Kelab Peminat

Teka-teki


Salah satu langkah yang terbaik dalam menilai teka-teki permasalahan adalah dengan mengkaji apakah puncanya.

Tuhan telah mencipta dunia ini dan kejadian yang berlaku di atasnya dengan konsep 'sebab dan akibat,' atau dikenali sebagai sunnatullah.

Proses penilaian punca terhadap sesuatu kejadian itu dikenali sebagai sains. Dalam sains, logik dipakai untuk menguji kebenaran sesuatu penerangan/hipotesis terhadap kejadian itu dan disandarkan oleh hujah-hujah yang dapat disaksikan, dirasai, dibaui dan didengari oleh indera manusia.

Tetapi, apabila sains itu menyentuh hal-hal ghaib, seperti sejarah kejadian bumi, penilian punca dan hipotesis terhadap sesuatu kejadian itu disandarkan pada kesan-kesan kejadian dahulu itu.

Contohnya, jika terdapat meteorit (tahi bintang) yang membunuh kesemua dinosour dahulu, sudah pasti kawah meteorit itu akan tertinggal sebagai parut di muka bumi. Walaupun para geologis tak pernah menyaksikan sendiri kejadian tahi bintang jatuh di muka bumi, tetapi, dengan mengesani kawah yang sebesar padang bola; inferens (andaian) punca kejadian boleh dilakukan. Apabila inferens itu kuat dengan hujah-hujahnya, ia akan diterima sebagai penjelasan punca kejadian itu. Berdasarkan punca ini, para saintis akan memikirkan langkah-langkah yang terbaik sekiranya kejadian tahi bintang ini akan berulang lagi di masa hadapan.

Dalam menjawab teka-teki masalah mahasiswa di luar negara, seperti di Adelaide ini, pendekatan saintifik barangkali boleh menjadi satu pilihan. Rata-rata dari kita beraliran sains. Jadi, mudahlah untuk kita merengkuh tenaga menghuraikan kejadian/realiti masalah, mencari punca utamanya dan memikirkan jalan penyelesaian yang tepat, selaras dengan potensi tenaga dan masa kita di sini.

Namun, kadang-kala kelemahan dalam aspek saintifik ini adalah apabila sang pengkaji ralit dengan sesuatu proses dalam pengkajian saintifiknya.

Contohnya begini;

Saya yakin, ramai di sini percaya, rata-rata mahasiswa di sini masih lembap dan mandom dari segi kemahasiswaannya. Masih terkurung dalam budaya hedonisme, assobiyah, membazir duit rakyat dan celaru identiti dan jati dirinya.

Jadi, sang pengkaji, sibuklah berkumpul di malam-malam Sabtu, menghurai satu-dua jam masalah-masalah ini. Tetapi, cukupkah kita sebagai menjadi penghurai kejadian atau penghurai masalah?

Itu baru satu hal.

Satu lagi hal, adalah para pengkaji ini mengeluarkan inferens/penjelasan terhadap masalah itu bukan berdasarkan pemerhatiannya sendiri. Apa yang dikatakan oleh sang senior yang sedikit berpengaruh dan berjasa sedikit sebanyak, dijadikan sebagai hujah mutlak terhadap hurain masalah ini. Barangkali, pemerhatiannya tidak teliti seperti anda. Jadi, huraiannya mungkin tidak tepat. Hasilnya, langkah penyelesaian sama sekali tidak releven!

Lagi satu, para pengkaji macam kita ini, takut benar untuk berbincang (apatah lagi berdebat) untuk menggali punca dan cara penyelesaian yang terbaik. Kita lebih selesa menghurai masalah kelompok itu dan jemaah ini di belakang tabir kumpulan kita (comfort zone), sedangkan, tak pernah sekalipun bermesyuarat (musyawarah) untuk bersama-sama berganding tangan menghurai masalah, mencari punca, menyediakan jalan penyelesaian.

Bayangkanlah, setiap kelab, setiap mazhab dan setiap cabang pemikiran digunakan betul-betul, secara sunatullahnya, masalah ketamadunan mahasiwa Adelaide akan dapat diselesaikan dengan mudah. Mana tahu, dengan usaha ini, warga Adelaide boleh menjadi contoh pula kepada mahasiswa luar negara lain. Dan sudah pasti, negeri ini akan diberkati oleh Tuhannya, hasil usaha kita.

Nah, cakap bukan sebarang cakap, cakap bukannya berdegar-degar.

Tiada siapa yang boleh menjayakannya, melainkan kita sendiri!

Sebagai bunga pemula, mari kita sama-sama cuba selesaikan teka-teki ini.

"Apabila seorang inspektor polis datang melihat satu mayat yang mati tergantung di siling, dia berasa terkejut. Tiada dinding atau almari atau perkakas rumah di dalam bilik mayat tergantung itu. Ruang bilik itu kosong, sedangkan siling tempat tali gantung itu disangkut agak tinggi untuk dipanjat. Apa yang ada di bawah kaki mayat itu adalah hanya air yang berkumpul. Teka-tekinya, bagaimanakah si mati ini boleh tergantung di tali yang disangkut di alang yang begitu tinggi, sedangkan tiada perkakas rumah yang boleh membantunya menyangkut tali gantung tersebut?" - Sumber; Aliff Adam (Ringgo)


1 ulasan:

akuhanyamin berkata...

jawapan teka teki tuh adalah..
bilik tuh di isi dengan air sehingga penuh..then mayat tadi akan terapung sebelum di'sidai' di siling rumah