-seri, kerana sudah diizin untuk melihat syurga dari jendala barzakh.

Allah Maha Adil. Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Dia telah menunjukkan bagaimana untuk kita semua disayangi-Nya, dikasihi-Nya dan diadili-Nya. Dalam hati, sentiasa berzikir mengingatinya dan menuruti apa yang disuruh-Nya dan meninggalkan apa yang dilarang-Nya.

Cara yang paling mudah adalah dengan mengikuti sunnah Rasul. Mengikut cara makan baginda, mengikut lembut tutur kata baginda, mengikut cara solat baginda, mengikut cara pergaulan baginda; antara kawan dan perempuan dan banyak lagi. Dengan mengikuti sunnah baginda, secara langsung atau tidak, kita mengikuti apa yang disuruh Tuhan, meninggalkan apa yang dilarang Tuhan.

Bahkan, setiap aturan yang ditampilkan Nabi Muhammad SAW, membolehkan kita beribadat, 24/7 tanpa henti. Bukankah hidup kita ini dijadikan untuk beribadat pada Tuhan?

Pada masa yang sama, Allah berulang kali mengkhabarkan betapa keras siksanya. Betapa panasnya api neraka. Betapa dahsyatnya azab Jahannam.

Malah, di dunia lagi, Allah pantas menghukum manusia.

Kaum Luth AS, Allah terbalikkan bumi, atas nafsu mereka melanggar tabii. Kaum Ad' Allah takdirkan kilat dan guntur, sehingga mereka mati terkulai di dalam dan luar rumah dek suara yang memekakkan.

Kita di zaman ini juga telah menyaksikan pelbagai-bagai bencana dan kejadian, yang kita tahu, itu adalah amaran dan peringatan jelas dari Tuhan.

Dan, kita semua memahami, Allah menurunkan bala-Nya, andai perkara mungkar dibiar berleluasa dan larangan-Nya dilakukan sewenang-wenangnya.

Maka, untuk selamat di dunia dan akhirat, pada agama Allah sahajalah tempat kita kembali.

Andai bencana datang menimpa, mahukah kita mati dalam keimanan atau kemaksiatan? Atau, mahukah kita mementingkan diri, berasa diri kita selamat, sedangkan kawan-kawan kita terbiar dalam maksiat dan kemungkaran yang berleluasa? Atau, kita seorang sahaja yang tercampak ke dalam neraka, sedangkan kawan-kawan kita berbondong-bondong masuk ke dalam syurga?

Manusia, seperti kita ini, memang tak lari dari kesilapan. Dan untungnya kita kerana dalam tindakan kita yang penuh salah ini, Dia masih membuka pintu taubat seluas-luasnya. Pintu taubat itulah, untuk kita jalani dengan bersungguh-sungguh dan berusaha untuk tidak kembali semula ke lorong yang gelap dan hina.

Kita, di dunia perantauan ini, tidak dapat tidak, perlu saling pesan-memesan. Pergaulan lelaki perempuan andai dijaga rapi, baru lengkap namanya iman dan Islam. Malah, dalam penjagaan perhubungan lelaki-perempuan ini, barulah layak gelaran Melayu yang santun itu.

Bukankah lelaki Melayu terkenal dengan hormatnya menjaga maruah?
Bukankah wanita Melayu itu terkenal dengan sopan dan malu ayunya?

Memberi nasihat tidak semestinya perlu disertakan perkataan 'jangan buat itu' atau 'tak boleh buat ini.'

Nasihat yang baik adalah yang mengingatkan dan menunjukkan jalan.

Jadi, ayuh kembali ke pangkal jalan.
Ayuh pelihara pergaulan.
Ayuh kita mengikut sunnah Rasul.
Ayuh kita patuhi arahan Tuhan dan jauhi larangan-Nya.

InsyaAllah, sama-sama kita berdoa, agar ketentaraman bumi ini diperlihara.

Amiin..

1 ulasan:

Z1 berkata...

Entri yg mantop insyaAllah.