Kelab Peminat

Makmul 2

Pagi lagi, setelah kami bersolat subuh, Syeikh Haitsam menyampaikan tazkirah sehingga jam 6. Selepas itu, kami diberi masa lapang untuk menyiapkan diri.

Pada jam 9 pagi, kami semua berkumpul di ruang makan, di bahagian tengah masjid. Cuaca di luar mendung dan hawa sejuk semalam masih menguasai iklim. Angin mencelah masuk ke dalam di bukaan pintu yang kecil.

Roti Lubnan dibuka dari plastik. Tempat memasak air sudah mengeluarkan asap berkepul-kepul. Pinggan plastik diletakkan di atas seperah kanvas biru, dan madu dituang ke atasnya. Kemudian, keju yang dipotong dadu dihidangkan di atas piring. Saya melihat Hijaz dan melihat Fitri. Kami saling berpandangan. Saya kemudian memandang Aliph yang sedang membancuh air teh. Tiada apa-apa perubahan terhadap riak wajahnya. Akhirnya, saya memandang Syeikh Haitsam.

"Inilah sarapan orang Lubnan," katanya ringkas dengan senyuman manis. Wajahnya bercahaya. "Baik, mari kita berdoa bersama, sebelum kita makan." Kami diingatkan kembali doa yang rajin kami baca ketika di tadika dan sekolah. Kenangan waktu kecil-kecil dahulu menggamit di dalam jiwa.

Keju, madu dan roti. Rasanya lemak, manis dan berisi. Potongan dadu keju memberi rasanya yang kental, meskipun roti penuh dengan kemanisan madu yang dicicah. Setiap kunyahan memberi rasa yang berbeza, yakni, campuran rasa keju, madu dan rasa tepung roti Lubnan. Ini resepi yang baru. Sungguh sedap sekali rasanya.

Hujan turun lebat pada jam 10. Kemudian berlanjutan sehingga tengah hari. Selesai sarapan, kami duduk berhadapan dengan Syeikh Haitsam, mendengar syarah hadis dari kitab Riyadus Salihin, susunan Imam An-Nawawi. Sekali lagi, kami diingatkan cara-cara afdal dalam menuntut ilmu. Saya rasa sangat bertuah, kerana seolah-olah kembali merentas zaman, berada di waktu kegemilangan tamadun ilmu Islam, belajar dalam sistem yang diterapkan oleh Nabi Muhammad SAW.

"Posisi duduk yang terbaik adalah seperti duduk tahiyat awal atau bertimpuh atau jika tidak mampu, bersila. Kalau mendengar nama baginda disebutkan, ucapkanlah salawat. Begitu juga, kalau sahabat, ucapkanlah radiyallahu anh."

Pengisian Syeikh Haitsam sungguh mantap. Sementelah beliau telah khatam kitab ini 3 kali di Syria.

Zuhur tiba. Hujan turun tidak berhenti. Saya sempat memerhati butir-butir hujan turun di luar, setelah sesi ta'lim sebentar tadi tamat. Butir-butir hujan yang mengenai lantai itu melompat-lompat. Saya memerhatikan dengan lebih dekat. Wah, ketul ais sebesar kerikil sedang jatuh bercurahan dari langit! Ada saudara muslim dari kejiranan Murray Bridge menyertai kami. Beliau merupakan tukang sembelih dan berketurunan Bangladesh. Syeikh Haitsam menyatakan tujuan kami ke sini dan beliau begitu berminat untuk menyertai sesi ziarah petang nanti.

Asar bertandang. Syeikh Haitsam sendiri melaungkan azan dan menjadi imam. Ziarah akan dimulakan sebentar lagi dan kami bermesyuarat, menyusun strategi. Keputusannya, Hijaz, Fitri dan Syeikh Haitsam akan keluar menziarah, sementara saya dan Aliph, menunggu di masjid, menyambut mana-mana saudara Muslim yang mungkin datang awal. Saya, diminta oleh Syeikh untuk mendoakan ziarah mereka diberkati dan dipelihara oleh Allah SWT dan berzikir banyak-banyak pada-Nya.

Jam berdetik. Masa tak berhenti berlari. Saya bermain tasbih dan mengesip-ngesip mata yang mengantuk. Selepas Zuhur tadi, nasi yang dimasak oleh Aliph begitu sedap. Petang yang sejuk benar-benar menduga saya. Akhirnya, saya tertidur.

Sedar-sedar, jam sudah menunjukkan 6 petang. Matahari sudah tenggelam di balik awan-awan hitam. Rombongan Syeikh Haitsam yang dibawa oleh saudara muslim Bangladesh tadi masih belum pulang. Saya berjalan di pintu utama masjid Murray Bridge, melihat ladang gandum yang telah dituai. Ada timbunan jerami yang telah diikat bulat tersusun di atas ladang yang luas terbentang. Cahaya kereta di jalan Old Swanport Road ibarat kunang-kunang yang tersesat di dalam hujan. Saya mengenakan baju Melayu, jaket dan seluar yang tebal. Kaki saya tak lepas dari bungkusan 2 lapis stokin.

Antara kereta-kereta yang bergerak di jalan, ada satu menyalakan signal. Saya sangkakan itu kereta yang dipandu oleh Syeikh Haitsam. Rupanya tidak. Kereta itu berhenti, menutup lampu dan pemandunya berlari masuk ke dalam masjid, mengelakkan hujan. Salam bertukar. Saya mengingat sebuah pesanan, ucapan 'assalamualaikum' telah banyak memecah tembok perbezaan bangsa dan bahasa dalam umat Islam.

Kemudian, ada sebuah kereta lagi memberi signal, masuk ke perkarangan masjid dan pemandunya juga berlari-lari anak ke dalam.

Akhirnya, sekitar jam 6.30 petang, rombongan Syeikh Haitsam pulang. Ruang masjid mulai penuh dengan saudara-saudara Muslim yang bermastautin di Murray Bridge. Dua orang berbangsa Turki, salah seorangnya begitu berusia, berjanggut putih pandak dan berbadan bulat. Tatkala beliau tersenyum, mukanya begitu manis dengan gigi jarangnya. Dua orang lagi, berbangsa Arab Lubnan. Kami segera menunaikan solat maghrib berjemaah apabila semua telah bersedia.

Selesai solat, Aliph menghidang chai (teh Pakistan) buat semua jemaah yang hadir maghrib sebentar tadi. Kami semua duduk membuat bulatan di ruang makan dan berbual-bual. Sungguh, saya terkesan melihat perbezaan warna kulit di dalam ruang begini. Sungguhpun baru pertama kali bertemu, orang Lubnan, Turki, Melayu dan Bangladesh sudah boleh mengikat sebuah persaudaran yang begitu mesra. Saya teringat ayat Al-Quran dari surah Ar-Rum ayat 22 yang berbunyi:

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan kebijaksanaanNya ialah kejadian langit dan bumi, dan perbezaan bahasa kamu dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berpengetahuan.

Pada jam 7 setengah malam, azan berkumandang. Sungguh, azan itu benar-benar mengingatkan laungan azan di kampung, sungguhpun bilal yang melaungkan azan itu orang Turki. Suaranya yang merdu dan lagu azan begitu mirip dengan azan di Malaysia. Jemaah juga bertambah banyak dari tadi. Ada saudara dari China datang, membawa anak lelakinya.

Selesai bersolat Isyak yang diimamkan oleh qari dan imam Turki, Syeikh Haitsam bangun dan menyampaikan tazkirah. Beliau menyentuh tentang betapa istimewanya untuk berada di dalam majlis ilmu yang turut dihadiri oleh ribuan malaikat. Malah, katanya, ada cahaya yang bersinar di balik majlis mengingati kebesaran Allah ini, seolah-olah bintang di malam yang gelap. Kami berdoa bersama-sama di akhir tazkirah, untuk diberi pengampunan dan diterima ke dalam syurga Tuhan yang agung itu.

Sekali lagi, saudara-saudara Turki dan Bangladesh mengajak untuk berbual. Brother Musa, imam tadi begitu bersemangat menceritakan situasi politik negaranya yang dibelenggu oleh sistem sekular. Para pendokong Islam ditekan dan tidak mendapat tempat dalam sistem kerajaan. Kemudian, pak cik Turki yang berusia itu mengambil giliran bersembang. Beliau membawa kami di dalam kenang-kenangan kegemilangan kesultanan Turki Uthmaniyah.

"Kamu tahu, kenapa aku menyimpan janggut?" tanya pak cik itu pada kami. "Nanti, di akhirat nanti, aku harap janggut putih inilah yang baginda cam yang aku ini adalah umatnya dahulu." Saya terharu mendengar pengakuannya itu.

"Kalau boleh, kalau ada kesempatan, aku nak mempelajari Bahasa Arab. Aku sudah boleh bercakap Jerman, bercakap Inggeris. Tapi, masih belum menguasai bahasa agamaku sendiri." Adu beliau pada Syeikh Haitsam.

"InsyaAllah. Allah akan memberi ganjaran pada niat pak cik itu." Syeikh Haitsam menyedapkan hati.

Dia ketawa. "Yalah. Itu benar. Tapi, kalau aku ke pasar raya, aku tentu berniat nak membeli barang. Namun, bila sudah tiba masa untuk aku pulang, takkan saya membiarkan troliku kosong, sedangkan aku punyai duit untuk membayarnya?" Kami ikut ketawa serentak.

Malam itu terasa sungguh singkat. Kemesraan menyebabkan kami tidak sedar masa berlalu dengan pantas. Ramai ahli jemaah sudah meminta diri.

"Zaman! Zaman!" laung pak cik itu apabila melihat beberapa naskhah akhbar Turki di penjuru masjid. Kami menoleh kepadanya dan tersenyum sesama sendiri.

"Kalau kita menggembirakan orang, Allah pasti akan menggembirakan kita kelak," ujar Syeikh Haitsam apabila pak cik Turki itu sudah bergerak pulang. Kami menghantarnya sampai ke pintu, namun beliau berkeras, tidak apa yang perlu ditolong. Beliau ternyata seorang lelaki yang kuat, sungguhpun tubuhnya sudah dimamah usia.

Esok, saya bertekad, giliran saya pula untuk menziarahi saudara-saudara saya di Murray Bridge ini.

(bersambung)

1 ulasan:

aLturkistani berkata...

Assalamualaikum..

Dear respected elders and brothers whom especially living close to Broadview and every single muslim in Adelaide, regardless what nationality, background, colour, language spoken, as long as you are muslim, You are invited to sit in a gathering of taalim(teaching) wa(and) taalum(learning).

Taalim : Syarah of Ahadith in Riyadhul Solihin Imam An-Nawawi
Conducted : Syeikh Ibn Wasif Al Lebani
Date : Friday, 16th October 2009
Time : 7.30pm
Vanue : 1 Maple street, Broadview

Targhib al-quran: Say to them: Can those who have knowledge of Deen and those who do not have knowledge of Deen be equal? (Az-ZUmar 39:9)
Targhib ahadith : Abu Said Al Khudri RA narrates that Rasulullah SAW said : A believer's thirst for knowledge is never quenched. He continues to hear and learn until he enters Paradise. (Tirmidhi)