Kelab Peminat

Sikap 2



Saya bertemu dengan kawan-kawan, teman-teman dan orang-orang lama di Adelaide, dua hari selepas entri Sikap 1 diterbitkan. Nyatanya, ada yang dapat menangkap apa yang saya cuba sampaikan. Ada juga yang masih memerlukan perbincangan lisan, supaya isu yang disentuh itu, dapat diambil perhatian. Saya berdoa pada Yang Maha Bijaksana, untuk memudahkan isu yang sekian lama membarah dan bernanah ini dilakarkan, untuk segenap lapisan masyarakat Melayu di Adelaide ambil pedoman dan iktibarnya. Sungguh, saya meminta pada-Nya, yang memiliki ilmu segenap ciptaan-Nya, agar memelihara kita semua dari kesesatan dan kesombongan.

Pertama sekali, eloklah saya katakan bahawa entri kali ini mungkin panjang dan akan bersifat teknikal. InsyaAllah, saya akan cuba sedaya upaya membawa perbincangan ini ke tahap yang mudah difahami. Sekiranya mesej yang ingin saya sampaikan ini masih sukar ditanggap, insyaAllah saya rela korbankan masa untuk memberi penjelasan perkara ini secara lisan.

Saya mahu memetik sebuah kata budiman yang berbunyi, ‘iman ibarat cahaya, ia akan menerangi kegelapan.’ Kata hikmah ini bernada kiasan, kerana di sini iman dikiaskan sebagai cahaya, di mana cahaya itu akan menghapus kegelapan andai bersinar terang. Iman, yang merupakan cahaya itu, tidak boleh bersinar sendiri, melainkan ia terpancar dari sebuah pelita atau lampu. Lampu adalah kiasan bagi ilmu, kerana, tanpa lampu, tiadalah cahaya. Tiada ilmu, tiadalah iman. Maka, ilmu dan iman itu adalah dua entiti yang sangat berkait rapat. Dengan iman dan ilmulah, kegelapan boleh hilang.

Dalam hal ini, saya mahu membawa perbincangan ke tahap empirikal, tahap yang boleh ditanggap oleh pancaindera dan akal. Penelitian isu sikap ini, banyak saya manfaatkan dari penulisan Syed Naquib Al-Attas, dalam buku tersohornya, Islam and Secularism. Untuk makluman, Syed Naquib Al-Attas merupakan salah seorang tokoh falsafah Islam yang tersohor dan juga berbangsa Melayu.

Jadi, kita ada beberapa persoalan mudah,

‘Apa masalahnya kita membuat persatuan yang so-called memperjuangkan Islam di Adelaide ini?’

‘Apa masalahnya kalau kita menumpukan dakwah ke orang Melayu sahaja di Adelaide ini?’

‘Apa masalahnya kalau kita (Melayu) conquer ISSUA sebab bangsa lain tak ambil port pun tentang ISSUA ini?’

‘Apa masalahnya kita menjadikan jemaah sebagai jalan hidup. Bukankah jemaah membawa Islam dan bukankah Islam itu cara hidup kita?’

‘Apa masalahnya kalau kita buat tak tahu persoalan yang begitu memeningkan kepala ini?’

‘Apakah puncanya masalah ini semua berlaku?’

Dan banyak lagi persoalan yang tak tertulis dan tak perlu ditulis.

Jawapannya, saya ada huraikan sedikit di entri Sikap 1. Izinkan saya sambung sedikit di sini.

Perkara yang berlaku, di sini amat memalukan kalau kita menanggapnya dengan fikiran yang matang. Perangai kebudak-budakan, yang terbawa-bawa dari sekolah menengah, mencerminkan sesuatu yang menyakitkan berlaku di dalam masyarakat bangsa Melayu yang bermastautin dan bermukim di Adelaide ini. Kita cenderung menjadi rasis. Sebagai orang Islam, kita mengabaikan orang lain yang juga beragama Islam, baik sama bangsa atau lain bangsa. Sebagai seorang mahasiswa (yang berpendidikan), kita mencerminkan ada virus-virus menakutkan dalam sistem pendidikan kita dan paradigma tanah air kita.

Perkara di atas itu semua berkepentingan. Ada kepentingannya.

Berkepentingan pada negara kita, kerana di sini, kita membawa nama negara kita – Malaysia.

Berkepentingan kepada bangsa kita, kerana di sini, orang akan lihat orang Melayu itu macam mana. Sama ada menjengkelkan atau bangsa yang terhormat.

Berkepentingan pada agama kita, kerana kita membawa agama dalam diri kita, di balik janggut dan tudung kita, buat orang yang memandang sikap dan perilaku kita. Inikah yang boleh membuatkan orang hormat agama Islam, sekiranya kita (yang so-called telah memilih ad-dinul Islam sebagai jalan hidup) masih lagi berperangai mengalahkan budak sekolah menengah?

Berkepentingan kepada sistem pendidikan negara kita. Apakah sistem pendidikan negara kita melahirkan orang yang matang atau melahirkan budak-budak hingusan yang datang ke menara gading semata-mata hendakkan segulung sijil, bukan segunung ilmu?

Dan paling penting, ia berkepentingan pada diri kita sendiri, selaku makhluk yang melakukan perangai tersebut. Perangai kita inilah nanti, akan dinilai, baik sewaktu kita pulang ke tanah air (kalau kita nak pulanglah), atau pulang ke akhirat sana.

Boleh sahaja saya membiarkan masalah ini berlaku, tanpa saya ‘penampar’ dengan entri ini. Saya pun sudah di tahun akhir, peduli apa saya dengan apa yang berlaku sekarang.

Akan tetapi, saya bukannya mengkarung. Warna kulit saya bukanlah boleh bertukar. Malu macam mana pun, orang lain mengata pada orang saya juga. Bangsa saya juga. Agama saya juga. Buruk-buruk bangsa saya pun, Allah dah jadikan saya Melayu yang Islam.

Jadi, kenalah kita mengambil perhatian isu ini. Mengambil perhatian dengan paradigma yang betul lagi sesuai. Dan sama-sama berbincang, mencari jalan keluar dalam masalah yang serba kusut dan berserabut ini.

Orang kita di sini mungkin dianggap memalukan. Saya pernah ditempelak oleh seorang Yahudi (anti-Zionis), tatkala berbincang isu Palestin. Dia mengatakan, ‘macamlah orang suka dengan apa Malaysia buat,’ apabila saya tegas mempertahankan apa orang saya telah buat untuk rakyat Palestin (seperti ceramah, derma dsb). Saya merenung, apa salahnya usaha kita? Mungkin tak membantu walau sedikit pun untuk penyelesaian isu Israel-Palestin kerana kita tak pernah pun duduk semeja dengan orang Gaza untuk bertanya, bantuan macam apa yang mereka perlukan. Sedangkan kita, sibuk ke sana ke sini, mengusung bendera mereka ke sana ke mari, memakai pakaian so-called bersama-sama dalam perjuangan mereka dan berceramah sini sana, tentang bernegara dan kebebasan. Atau mungkin sentimen orang Yahudi terhadap orang Islam begitu, sungguhpun dia anti Zionis dan anti-Israel. Entahlah. Tapi, saya nak juga tahu kalau boleh.

Itu mungkin salah satu masalah yang terjadi dari beribu-ribu masalah yang lain. Masalah ini, bagi saya, adalah kesan dari pada satu penyakit. Katakanlah penyakit ini namanya ‘penyakit hilangnya adab.’ Simpton untuk penyakit ‘hilangnya adab’ ini adalah buruk perangai, lembik, tak berakhlak, tak matang, terhegeh-hegeh, cetek ilmu, taksub berjemaah, taksub berpersatuan, gila hiburan, jahil dan sebagainya. Dan, simpton-simpton ini terjelma dalam diri manusia yang menghidapi penyakit ini. Seperti yang kita tahu, pesakit inilah yang kita lihat terjelma dalam diri manusia yang berperangai buruk, rasis, kebudak-budakkan, takbur dan sebagainya. Orang beginilah kita panggil masalah dan bermasalah.

Jadi, sebelum kita berbual panjang tentang jalan keluar, elok kita teliti dahulu penyakit yang menjadi punca masalah ini terlebih dahulu. Penyakit ‘hilangnya adab.’

Adab seperti yang dijelaskan oleh Syed Naquib al-Attas merujuk pada disiplin – disiplin jasad, minda dan rohani; disiplin yang mencerminkan dan mengiktiraf kedudukan seseorang individu betul pada tempatnya, baik betul kedudukannya pada dirinya dan pada masyarakatnya; betul pada keupayaan fizikalnya, intelektualnya, kapisiti kerohaniannya dan potensinya; mengetahui dan mengiktiraf kedudukan ilmu dan pengetahuan itu ada tahap hierakinya. Secara ringkasnya, adab adalah cerminan keadilan. Hilangnya adab, adalah hilangnya keadilan. Hilangnya keadilan inilah menyebabkan berlakunya bermacam-macam masalah di dalam dunia, termasuk dunia Melayu di Adelaide.

Saya kira, eloklah kita berhenti dahulu. Perbincangan seterusnya adalah mengenai realiti kita, realiti Melayu Adelaide, supaya kita nampak bagaimana penyakit ‘hilangnya adab’ ini boleh menular dalam masyarakat Melayu Adelaide. Tetapi, eloklah saya panjangkan entri ini pada edisi yang seterusnya, untuk mengelakkan bebanan.

Entri seterusnya, saya akan kongsikan, bagaimana penyakit ‘hilangnya adab’ ini berlaku dalam masyarakat Melayu di Adelaide, dengan fakta kes dan contoh kejadian yang saya kira, kita semua di sini, terlibat di dalamnya.

InsyaAllah.

(bersambung)

2 ulasan:

ihsan_huhu berkata...

problem nih bukan melayu aje, ape2 pon same. arab pon kl ramai2 camtuh, paki pon kl ramai2 camtuh, indian pon kl rmai2 camtuh

asal studet je same je.

teringat aku mase AGM UNISAIS 2 taun lps. majoriti student india+paki. same je situasi die.

bile dh rmai bese r

aLturkistani berkata...

setuju dengan ihsan.
semua bangsa ada racistnyer.
sebab tula nk satukan umat dgn Islam.
bkn dgn jemaah racist.
Syuk org melayu.so dia tegur Melayu la.
Nabi s.a.w tak bawak Islam melalui bangsa,puak,warna,bahasa dll.
Nabi s.a.w datang menghancurkan jemaah2 asabiyah.
Nabi s.a.w satukan ummat dengan as-sunnah.
Setiap symptom2 asabiyah yang terjelma sebenarnya virus2 penipuan syaitan telah ada dalam agama.
Syaitan sangat berpengalaman.

Targhib : Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:” Tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga ia suka saudaranya mendapat (kebaikan seperti) apa yang ia sendiri suka mendapatnya.”

Riwayat Bukhari dan Muslim